پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مروری بر پیشینه نشست‌های گالری نظرگاه دربارۀ طرح توسعه دانشگاه تهران

چکیده: طرح توسعه دانشگاه تهران با شعار «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» در حالی در پی تملک املاک اطراف خود است که تنها از ۴۸% ظرفیت‌ خود استفاده می‌کند.

دو نشست منافع شهر با حضور محمد سالاری و سیدامیر منصوری ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ و حقوق شهر، با حضور زهرا نژادبهرام، سیدصادق مصطفوی کاشانی و سیدامیر منصوری، ۵ تیر ۱۳۹۷ در گالری نظرگاه برگزار شدند.
در این دو نشست، محمد سالاری، زهرا نژادبهرام و سیدصادق کاشانی، هر یک به صورت جداگانه، به قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی اشاره کردند. مطابق این قانون، هر طرح دولتی که بیش از ۵ سال به طول بینجامد، قابل ابطال است. علاوه بر وجود توان پیگیری حقوقی از سوی ساکنین به دلیل به درازا کشیدن طرح، در این جلسات محمد سالاری به لزوم بازبینی طرحی که بیش از بیست سال عمر دارد اشاره کرد و مصلحت‌ها و الزامان بیست‌سال پیش را با امروز متفاوت دانست.
طرح توسعه دانشگاه تهران، با شعار «شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند» در حالی در پی تملک ۲۸ هکتار زمین در اطراف پردیس مرکزی دانشگاه تهران است که طبق اظهارات سیدامیر منصوری، در حال حاضر و با ۲۲ هکتار زمین، تنها از ۴۸ درصد ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

مروری بر پیشینۀ نشست‌های پژوهشکده دربارۀ طرح توسعۀ دانشگاه تهران

به‌علاوه مطابق قانون، تملک اراضی در صورتی جایز است که اولاً امکان تأمین نیاز از اراضی ملی‌شده و یا دولتی میسر نباشد و ثانیاً برای تملک این اراضی تخصیص اعتبار صورت گرفته باشد. سید صادق مصطفوی کاشانی هم در این باره به عدم تخصیص اعتبار این طرح اشاره کرد و طرح تخصیص‌اعتبارنشدۀ توسعۀ دانشگاه تهران را غیرقانونی خواند.
محمد سالاری در مورد پشت‌پرده‌های طرح توسعه به اختصار عنوان کرد که «فاصلۀ کم تصویب‌ها در این طرح نشان از وجود اراده‌ای در شهرداری و شورای عالی معماری و شهرسازی دارد».
سیدامیر منصوری در این نشست‌ها بر اهمیت حفظ این بخش از تهران به عنوان مرکز شهر تأکید کرد. او طرح توسعۀ دانشگاه تهران را متلاشی‌کنندۀ مرکز و مرگ مرکز را با مرگ شهر هم‌ارز دانست.

مروری بر پیشینه نشست‌های گالری نظرگاه دربارۀ طرح توسعه دانشگاه تهران
سومین نشست در ارتباط با طرح توسعۀ دانشگاه تهران با هدف شناسایی ذی‌نفعان، بازیگران خاکستری و موافقان آشکار طرح، روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ در گالری نظرگاه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *