• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر

معنای بی‌معنایی

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 27 فروردین 1398
در شهر, منتخب, نقد
A A
0

بارها در جلسات مهم با حضور اشخاص صاحب‌منصب در امور شهري اين نكته جلب توجه کرده است كه كساني كه داعيۀ مديريت شهری و سامان‌دهي فضاهاي شهري دارند يا اصولاً تعريف درست و ذهنيتي درخور در مورد پديده‌اي به نام شهر ندارند يا به نحوي بسيار ناقص و دور  از واقعيت آن را تعريف و معنا مي‌كنند. به طور منطقي تعريف يك پديده، ميزاني از كميت و كيفيت را به ذهن متبادر مي‌كند كه شخص بتواند آن را منشاء ادراك و قضاوت و پيش‌فرض‌سازي خود قرار دهد.

تصور كنيد شهري مثل تهران يا تبريز يا كرج را این گونه تعريف كنند: «هرجايي كه بيش از ده هزار نفر جمعيت داشته باشد، شغل اغلب مردم غيركشاورزي باشد و داراي عنصر یا نهاد شهرداري باشد».

تعاریف و برداشت‌هایی مانند تعریف فوق از شهر، امروزه بخش مهمي از شناخت و دانش مردم و البته بسياري از مديران و كارشناسان شهري را تشكيل مي‌دهد. اگرچه در صورتی که کسی اين تعريف ساده‌انديشانه را به چالش بكشد، فرد مورد پرسش، معمولاً در ذهن خود تفحصي مي‌نمايد و با تلاش زياد سعي مي‌كند عبارات، صفات و جملات دیگری را هم به سه‌گانۀ فوق اضافه كند. در يك فرايند خلاق ذهني حتي مي‌توان مباحث فلسفي، دانش اجتماعي و اقتصادي را هم به ميان آورد. ولي حقيقت بسيار تلخ این است كه نظر مسلط و غالب دربارۀ شهر همان سه صفت فوق‌الاشاره است.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

حال فكر كنيم كه كسي يا كساني با چنين تعريفي مأموريت يابند كه براساس همين تعاريف، به «شهرسازی» مشغول شوند و آن را مديريت کنند، آن هم براي شهرنشيناني كه خود، ادراك جامع‌تر و كامل‌تري از اين موضوع ندارند!

شهر

ما اغلب اسير اين تعريف نابخردانه از شهر هستيم و اين امر شهر را در موقعيتي قرار مي‌دهد كه تا قعر ادراك عمومي از آن (شهر) سقوط ‌كند. در اينجا ما با شهر تنزل داده شده، حقير، بي‌مقدار و بي‌ارزش روبه‌رو هستيم چون، خواسته يا ناخواسته، خود ما چنين خواسته‌ايم. هر امري در جهان ذهني، عينيت يافته، چنین خاصيتی را به همراه دارد. مصادیق بسیاری از این مدعا قابل ارائه است.

در گذشته با شهر و مفهوم آن بسيار طبيعي‌تر برخورد شده است. زيرا شهر نمود و تعين ارزش‌هاي ناگفتۀ ارگانيك و طبيعي‌اي بوده كه اكثريت جامعه دربارۀ آن متفق‌القول بوده‌اند. با اينكه شهر مدرن در غرب كمتر به‌ لحاظ معنايي، به آشفتگي و آشوبناكي مطلق رسيده است؛ ولي در كشورهايي مثل ایران كه بر پايۀ آخرين مدها و مدل‌هاي موجود جهانی، يك شبه مدعي مدرنيزم شدند، به علت بي‌مايه‌گي و بي‌ريشگي تفكر مدرن، بي‌معنايي به‌شكلي بسيار عميق و ريشه‌دار رواج پيدا كرد.

«شهر» در كشور ما، امروز از يك بي‌معنايي بسيار حاد و مزمن رنج مي‌برد. گذشت سال‌ها باعث شده است كه اين بي‌معنايي همه‌گير و عادي شود. اگر الان دربارۀ معنای شهر از مردم طرح‌پرسش شود بعيد است كسي پاسخ قابل‌قبولي در تعریف مفهوم آن، سراغ داشته باشد. انسان از طريق معنا و معنابخشي با جهان بيرون از خود مرتبط مي‌شود. معنا عامل اصلي شكل گرفتنِ «پيش فرض‌ها» است و پيش‌فرض‌ها زمينه‌ساز و موتور محرك رويكردها و رفتارهاست. معناي مشترك يا نسبتاً مشترك بين جناح‌هاي مختلف مي‌تواند منجر به شكل‌گيري پيش‌فرض‌ها، رويكردها و رفتارهاي نسبتاً مشترك در جامعه شود. به اين ترتيب معناي مشترك به معني فضاي واقعي، كامل و انساني است و اوج موفقيت جامعه در آفرينش محيط زيست مطلوب است.

در حال حاضر، در ايران، جناح‌هاي مختلف اعم از شهرنشينان، مديران شهري، متخصصان و سرمايه‌گذاران هريك معاني خاص و منطبق با نظر  و منافع خود را دارند و همان را تعقيب مي‌كنند. به همين علت شهرهاي امروز ما دچار چندمعنايي، پر معنايي و در واقع بي‌معنايي شده‌اند. زيرا تعدد معنا، به چندپارچگي ماهيتي شهرها منجر شده است. امري كه ما را، هم از شهرهاي گذشتۀ خودمان دور كرده است و هم باعث شده شهرهایمان شباهتي به شهرهاي مدرن كه برآمده از نظم، عقلانيت و همگرايي علمي هستند، نداشته باشند.

برچسب ها: پدیدهتعریفشهرشهرسازی
نوشته قبلی

مروری بر پیشینه نشست‌های گالری نظرگاه دربارۀ طرح توسعه دانشگاه تهران

نوشته‌ی بعدی

پ را به خاطر بسپار، پلیکان مُردنیست!

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
پ را به خاطر بسپار، پلیکان مُردنیست!

پ را به خاطر بسپار، پلیکان مُردنیست!

بیانیه نشست «ذی‌نفعان در طرح توسعه دانشگاه تهران»

بیانیه نشست «ذی‌نفعان در طرح توسعه دانشگاه تهران»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم