• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

سهم شهرداری در آلودگی هوای تهران در کنار دیگر سازمان‌ها

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 6 بهمن 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, منتخب, یادداشت
A A
0

آلودگی هوا معضل دیر آشنای مردم تهران که در چند ماه گذشته دوباره مورد بحث و‌ تبادل نظر قرار گرفته است.  بعد از اظهار نظر مهندس هاشمی رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوال مجری صدا و سیما، مبنی برسهم کمتر از ۲۵ درصدی شهرداری تهران و مسئولیت این سازمان در کنار ۱۴ نهاد دیگر، در ادامه اظهار نظر شهردار تهران که قانونمند بودن را مانع اقدامات موثر در رفع آلودگی هوا اعلام کرد، بهانه ای شد بر این که این موضوع را از طریق علمی بررسی کنیم.

شهرداری متولی این ۱۴ سازمان است یا خیر؟

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

برابر با گزارش‌های مقام‌های مسئول، سهم شهرداری تهران در کنار ۱۴ دستگاه عددی در حدود ۲۵ درصد عنوان شده است. این سوال مطرح می‌شود که آیا شهرداری تهران به عنوان نهادی که وظیفه ساختاری آن امور شهری است، متولی این ۱۴ سازمان باید باشد یا نه؟ و لو این که سازمان‌ها به شهرداری پاسخگو نباشند!

از آنجا که شهرداری متولی شهر است و وظیفه ماهوی آن پایش همه مسائل زندگی شهروندان است، این ادعا که سهم شهرداری به اندازۀ سایر نهادها است، نمیتواند مورد قبول باشد. شهرداری از حیث تصدی، مسئول 25 درصد سهم خود است، اما از حیث نظارت و تولی گری، مسئول حکمیت مسئله آلودگی هوای تهران و پایش اقدامات سایر دستگاه‌ها است. همچنین از آنجا که تصدی حمل و نقل شهری بر عهده شهرداری است،  شرایط فعلی حمل و نقل عمومی نمایانگر آن است که شهرداری در انجام وظایف خود  قصور داشته است.

لزوم تغییر اولویت‌ها در شورا و شهرداری

وضعیت فعلی و بررسی شرایط حاکم بر شهر و کشور از آن حکایت دارد که اولویت‌های شهرداری در این شرایط  اشتباه بوده است. برای مثال در بودجه سال ۹۸ شهرداری از ۱۸۰۰۰ میلیارد بودجه متمرکز، پس از کسر و پرداخت هزینه‌های جاری و دیون در حدود ۵ یا ۶ هزار میلیارد باقی میماند که در حدود ۸۰ درصد آن در بندهای مختلف برای مترو در نظر گرفته شده است. در حالی که در حال حاضر کشور در وضعیت تحریم‌های سخت قرار دارد و برای تهیه اصلی ترین نیازهای خود در مضیقه است. و به همین دلیل تهیه تاسیسات و تکنولوژی مترو راه سختی در پیشروی ما قرار دهد. نتیجه این شرایط، ضرورت تغییر در استراتژی مدیریت شهری است. با این شرایط این پرسش پیش می‌آید که در این شرایط به چه دلیل استراتژی حل معضل ترافیک به طبع آن آلودگی هوا، در گرو مترو که یک پروژه زمانبر و دور از دسترس است، گذاشته شده است؟ و بعد از گرانی بنزین در دو ماه گذشته و رو آوردن مردم به استفاده از مترو و حمل و نقل عمومی پاسخگو نبودن این سیستم بر همگان نمایان شد. لذا روشن می‌شود که برنامه شهرداری، سیستم حمل و نقل عمومی شهر را با تقاضای زیاد و عرضه انقباضی روبرو کرده است.

سهم شهرداری در آلودگی هوای تهران در کنار دیگر سازمان‌ها

نقش شهرداری برای فعال کردن سایر دستگاهها

شهرداری متولی امور شهری است از همین رو نظارت و پایش اقدامات دستگاه‌های دیگر در ارتباط باشد نیز با شهرداری است، از همین رو اگر دستگاهی خطایی انجام دهد، آن نهادی که باید از مردم محافظت کند، شهرداری است!

این موضوع که صنایع تولیدی و کارخانه‌ها به دنبال سود بیشتر باشند و از این رهگذر اهمیت کمتری به محیط زیست بدهند و مانند کارخانه سیمان تهران به سمت استفاده از سوخت‌هایی با درجه آلودگی کننده بیشتر مانند مازوت بروند محتمل است و در تمام این فرض ها، شهرداری برای مقابله باید قد علم کند. شهرداری باید در مقام ذی نفع مطالبه انجام وظایف دستگاه‌ها در قبال شهر را داشته باشد و اگر موفق نشد، تخلفات را رسانه ای کند، چون متولی شهر است و متولی گری آن قابل انتقال نیست.

و اگر دولت ۴۱۰۰۰ میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارد، و این عمل نکردن دولت به وظایف قانونی خود در قبال شهرها برای شهرداری‌ها ایجاد زحمت کرده  باز در اینجا وظیفه شهردار ایجاب میکند که این حقوق را مطالبه کندو مردم را در اطلاع این وضعیت قرار دهد. شهرداری اگر مسئولیت متولی‌گری و وکالت مردم را درست اعمال میکرد، اصلا به اینجا نمیرسیدیم.

شهرداری باید فریاد بکشد و اگر دستگاهی قانون شکنی می‌کند از دستگاه قضایی یاری بخواهد.

شهرداری و انتخاب نقشه ی راه درست

شواهد نشان میدهد که شهرداری در حمل و نقل شهری برنامه ويژه ای ندارد.تمرکز مدیریت شهری بر مترو و کمبود اتوبوس عمومی و فرسودگی ناوگان آن موید این امر است. نکته عجیب این است که با علم بر این که  مترو، با کمبود ناوگان نقلیه رو به روست، شهرداری همچنان در حال ساخت و ساز تونل‌های نیمه کاره برای مترو است! چرا بودجه هزینه حمل و نقل شهری به جای توسعه، صرف افزایش بهره وری از شبکه موجود نمی‌شود؟

بحث بی آرتی را سیاسی میکنند در حالی که بی آرتی اقدام متناسب با  عدالت اجتماعی و زود بازده بود.و در شرایطی به اتوبوس‌های بی آر تی برای سوخت دیزل مشکل میگیرند، میبینیم که در این مدت برای حل مشکل سوخت آن‌ها و جایگزینی سوخت‌های پاک اقدامی نکرده‌اند.

بررسی عملکرد شهرداری نشان می‌دهد در اقدامات کنترلی برای آلودگی هوا، کارنامۀ نسبتا موفقی داشته، ولی در جایگاه برنامه ریزی، متاسفانه کاری نکرده است.

موتور سیکلت برقی؛راهکاری برای کاهش آلودگی صوتی و هوا

با تحلیل وضعیت شهرهایی که آلودگی هوا در آن‌ها کنترل شده نشان میدهد اغلب استفاده از موتور‌های برقی راهکاری برای کاهش آلودگی هوا بوده است در حالی که در شهر تهران ۲۵ درصد از آلودگی، سهم موتورسیکلت هاست.و این موتور‌های برقی میتواند جایگزین مناسبی برای موتورهایی درحال ساخت باشد که شهرداری در قبال این موضوع بلاتکلیف است.

مشارکت اجتماعی، تغییر مسیر بودجه شهر و تحول در رویکردهای توسعه شهری؛ راهکارهایی زود بازده برای حل مشکل آلودگی هوا

 کار پایدار برای حل مساله آلودگی، افزایش مشارکت اجتماعی است.اگر میخواهیم سمن(NGO)‌ها پای کار بیایند؛ شورای شهر باید رهبری این جریان و حمایت از سمن‌ها را بر عهده بگیرد.

بودجه شهرداری تهران در مورد آلودگی هوا منحرف شده است ما نباید همه بودجه را در دامان مترو بگذاریم و این موضوع باید اصلاح شود و اگر به تجربه جهانی نگاهی بندازیم در میابیم، با کنترل مشکلات حل نخواهد شد و ما نیازمند تحول در رویکرد‌های جاری هستیم.

 اولویت بخشی به طرح زندگی پیاده در شهر، که در حال حاضر در برنامه‌های شهری تهران جایی ندارد، از جمله تحولات آن است که می‌تواند تقاضای حمل و نقل را مدیریت کند.

برچسب ها: آلودگی هواشهرداری تهرانمتولی
نوشته قبلی

پارکینگ عمومی احداث کنید، خیابان‌های شهرها پارکینگ نیست

نوشته بعدی

بی‌مسکنیِ «متوسط به پایین‌ها»

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
بی‌مسکنیِ «متوسط به پایین‌ها»

بی‌مسکنیِ «متوسط به پایین‌ها»

نقاشی اثر حسنعلی وزیری، نقاش و پیکرتراش

نقاشی اثر حسنعلی وزیری، نقاش و پیکرتراش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم