• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 13 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر مبانی نظری منظر

«تکرار» در منظر

مریم مجیدی نویسنده: مریم مجیدی
دوشنبه 20 دی 1400
در مبانی نظری منظر, منظر
A A
0

طراحی منظر

آیا فردی که در یک زمان با یک منظر مواجه شده است (خواه مناظر روزمره یا مناظر شاخص)، اگر بار دیگر با آن منظر مواجه شود همان تجربه برای او «تکرار» خواهد شد و همان چیزی را ادراک خواهد کرد که بار قبل درک کرده است؟

 آنچه در دستور زبان طراحی منظرها همواره مورد تأکید است، بازنمایی آنچه است که انسان پیشتر با آن مواجه شده. به عبارتی یکی از ارکان مهم در طراحی منظر، «تکرار» عناصر آشنا و آنچه است که در گذشتۀ آن منظر رخ داده تا آن را برای مخاطب قابل فهم‌ تر نماید و ارتباط او را با آن منظر مستحکم تر و رضایت او را بیشتر کند. به خصوص در طراحی سایت های تاریخی در بستر شهرهای تاریخی، این مسئله بیشتر مورد تأکید است. 

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

اما سؤالی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا تکرار در منظر امکانپذیر است؟ آنچه باعث باقی ماندن تجربۀ یک منظر در ذهن مخاطب می شود تکرار آن است یا بداعت آن؟ آیا بداعت و تکرار دو چیز متفاوت هستند و با یکدیگر مغایرت دارند؟ «سورن کیرکگور» در رسالۀ «تکرار» معتقد است از طریق تکرار فرد حقیقتی را که با فاعلیت درون ‌ذاتی خود نسبت دارد از سر می گیرد و یا «از نو» خلق می کند و بار دیگر آن را به قلمروی هستی می آورد. تکرار رو به سوی آینده دارد.

و جالب تر اینکه آنچه تکرار می شود، پیشتر بوده است وگرنه نمی توانست تکرار شود. ولی دقیقاً همین حقیقت که آن چیز پیشتر بوده است تکرار را چیزی «نو» می گرداند. بنابراین با توجه به این نگاه می توان گفت تکرار نوعی «بودن» است که همواره در آغاز می ماند و در نتیجه در دل هر تکرار نوعی بداعت نهفته است که نیروی محرکۀ آن تکرار است. یعنی آنکه از تکرار دلخوش و خرسند می شود. در واقع از بداعت آن است که خرسند است.

 بنابراین اساساً تکرار نه تنها مغایرتی با بداعت ندارد، بلکه خود نوعی آغازیدن است. در منظر نیز همین رابطه برقرار است، ذات منظر پویایی و تغییر دارد، بنابراین تکرار عین به عین در آن معنایی نخواهد داشت چون در نهایت آنچه که تکرار می شود باز همان چیز پیشین نیست. پس به همین دلیل نمی توان به واسطۀ تکرار، به دنبال تکرارِ ادراکِ مشابه نیز بود.

برخلاف آنچه امروز در بسیاری از پروژه های منظر شهری می بینیم که برای القای یک حس، عناصر مشابه تکرار می شود تا آن حس القا شود ولی در نهایت نتیجه بخش نیست و حس مورد نظر به مخاطب منتقل نمی شود. به عنوان مثال نمی توان حال و هوای مذهبی را با صرفاً استفاده از المان هایی همچون کاشی های آبی رنگ مساجد گذشته به فضا تحمیل کرد.

بنابراین تکرار در منظر نباید ماهیت الحاقی داشته باشد چرا که تکرار حرکتی درونی است نه تکاپویی بیرونی. هر تکرار در منظر نیز، باید به خلق منظری جدید منتج شود. منظر امروز شهرها نیازمند تکرار در معنای واقعی آن است.

«تکرار» در منظر
تصویر 1. آیا تکرار برخی عناصر جهت القای یک حس خاص در این فضا موفق بوده و منظری نو خلق شده است؟ مأخذ: www. titreshahr.com.
برچسب ها: ادراک مخاطبتکرارمنظر شهرینو شدن
نوشته قبلی

نابودی راه‌ های روستایی ما به ازای درآمدهای آنیِ آزادراهی

نوشته بعدی

باز زنده سازی معماری مرکز ایران با چاپ سه بعدی؟

مریم مجیدی

مریم مجیدی

دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، پژوهشکدۀ نظر

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
باز زنده سازی معماری مرکز ایران با چاپ سه بعدی؟

باز زنده سازی معماری مرکز ایران با چاپ سه بعدی؟

نحوه جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته شهرسازی

نحوه جذب و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم