پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • سه‌شنبه 11 مهر 1402 15:28
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی یادداشت

گاهشماری و تقویم ایرانی: ماه بهمن

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
جمعه 4 بهمن 1398
در یادداشت, منتخب
A A
0

در فرمانی که فروردین 1314 در دوران سلطنت رضاشاه پهلوی صادر شد، الزامی بود که در تمام نوشتجات و معاملات رسمی تنها تاریخ خورشیدی ذکر گردد و از نوشتن دیگر گاهشماری‌ها خودداری شود. این گاهشماری بر حسب تقویم جلالی بود؛ تقویم جلالی اصلاحیه‌ای بود بر تقویم یزدگردی ساسانی. به فرمان سلطان جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی هیئتی متشکل از عبدالرحمن خازنی، حکیم ابوالعباس لوکری، ابوالمظفر اسفزاری، میمون بن نجیب واسطی، ابن کوشک بیهقی، بهرام و عمر خیام نیشابوری مأمور اصلاح تقویم یزدگردی شدند.

گاهشماری و تقویم ایرانی: ماه بهمن

بیشتر بخوانید - Read More

کارتن ها؛ نماد اضطراب زندگی اجاره نشینی

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

ترتیب نام ماه‌های تقویم جلالی و ترتیب بروج دوازده‌گانه آن عبارتند از: حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو و حوت که هم‌اکنون در کشور افغانستان از همین نام‌ها برای ماه‌های سال استفاده می‌شود. اما در دستوری که در دوران رضاشاه داده شده بود نباید از نام ماه‌های تقویم جلالی استفاده می‌شد. بنابراین سالشماری با تقویم جلالی و نام ماه‌های تقویم اوستایی تدوین شد؛ در نامگذاری ماههای تقویم اوستایی -که قدمت آن به دوران اواخر شاهنشاهی داریوش اول هخامنشی (۵۲۲–۴۸۶پ.م) می‌رسید- از یکی از القاب اهورامزدا، یعنی دی و یازده تن از فرشتگان و یاوران اهورامزدا استفاده شده بود. با این احتساب اکنون در ماه بهمن از تقویم اوستایی و سال 1398 از احتساب گاهشماری جلالی هستیم. نام بهمن برگرفته از یکی از نامیرایان جاویدان دین زرتشتی (امشاسپندان) است؛ در نگاه به یسنه‌های اوستا، بهمن پسر اهورامزداست که کردار مردمان را در واپسین داوری می‌سنجد و خانه‌ی او بهشت است و زرتشت پیامبر از طریق او به درگاه اهورامزدا بار می‌یافت. بهمن به معنی اندیشۀ نیک و دشمن او اکومن دیو (اندیشه‌ی ناپاک) است. در ادبیات پهلوی باستان، بهمن نخستین آفریده‌ی اهورامزداست، این بهمن است که زرتشت را به هنگام زادن پاسداری می‌کند و حضرتش را از آسیب دیوان رهایی می‌بخشد؛ بهمن در طرف راست اهورامزدا می‌نشیند و نقش مشاور وی را دارد، بهمن پشتیبان حیوانات سودمند در جهان است و با ایشان سر و کار دارد.

برچسب ها: بهمنتقویم ایرانیگاهشمار
نوشته قبلی

سکه‌شناسی و بررسی سکه‌های ایران از آغاز تا انجام (قسمت اول)

نوشته بعدی

لاله‌زار به لاله، لاله‌زار نیست

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

کارتن ها؛ نماد اضطراب زندگی اجاره نشینی

کارتن ها؛ نماد اضطراب زندگی اجاره نشینی

شنبه 18 شهریور 1402
چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

شنبه 24 مهر 1400

تناقض در آیین نامه و شیوه نامه نشریات علمی

توسعه شبکه آزادراهی کشور، عدالت یا تبعیض اجتماعی؟!

ضرورت انجام پژوهشهای فرارشته ای و میان رشته ای از تئوری تا امکان

«عدالت» یا «شبه نخبه گرایی» در پژوهش ایران

نوشته بعدی
لاله‌زار به لاله، لاله‌زار نیست

لاله‌زار به لاله، لاله‌زار نیست

معماری بعد از انقلاب فاقد سبک است

معماری بعد از انقلاب فاقد سبک است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *