• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

آرام‌سازی؛ سیاست اصلی در برنامه راهبردی زندگی پیاده شیراز

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
شنبه 19 بهمن 1398
در منظر شهری, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

ایجاد محدودیت سرعت حرکت سواره تحت عنوان طرح‌های آرام‌سازی در برخی از شهرهای جهان برای مطلوب سازی زندگی شهروندی مورد توجه مدیریت شهری است. شهر Bègles در فرانسه از شهرهایی است که از چندسال قبل اجازه ایجاد محدودیت سرعت سواره را از سوی شورای شهر خود دریافت کرد و پس از مطالعه، اجرای آزمایشی و فراهم آوردن مقدماتِ این طرح بر پایه دو برنامه کلی، آن را به شکل دائمی به اجرا گذاشت.این دو برنامه عبارتند از:

  1. در تقابل با اپلیکیشن‌ها ؛ در 8 ژوئیه 2019، شهر بِگل در شهرستان (Gironde) به عنوان اولین شهر در فرانسه، سرعت رانندگی را تا 30 کیلومتر بر ساعت در کل ناحیه محدود کرد. “این تجربه در یکسال اخیر موجب افزایش رفاه و سهولت استفاده کاربران همزمان با ارتقای وسایل فعال حمل و نقل عمومی گردید”، شهرداری، نیز بخش‌های مناسبی از این ناحیه شامل 30 منطقه و فضاهای جمعی را در اختیار داشت. شهردار ، کلمنت روسیگنول پائچ، در دفاع از تصمیم خود در ایجاد محدودیت برای خودروها اظهار داشت: “حتی اگر تعمیم 30 کیلومتر در ساعت برای خلاص شدن از رانندگانی که از خیابان‌های شهر و بلوار مملو از ترافیک بوردو به عنوان جایگزینی برای دور زدن استفاده می‌کنند، بهره برده باشد، این طرح زمان سفر را 10 تا 15 ثانیه در هر کیلومتر می‌کاهد، که ممکن است الگوریتم‌های برنامه‌های کاربردی مثل Waze را تغییر دهد.”
  2. به عنوان تامین امنیت راه‌ها؛ از سال 2015، شهردار اجازه اتخاذ  این قاعده را با حکمی قاطع دریافت کرد. براین اساس تقریبا 4/3 شبکه جاده‌های تحت مدیریت شهرداری می‌تواند با توجه به کاربری‌ها محدود به قاعده 30 کیلومتر بر ساعت باشد، مؤسسه Cerema در مشارکت با کلانشهر بوردو  Bordeaux Métropole تخصص خود را برای ارزیابی این اقدام در قالب سنجش خدمات محلی، سفرهای کوتاه، فقدان حمل و نقل عمومی، خیابان‌های باریک و حضور پیاده‌ها، ارائه می‌دهد. با توجه به بررسی‌های این مرکز تخصصی عمومی ، موضوع ایمنی راه‌ها مهم‌ترین مساله در طرح “شهر 30 ” است: در برخورد با سرعت 50 کيلومتر بر ساعت بين يک خودرو و يک عابر پياده، خطر مرگ 85 درصد گزارش شده است، و این درحالی است که درسرعت 30  کیلومتر بر ساعت، این خطر 10% کاهش می‌یابد.

 کارشناسان Cerema، با همکاری واحد خدمات شهرداری بوردو، یک روش ارزیابی تاثیر گذار به نام “Ville 30” را در طول این آزمایش اعمال کردند. این اقدام بخشی از یک مشارکت گسترده تر است که موجب شده است تا چندین اقدام نوآورانه در قلمرو شهر بوردو، ازجمله: خطوط اتوبوس برای هم سفری،  پیاده رو بدون خط کشی مرکزی و علائم راهنمایی رانندگی جدید، ایجاد شود.

آرام‌سازی؛ سیاست اصلی در برنامه راهبردی زندگی پیاده شیراز

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

از سیاست‌های مستخرج از طرح راهبردی زندگی پیاده در شیراز، آرام‌سازی معابر است که به عنوان بخشی از این فرآیند، محیط شهری را برای حضور پیاده، کارآمد می‌کند. این سیاست در زمان‌هایی به بستن برخی گذرها، تعریض موقت پیاده‌روها و افزایش پهنه‌های دارای محدودیت سرعت سواره می‌انجامد.

تجربه اجرای این طرح در شهر بگل نکات بسیار مهمی را در مورد اجرای اینگونه محدودیت‌ها برای برنامه راهبردی زندگی پیاده شیراز فراهم آورده است:

  1. نگاه کل نگر، صبورانه و برنامه محور که با بررسی کامل شریان‌های ترافیکی و گام به گام طرح را به اجرا گذاشت.
  2. اتکا به داده‌های علمی موسسات تحقیقاتی، پیمایش‌های کمی بررسی آثار اجرای آزمایشی طرح و اصلاح آن
  3. بهره گیری از فناوری‌ها و اپلیکیشن‌های روز تلفن‌های همراه برای سنجش کاربری برنامه محدودیت سرعت
  4. اتصال طرح به زندگی پیاده و فضاهای جمعی شهر

بابررسی موارد فوق و با درنظر گرفتن عملکرد مبتنی بر راهبردهای کلان شهری در این تجربه می‌توان اجرای این‌گونه طرح‌های علمی، گام به گام و مبتنی بر داده‌های روز را به عنوان بخشی از برنامه راهبردی زندگی پیاده در شیراز مورد توجه قرار داد.

برچسب ها: آرام سازیبرنامه راهبردیزندگی پیاده
نوشته قبلی

درخت آسوریگ و اولین پویانمایی جهان

نوشته‌ی بعدی

جوابیۀ داریوش بوربور دربارۀ یادداشت «طرح توسعۀ حرم رضوی در گذر زمان»

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
جوابیۀ داریوش بوربور دربارۀ یادداشت «طرح توسعۀ حرم رضوی در گذر زمان»

جوابیۀ داریوش بوربور دربارۀ یادداشت «طرح توسعۀ حرم رضوی در گذر زمان»

لباس سیمین، شنل آبی، تاج و زینت‌آلات مروارید آناهیتا

لباس سیمین، شنل آبی، تاج و زینت‌آلات مروارید آناهیتا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم