پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • چهارشنبه 5 مهر 1402 02:00
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

دسترسی ایمن و حمل‌ونقل شهری

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, منتخب
A A
0

اكثر شهرهاى دنيا به دنبال گسترش و بهبود سيستم حمل‌ونقل عمومى هستند. امروزه شبكه‌هاى مجزاى حمل‌ونقل عمومى در پيوند با شبكه‌هاى ايمن و راحت دوچرخه و پياده در بسيارى از نواحى شهرهاى بزرگ و پر جمعيت اروپا و آمريكا در حال گسترش هستند. حال ديگر اعتقاد عمومى بيشتر شهروندان شهرها آن است كه شهرها براى مردم ساخته شده‌اند نه براى اتومبيل‌ها و همۀ استفاده‌كنندگان، از سواره و پياده حق برابر در استفادۀ ايمن و راحت از شبكه‌هاى شهرى را دارند.

يكى از مهم‌ترين عوامل در گسترش حمل‌ونقل عمومى و مشوقِ بدون چون‌وچراى حمل‌ونقل عمومى به جاى استفاده از اتومبيل شخصى، موضوع دسترسى ايمن و راحت به سيستم حمل‌ونقل عمومى از هر مبدأ و مقصدى است. دسترسى مؤثر به ايستگاه‌هاى ترانزيت نيازمند زيرساخت‌هاى لازم، از جمله به‌صرفه‌بودن، زيبايى، راحتى، پيوستگى، خوانايى، ايمنى و امنيت است و عدم تأمين يكى از اين موارد مى‌تواند كارايى مؤثر و قابليت دوام دسترسى پيادگان را دچار مخاطره سازد. پياده‌ها و دوچرخه‌سوارها ريسك‌پذيرترين اقشار استفاده‌كننده از فضاى عمومى و ترافيك مختلط شهرى هستند و آسیب‌پذیری آنها به واسطۀ فعالیت خود آنها نیست بلکه به دلیل تهدیدی است که از طرف ترافیک به آنها اعمال می‌شود. بنابراین دسترسی ایمن و راحت به سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی از اولویت‌های این دسته از افراد است و این عامل  اگر توسط طراحی شهری در نظر گرفته نشود، مى‌تواند به راحتی به عنوان عاملی بازدارنده براى استفاد‌ه‌كنندگان از اين سيستم‌ها و باعث كاهش كارايى آنها و مشوقى براى استفادۀ بيشتر از اتومبيل شخصى شود.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

حمل‌ونقل عمومی

آمار تصادفات شهری که بیشتر بر اثر برخورد موتورسوار و پیاده‌رو است، و همچنین تصادفات جاده‌ای در جهان میزان اهمیت رعایت دسترسی ایمن به وسایل نقلیۀ عمومی را به وضوح آشکار می‌کند. اعداد و ارقام مربوط به مرگ‌ومیر تصادفات مذکور به قدری زیاد است که شورای امنیت سازمان ملل، سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را به عنوان دهۀ اقدام عملی برای ایمنی جاده‌ها و کاهش سطح مرگ‌ومیر ترافیک نامیده است. این قطعنامه برای گنجاندن فعالیت‌های هدفمند در کاهش خطر برای پیاده و دوچرخه‌سوار در برنامه‌های عملیاتی شهرها در دهۀ مذکور تأکید دارد.

با ایجاد محدودیت‌هایی نظیر افزایش هزینه و مالیات سوخت و بیمه، ممنوعیت ورود به برخی محدوده‌ها، اعمال ممنوعیت تردد در برخی اوقات روز یا هفته و مواردی از این دست، می‌توان میزان استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی را افزایش داد، چنانکه برخی موارد در شهر تهران نیز اعمال شده و تسهیل در استفاده از دوچرخه و صورت‌های جدید تبلیغات نیز به این روند کمک می‌کند. اما در ماه‌های انتهایی دهۀ مذکور و با در نظر داشتن مدت زمان ده‌ساله باید دید که این روند به چه میزان کرده و چه اقداماتی جهت پیش‌برد آن صورت گرفته است.

مقالۀ مرجع: مجلۀ منظر

برچسب ها: حمل‌ونقل عمومیدسترسی ایمنوسایل نقلیۀ عمومی
نوشته قبلی

نقد اثرات جهانی‌شدن بر کالبد روستاهای ایران

نوشته بعدی

انتقال حق توسعه و حقوق مالکیت

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
انتقال حق توسعه و حقوق مالکیت

انتقال حق توسعه و حقوق مالکیت

گونه‌های اندمیک فرصت یا تهدید در گردشگری

گونه‌های اندمیک فرصت یا تهدید در گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *