• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری تک‌نگاری

مسجد حضرت ولیعصر؛ نبرد قدرت در مرکز

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
شنبه 16 آذر 1398
در تک‌نگاری, معماری, منتخب, یادداشت
A A
0

زمین قرار گرفته در ضلع جنوبی تئاتر شهر به یکی از سیاسی و اجتماعی ترین پهنه های شهر تهران در 40 سال اخیر تبدیل شده است. وقف این زمین برای ساخت مسجد در جنوب تئاتر شهر به عنوان یکی از قرارگاه­های روشنفکری معاصر، قرارگیری در مرکز شهر تهران و تنوع اجتماعی اقتصادی مراجعین این پهنه، توجه و کشمکش برسر ساخت مسجد دراین پهنه را به مساله‌ای چالش برانگیز در دهه 70 و 80 برای مدیریت محلی و در مواردی ملی تبدیل کرد.

عمده فعالیت‌‌های فرهنگی – اجتماعی در پارک دانشجو در ایام پیش از انقلاب معطوف به تجمع هنرمندان و هنردوستان جهت فعالیت‌‌های فرهنگی، تماشای تئاتر، تجمع گروه‌‌های اجتماعی مختلف به خصوص دانشجویان بود که با نزدیک‌شدن به تحولات سیاسی اجتماعی نیمه دوم دهه50 و انقلاب اسلامی، به محل شکل‌گیری اعتراضات گروه‌های فرهنگی و روشنفکری و بعدها از شریان‌های اصلی تظاهرات گستردۀ مردم تبدیل شد.
مسجد حضرت ولیعصر؛ نبرد قدرت در مرکز

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

به دلیل اختلاف اهالی محل و شهرداری منطقۀ ۱۱، قطعۀ زمین جنوب غربی پارک دانشجو و جنوبی تئاتر شهر موقتاً به پارکینگ تبدیل شد. به دلیل وقف زمین برای ساخت مسجد و نبود مسجد محلی و ناهنجاری‌های موجود در پارک دانشجو اهالی این منطقه مصمم به ساخت مسجد بودند اما شهرداری مایل به ساخت مجتمع تجاری و خدماتی بود. از سال ۱۳6۰، اهالی، ابتدا با برپا کردن یک چادر و سپس با مصالح بنائی و اسکلت فلزی یک مسجد موقتی ایجاد و به انجام مراسم مذهبی روزانه و سالیانه پرداختند. بعد از تلاش‌های مستمر اهالی و مراجعه مکرر به مسئولین کشوری، بالاخره در سال ۱۳۸۳، در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد تصویب شد که در این محل یک مسجد و مجتمع فرهنگی در مقیاس مسجد جامع دایر شود. طرح اولیه از عبدالحمید نقره کار به دلیل رویکرد جنجالی و ناهماهنگی با فرم تئاتر شهر به دلیل گنبد و مناره بسیار رفیع از سوی مدیران و معماران رد شد و طرح رضا دانشمیر ، برمبنای طرحی فرمالیستی که شباهتی به ساختمان سنتی مسجد نداشت، پس از بحث‌های فراوان ساخته شد. با اجرای این طرح میان مسئولان و کارشناسان مختلف اختلاف نظر‌های فراوانی پیش آمد، این مخالفت‌ها که بسیاری از آن‌ها ریشه در تعارضات تاریخی و کشمکش‌‌های سیاسی قدرت در این پهنه دارد، برای چندین سال بحث معماری و فرم مساجد را به بحثی داغ در محافل دانشگاهی بدل ساخت.
مسجد حضرت ولیعصر؛ نبرد قدرت در مرکزاما کشمکش‌های به وجود آمده حول این موضع تنها به مسأله معماری آن مربوط نمی‌شود. در واقع مسأله از آغاز وقف زمین و حضور نیرو‌های مذهبی و انقلابی برای برگزاری نمازجماعت، جنگ قدرتی برای تصرف فضا بوده است. فضایی که به تعبیر دقیق تر محل هم‌آوردی قدرت‌‌های سیاسی اجتماعی در ایران آن روزها و ایضا پس ازآن بوده است. اینچنین به نظر می‌آید که خیابان‌‌های انقلاب و ولیعصر در قدیم که باهدف ایجاد تغییرات احداث شدند در تقاطع خود مرکزیت فعالی برای تهران ایجاد نمودند. در واقع انتقال مرکزیت تهران از بهارستان، لاله زارو بازار که با احداث دانشگاه تهران در خیابان انقلاب و کوچ کتابفروشی‌های شاه آباد به این محور، به چهارراه ولیعصر صورت گرفت، خود تولید کننده طبقه اجتماعی خاصی بود. مرکز جدید که با مرز اقتصادی-اجتماعی تهران انطباق فضایی بسیار نزدیکی داشت، این محدوده را محل برخورد طبقات، صنوف و قدرت ساخت.

بعدها درهر دوره و درهرموجی از جریانات سیاسی، اجتماعی اقتصادی، فرهنگی، نقش بستر را بازی می‌نمود و نقطه‌ای برای پیوند مردم از سطوح مختلف جامعه بوده است. هرحزب و دولتی که خواستار تغییری بود و هر تحولی که تصمیم گیرندگان و یا خود مردم برای جامعه رقم زدند، رد پایی عمیق براین ناحیه گذارده است.

مسجد حضرت ولیعصر؛ نبرد قدرت در مرکز

 این کشمکش‌ها تا انتخاب عنوان «مجتمع فرهنگی مذهبی» برای بنای موجود در ضلع جنوبی تئاتر شهر از سوی مدیریت شهری به منظور کاهش حساسیت‌ها و نزاع‌ها تا تبدیل این موضوع به بحثی تازه بر خوانده‌شدن صیغۀ مسجد براین بنا و اعتراضات امام جماعت نمازخانۀ سابق پارک دانشجو و افزودن عنوان «مسجد» به ابتدای نام آن در حدفاصل سال‌های 96 تا 98 پیش رفت.

با تمام بحث‌ها و کاستی‌های پیش‌آمده در روند ساخت این بنا از ابتدای ساخت نمازخانه، طرح اولیه بر مبنای مسجد جامع تهران و تغییر طرح بر مبنای احترام به بنای تئاتر شهر تا نام‌گذاری و نحوۀ بهره‌برداری، بنای «مسجد و مجتمع فرهنگی مذهبی ولیعصر (عج)» همزمان با عید فطر 1397 با زیربنای بیش از 25 هزارمتر مربع، 7 طبقه و ساخته شده با استفاده از سازه اسکلت فلزی افتتاح گردید.

پارکینگ ۳طبقه با ظرفیت ۱۶۸دستگاه خودرو، واحد‌های اداری، سالن آمفی تئاتر با ظرفیت ۳۸۴ نفر، سالن غذاخوری با ظرفیت ۵۴۵نفر و شبستان‌هایی ویژه آقایان و خانم‌ها، کتابخانه و سرویس بهداشتی بخشی از امکانات این مجموعه می‌باشند (پایگاه اطلاع‌رسانی شبستان، 1397).

از ابتدای روند احداث این مجموعه، حجت الاسلام والمسلمین میرحیدر­جعفری، امام جماعت نمازخانه قدیمی مجاور تئاترشهر که یکی از منتقدان طرح فعلی مسجد حضرت ولیعصر نیز هست به عنوان امام جماعت و متولی مسجد ولیعصر برگزیده شد و فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه در تیرماه 1398 در قالب برنامه «مقابله با تهاجم فرهنگی» در این مجموعه آغاز گردید. انتخاب عنوان و موضوعات مطرح‌شده در اولین نشست فرهنگی این مجموعه و انتخاب عنوان «مسجد جامع و مجتمع فرهنگی حضرت ولیعصر(عج)» در خبر پایگاه خبری برنا ذیل اعلام خبر آغاز به کار این مجموعه خود نشان از ادامه این کشمکش‌هاست.

مسجد حضرت ولیعصر؛ نبرد قدرت در مرکز

در بازدید و ارزیابی این مجموعه در پاییز 98 مشاهده شد که علی رغم افتتاح مجموعه و برقراری نمازجماعت در 4 نوبت ظهر، عصر، مغرب و عشاء و برقراری کلاس­های هنری مذهبی عملا مجموعه با کمتر از 30درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت است. در گفت و گو با متولیان مجموعه مشخص گردید علاوه بر وضعیت ناتمام پروژه در برخی از طبقات و عدم پرداخت قبض برق و آب توسط شهرداری، تولیت کنونی مسجد هنوز نگران تصمیمات شهرداری پیرامون مدیریت خود در مجموعه است و در همین راستا نامه انتصاب خود و شکایت نامه‌ها و مکاتبات خود با شهرداری و مجلس را در معرض دید عموم قرار داده است.

هرچند نگاه سنتی اداره این مجموعه از سوی تولیت کنونی علی رغم وجود فضاهای متنوع آموزش خدماتی مشهود است اما تکمیل پروژه، رهاکردن کار و  اجاره کلاسها و فضاهای مجموعه به موسسات خصوصی برای برگزاری کلاس های مذهبی هنری از سوی شهرداری به مدیریت چندگانه در این مجموعه منجر گردیده است. وضعیتی که به نحوی بازنمایاننده اداره محیط های فرهنگی مذهبی در ایران است.

برچسب ها: قدرتمجموعه فرهنگیمسجد ولیعصر
نوشته قبلی

ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است.

نوشته بعدی

اصرار بر لزوم ثبات در دنیای متغیرها

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
اصرار بر لزوم ثبات در دنیای متغیرها

اصرار بر لزوم ثبات در دنیای متغیرها

طرح «بنزین سفر» در مقابل «یارانه برای بسته‌های گردشگری»

طرح «بنزین سفر» در مقابل «یارانه برای بسته‌های گردشگری»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم