• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

دریاچه‌های شهری صرفاً جنبه نمایشی ندارند

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
شنبه 13 مهر 1398
در منظر, منتخب, منظر طبیعی, یادداشت
A A
0

«با افتتاح «دریاچۀ هنر» با مساحت ۲۵ هزار متر مربع و «محوطۀ باغ هنر» با مساحت پنج هزار متر مربع در اراضی عباس‌آباد بزرگترین پروژۀ هنری قلب پایتخت آمادۀ میزبانی از هنرمندان و شهروندان شده است و یک دریاچۀ جدید به شهر تهران اضافه می‌گردد» (تهران صاحب دریاچۀ جدید می‌شود؛ این بار در مرکز شهر، ۱۳۹۸). ای کاش به جای خبرهایی از این دست، در اخبار می‌خواندیم برنامه‌ریزی اکولوژیک اراضی عباس‌آباد به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژۀ اکولوژیک و زیرساختی منظر شهر تهران رونمایی و در آیندۀ نزدیک عملیاتی خواهد شد.

رویکردهای جدید برنامه‌ریزی شهری، شهرها را به مثابه سیستم‌های اجتماعی-اکولوژیکی معرفی می‌کند. در این راستا تقویت شبکه‌های اکولوژیک شهری به منظور حفاظت از عناصر اکولوژیکی ساختار شهر مطرح می‌شود. در شرایطی که طرح جامع شهر تهران فاقد برنامه‌ریزی و طرح یکپارچۀ زیرساخت‌های اکولوژیک است،‌ مجموعۀ اراضی عباس‌آباد با توجه به موقعیت، چشم‌اندازها و اهداف سند توسعۀ آن، فرصت یگانه‌ای برای تمرین و آزمودن برنامه‌ریزی زیرساخت‌های اکولوژیک در مقیاس شهر داشته و دارد. اما آن‌چه امروز شاهدیم افتتاح تک‌تک باغ‌های مجموعه بدون توسعۀ زیرساخت‌های سبز و آبی‌شان است و اساساً مشخص نیست آیا برنامه‌ای در بالادست برای طراحی یکپارچۀ این زیرساخت‌ها وجود دارد یا خیر.

روند توسعۀ شهری روزافزون است و دریاچه‌ها و حوضچه‌های مصنوع نمونه‌هایی مناسب از سیستم‌هایی هستند که خدمات فراوانی برای طراحی منظر، کنترل سیلاب، کنترل آلودگی‌ها، تصفیۀ روان‌آب‌ها و آموزش به کودکان و نوجوانان، می‌آفرینند. این دریاچه‌ها می‌توانند منابع ذخیرۀ مهمی برای آبیاری فضای باغ و پارک‌ها باشند، خُرد‌اقلیم ایجاد و اثر جزایر گرمایی را خنثی کنند، کیفیت هوا را بهبود بخشند و از همه مهم‌تر تنوع زیستی محلی را ارتقا دهند. به شرطی که برای این منظور برنامه‌ریزی و طراحی شده باشند.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

دریاچه‌های شهری صرفاً جنبه نمایشی ندارند

در مناطق شهری به واسطۀ نیاز انسان به تماس با طبیعت، مردم در هر ردۀ سنی حضور در فضاهایی که عناصر آبی دارند را ترجیح می‌دهند. اما شهرها در برنامه‌ریزی و طراحی این فضاها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو هستند. اگر این دست فضاها کافی نباشد چه؟ اگر در دسترس همگان نباشد چه؟ آیا همۀ گروه‌های سنی امکان تماس بی‌واسطه با آب را دارند؟ آیا منابع آبی به خطر نمی‌افتد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها یکپارچگی فضاهای سبز آبی در توسعه امروز شهرها ترویج می‌شود. آب در فضای شهری صرفاً جنبه تزیینی ندارد. بلکه عملکردهای دیگری می‌پذیرد و مزایایی فرای جنبه‌های اجتماعی می‌آفریند. راه‌حل‌های پایدار، حضور آب در شهر را در مقیاس‌های مختلف و در ارتباط با یکدیگر می‌بینند.

در اراضی عباس‌آباد دریاچه‌های متعددی پیش‌بینی شده که دریاچۀ هنر یکی  از این دریاچه‌هاست با وسعتی قابل توجه به تازگی افتتاح شده است. گفته می‌شود در آبگیری دریاچه، از قنات‌ها استفاده می‌شود و تلاش خواهد شد از آب‌های زیرزمینی استفاده نشود (باغ هنر و دریاچه هنر افتتاح شد، ۱۳۹۸). آن‌چه به‌عنوان فخر مجموعه معرفی می‌شود وجود جزیره‌ای با کاربری کافه‌گالری و امکان قایق‌سواری است. این درحالی است که این دریاچه می‌توانست عضوی از یک سیستم یکپارچۀ آبی در مجموعۀ اراضی باشد و عملکردهای مختلفی چون تصفیۀ روان‌آب‌ها، آبیاری مجموعه، ارتقا تنوع زیستی (گیاهی و جانوری) و … را در کنار سایر عملکردهای زیباشناختی بر عهده بگیرد و در مجموع فضای تفرجگاهی‌‌ای بسازد که پایدار و آموزنده است و در درازمدت سبب ارتقای شرایط زیستی مجموعه شود.

منابع

  • «باغ‌هنر» و «دریاچه‌هنر» افتتاح شد، خبرگزاری تسنیم، ۱۳۹۸. (تاریخ مراجعه: ۰۷/۰۷/ ۱۳۹۸).
  • تهران صاحب دریاچۀ جدید می‌شود؛ این بار در مرکز شهر، خبرآنلاین، ۱۳۹۸. (تاریخ مراجعه: ۰۷/ ۰۷/ ۱۳۹۸).
برچسب ها: باغ هنردریاچه هنرعباس آباد
نوشته قبلی

خروج پادگان‌ها، تحدید یک فرصت شهری

نوشته‌ی بعدی

دو نکته دربارۀ شورای محله و مدیریت محله‌محور

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
دو نکته دربارۀ شورای محله و مدیریت محله‌محور

دو نکته دربارۀ شورای محله و مدیریت محله‌محور

پیوند شوم سوداگری و اقتدارگرایی در مخالفت با بلندمرتبه‌سازی در تهران

 پیوند شوم سوداگری و اقتدارگرایی در مخالفت با بلندمرتبه‌سازی در تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم