• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

باغ_موزه دفاع مقدس تهران و کاستی‌های آن از منظر جلب مخاطب

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
سه‌شنبه 11 تیر 1398
در نقد, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

به محض عطف توجه هر جامعه یا ملتي به مفاهيم نوين «هويت» و «ارزش‌هاي اجتماعي» در عصر نو، موزه‌ها در آن سرزمين پديد مي‌آيند و با ثبت و ضبط و پيش چشم آوردن مظاهر مادي و معنوي گذشتۀ تاریخي هر جامعه و استمرار بخشيدن به هويت‌های جوامع در گذر زمان همچنان بر جاي ماندند. در اين ميان دفاع ۸ ساله ملت ايران بعنوان یک نقطه عطف در تاريخ معاصر ایران به شمار مي‌رود. طرح‌های باغ_موزه دفاع مقدس بعنوان یکی از طرح‌های یادمانی براي اين نبرد نه فقط بعنوان یاد‌آوري حماسه‌ای براي نسل‌های تازه و آيندگان ، بلكه نماد تجديد ميثاق ملتي است با هويت و معناي حضور خويش و راهنماي مسيري كه اين ملت بايد بپيمايد . باغ_موزه، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. دراین میان باغ_موزه دفاع مقدس تهران در شمالی‌ترین قطعه اراضی مشجر عباس‌آباد و با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع با احتساب محوطه‌سازی‌، یک مجموعه بسیار بزرگ و نوین است. ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و طراحی آن در قالب مسابقه‌ای با حضور ۲۵۰ گروه از طراحان مطرح کشور شکل گرفت.این باغ_موزه در قطب فرهنگی پایتخت و در کنار مکان‌هایی چون، کتابخانه ملی، باغ هنر و مصلای شهر واقع شده است. و درآن سعی شده است تا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، گوشه‌ای از رشادت‌های مردم و مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به نمایش گذاشته شود.

رسالت باغ_موزه دفاع مقدس تهران براي ثبت و انتقال رشادت رزمندگان به نسلي كه از نزديك جنگ را نديده و نسل‌های بعدي كه نمی دانند هشت سال مقدس چگونه گذشته، بيش از سالهاي پيش و از هر زمان ديگري اهميت پيدا كرده است. نسل‌های گذشته به آنچه در جنگ گذشت نزديك‌تر بودند و نسل‌های بعد كه امروز جمعيت جوان را تشكيل می‌دهند آن چنان كه بايد روحيه رسالت مدار و ظفرمندانه دهه اول انقلاب را به خاطر نمی آورند لذا تلاش طراح درراستاي انتقال مفاهيم گران‌بها و انسان‌ساز دفاع مقدس به نسل‌های آتي هم به جهت ماندگار ساختن آن مفاهيم ارزنده و هم به سبب به كارگيري آن ارزش‌ها در جنبه‌هاي مختلف فرهنگي و زندگي از اهميت بسزايي برخوردار است.
با توجه به اینکه جلب مخاطب توسط باغ_موزه دفاع مقدس تهران یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت آن است فلذا تحلیل کيفيت و کميت ايفاي این نقش آن از این منظر بسیار مهم است. از آنجا که این بنا میبایست با مخاطب رابطه‌ای قطعي و تعاملي دو سويه داشته باشد باید از يک سو بايد نمايشگر فرهنگ و عقايد مردم درفضاي هماهنگ با معماري همان محيط باشد و از سوي ديگر، میزان توفيق آن وابسته به ادراک و دريافت مردم و مخاطبين اثر است.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

باغ_موزه دفاع مقدس
در حال حاضر باغ_موزه دفاع مقدس در جلب و ارتباط با مخاطب فاقد موفقیت‌های لازم بر اساس اهداف و سیاست‌های مجریان طرح است. به‌نظر می‌رسد که در این زمینه عوامل ذیل تاثیرگذار می‌باشند:
-قرارگیری بر ارتفاعات شمال شهرتهران و عدم دسترسی آسان به آن وعدم ارتباط مناسب با دیگر فضاهای شهر
-استفاده نامناسب از مصالح و مبلمان متناسب با موضوع منظر سایت و قرارگیری بدون برنامه و از پیش تعیین نشده ادوات و ماشین آلات جنگی
-عدم وجود پتانسیل حس مکان وسابقه تاریخی سایت برای مردم
-نامگذاری برخی فضاهای باغ_موزه دفاع مقدس بدون توجه به عملکرد، هویت و شکل گیری آن به واسطه گرافیک طرح .
-توجه مفرط به تکنولوژی در طرح و تلاش جهت اصالت بخشیدن به آن (مشابه موزه‌های جنگ دیگر کشورها)
– عدم استفاده از هنرهاي سنتي (بعنوان تجلي غني‌ترين و ناب ترين ارزش‌های قدسي و الهي) جهت نمایاندن ارزش‌های دفاع مقدس
-بی توجهی به شکل متفاوت مفهوم جنگ در ایران بعنوان یک پدیده مشترک خاطره جمعی و هویتی یک ملت ونیز سمبلی از مقاوت، اتحاد، ایثار و دفاع، با دیگرمفاهیم آن درسایرکشورها
-لحاظ نکردن تصاویر شهدای شاخص زن و نشر فعالیت‌های بانوان در مساجد و محلات با توجه به نقش تاثیرگذار آنان
با توجه به جنبه‌های نظري معماري كه به ادراك مخاطب اهميت می‌دهد و فضا را متناسب با معنا و مفهوم آن تعريف می‌كند، بكارگيري مفاهيم ناب ايثار و شهادت در ساخت باغ_موزه دفاع مقدس تهران به نحوي كه جاذب مخاطبان جديد و از گروه‌هاي مختلف اجتماعي باشد، بسیار شایسته‌تر بود. علاوه بر آن جنبه‌های نمادين موضوع ايثار و شهادت علي‌الخصوص در ارتباط با شخصيت‌ها و حوادث مرتبط، ايجاب مي‌کرد تا به نوعي معماري نمادين و یادماني در این طرح به كارگرفته می‌شد که با اصالت دادن به مخاطب و ذهنيت وي در توليد نمادهاي مرتبط با هریك از موضوعات دراماتيك از جمله ايثار، عشق، شهادت و امثال آنها موفق‌تر عمل می‌کرد.
در مجموع با توجه به اینکه باغ_موزه دفاع مقدس تهران همۀ ابعاد کالبدی و غير فيزيكي (اجتماعي، فرهنگی و معنایی)یك عنصر شهري را دارا است، فلذا می‌بایست جوابگوی نیازهای مختلف عملکردی و هویتی باشد. در ایجاد بناها و آثار یادمانی که ماندگاری و معناسازی بخش مهمی از اهداف آن است، مخاطب‌محوری و در نظر گرفتن نقش آن به لحاظ کارکردی، ذهنی و معنایی تأثیر بسیار زیادی در میزان موفقیت طرح دارد. اگرچه بهره‌گیری از فرم‌های نمادین و نیز تکنولوژی بُعد نشانه‌ای منظر را تقویت کرده و ارتباط ذهنی با مخاطب برقرار می‌کند، لیکن تحقیقات نشان‌داده که تلفیق اثر با زندگی روزانه اجتماع ضامن ماندگاری و موفقیت آن خواهد بود. ایجاد کانون‌های اجتماعی سبب تعامل بیشتر مخاطبان با یکدیگر و با محیط شده و خاطره‌انگیزی و هویت فضا را تقویت می‌کند.

برچسب ها: باغ_موزه دفاع مقدسبهزاد مسعودی اصل
نوشته قبلی

سازمان میراث فرهنگی در نقش حیاط خلوت دولت

نوشته بعدی

مریم منصوری : «زندگی شبانه یک فرهنگ است نه تجهیزات و امکانات».

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
مریم منصوری

مریم منصوری : «زندگی شبانه یک فرهنگ است نه تجهیزات و امکانات».

منظر گردشگری

رونمایی از کتاب آشنایی با منظر (گردشگری منظر)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم