• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

پیاده‌راه‌سازی یا پیاده‌مداری؟

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
شنبه 24 فروردین 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, منتخب, نقد
A A
1

امروزه جنبش پياده‌مداري که هدف آن بازيابي و توسعۀ فضاهاي پياده در سطح شهرها و به‌رسميت‌شناختن و اولويت قائل‌شدن براي عابرين پياده به عنوان عناصر درجه اول شهري است؛ به يکي از محورهاي برنامه‌ريزي و طراحي شهري بدل شده است. به ويژه با آغاز هزارۀ سوم ضرورت رويکرد مجدد به حرکت پياده به عنوان سالم‌ترين، اقتصادي‌ترين و پوياترين روش جابه‌جايي و حمل‌و‌نقل درون شهري مورد توجه جدي کارشناسان و مديران امور شهري قرار گرفته است (فیضی و همکاران،۱۳۹۱). مدیران شهری و مسئولین در ایران نیز سعی کرده‌اند که از این قافله عقب نمانده و با این جنبش همراه باشند و شهرهای ایران را به سوی پیاده‌مداری سوق دهند که اگر روی پایتخت ایران به عنوان نمونه تمرکز کنیم پیاده‌راه‌هایی نظیر ۱۷ شهریور، کوچه مروی، ۳۰تیر و … در تهران ساخته شد و هم چنان این جنبش سنگ‌فرش‌کردن کف خیابان‌ها و محدودیت عبور سواره ادامه دارد. اما آیا پیاده‌مداری به معنی انجام تعدادی اقدام فیزیکی و جدایی ترافیک سواره از پیاده است؟

پیاده‌راه‌سازی یا پیاده‌مداری؟
رکود اقتصادی از پیامدهای ساختن پیاده‌راه ۱۷ شهریور، منبع: سایت صاحب خبر

باز هم اگر روی یکی از پیاده‌راه‌های تهران متمرکز شویم و پیاده‌راه ۱۷شهریور را در نظر بگیریم با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از ساخت این پیاده‌راه که از ابتدا با مخالفت کسبه و اهالی مواجه شد، این پیاده‌راه هنوز هم مورد پذیرش کسبه و اهالی قرار نگرفته است و حتی به زعم کسبه آن‌ها را به خاک سیاه نشانده است! ۵ سال پس از احداث این پیاده‌راه، در سال ۱۳۹۵با اعتراض و مخالفت شدید مردم قسمت‌هایی از این خیابان به روی خودروها باز شد. در حقیقت جنبش پیاده‌مداری تبدیل شد به سیکل باطل تبدیل خیابان به پیاده‌راه و پیاده‌راه به خیابان! علاوه بر آن به گفتۀ حبیب‌زاده از اعضای سابق شورای شهر تهران «پس از اجرایی‌شدن این پروژه، ارزش‌ واحدهای مسکونی این محله پایین آمده و بسیاری خانه‌های خود را فروخته و یا اجاره داده‌اند. از این‌رو منطقۀ مسکونی این محله به مناطق خاصی از جمله مکان تجمع معتادان تبدیل شده که به گفتۀ ساکنین بعضاً خانه‌های این منطقه را به صورت ساعتی در اختیار معتادان قرار می‌دهند» (مهرنیوز، بازبینی شده در شهریور ۹۷).  این‌ها همه به این معناست که پیاده‌راه‌سازی صرف، اثر مثبتی بر شهر و کیفیت زندگی مردم ندارد.

با بررسی این نمونه کاستی‌های سیاست پیاده‌راه‌سازی به جای پیاده‌مداری مشهود می‌شود در حقیقت برداشتی که مدیران شهری از پیاده‌مداری دارند صرفاً به پیاده‌راه‌سازی محدود شده است. در صورتی که پیاده‌مداری تنها یک رشته اقدامات کالبدی نیست که با سنگ‌فرش‌کردن و بستن راه خودرو‌ها بتوان آن را محقق کرد، بلکه برای تحقق پیاده‌مداری علاوه بر پیاده‌راه‌سازی عوامل دیگری چون حیات اقتصادی، مکث‌پذیر بودن و نفوذ‌پذیری بافت، بهترشدن اوضاع زیست‌محیطی و بهبود سیمای ظاهری شهر باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم یک شهر پیاده‌مدار و سرزنده داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

منابع

  • فیضی، محمدجواد، رجبي، آزيتا و حسيني، ياسمن، بازشناخت جنبش پياده‌مداری در پايداري فضاهاي متراکم شهري، نشریۀ مدیریت شهری: پاييز و زمستان 1391، دورۀ ۱۰، شمارۀ ۳۰، صص ۱۷۹-۱۹۳.
  • پیشنهاد بازگشایی پیاده راه ۱۷شهریور به صورت فاز بندی، خبرگزاری مهر، 20 خرداد 1397
برچسب ها: 17 شهریورپیاده راه سازیرکود اقتصادی
نوشته قبلی

افتتاح پروژه مسکن امید نمایش تبلیغاتی بود

نوشته‌ی بعدی

ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت 62 باغ

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت ۶۲ باغ

ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت 62 باغ

بزرگراهی که در زمان سیلاب خودروها و آدم ها را با خود می‌برد

بزرگراهی که در زمان سیلاب خودروها و آدم ها را با خود می‌برد

دیدگاه‌ها 1

  1. امیر می‌گوید:
    قبل 3 سال

    واقعا درست گفته

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم