• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر

روستای نشلج؛ نیاسر کاشان

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
جمعه 9 اسفند 1398
در هنر, منتخب, یادداشت
A A
0

اماکن مقدس در ایران و جهان با پیشینه‌ای از ادیان و باورهای گوناگون در گذر زمان شکل گرفته‌اند. آیین که جلوه ظاهری و بیرونی دین است، بارزترین شکل آن در قالب نیایشگاه جلوه‌گر می‌شود و رسوم و آداب برخاسته از تفکر دینی در ارتباط با این مکان‌ها انجام می‌شود. دین به معنای اعم آن شامل باورها و اعتقادات جوامع مختلف بشری است که اسطوره، داستان و روایات را دربرمی‌گیرد.

هرگاه دین جدیدی پا به عرصه گذاشت و رسولی پیام‌آور آن بود، دین و آیین پیشین یکباره منسوخ نشد که احکام و آداب نو جایگزین آن شود. ازآنجاکه باورهای دیرینه مردم به عنوان امر مقدس قرن‌ها برجا بوده، در مواجهه با دین نو ضمن حفظ ارزش‌ها و معیارهای گذشته سعی بر تطابق آن با اصول و معیارهای جدید داشته است.

روستای نشلج؛ نیاسر کاشان

بیشتر بخوانید

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

به گواه تاریخ و شواهد برجای مانده از گذشته تاکنون ادیان و باورها با دگردیسی و گاه همزیستی مسالمت‌آمیز به حیات خویش ادامه داده‌اند. مکان‌های مقدس ایران شامل مساجد، به ویژه امامزاده‌ها و باغ‌مزارها به دوران کهن و روزگار نیایش ایزدان مهر و اناهیتا بازمی‌گردند. منظر مقدس و آشنای ایرانی شامل سه‌گانه‌ای است که چارتاقی، درخت و آب را دربرمی‌گیرد. اغلب امامزاده‌ها و برخی مساجد قدیمی ایران در جوار آب‌ها – چشمه‌، چاه، رودخانه و آبگیرها- قراردارند، درحالیکه درخت یا درختان کهنسال و نظرکرده نیز آن‌جاست. آب و گیاه نمادهای باروری و منسوب به میترا و اناهیتا در روزگار اسلامی به شخصیت‌هایی چون حضرت زهرا (س) و ابوالفضل‌العباس سقای دشت کربلا منسوب شده‌اند؛ درواقع دگردیسی یا حلول شخصیت مقدس در قالبی نو، قوت تفکر و بینش اسلام و اسطوره‌سازی مسلمانان را نشان می‌دهد. بدیهی است امر مقدس همواره تقدس دارد، اما به گونه‌های متفاوت و در زمان‌های مختلف ظهور و بروز یافته و جلوه‌گر می‌شود.

برچسب ها: سه گانهمنظر مقدسنیایشگاه
نوشته قبلی

آرمانشهر اسلامی، چرا و چگونه؟

نوشته‌ی بعدی

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

تناقض در آیین نامه و شیوه نامه نشریات علمی

توسعه شبکه آزادراهی کشور، عدالت یا تبعیض اجتماعی؟!

نوشته‌ی بعدی
افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

ارزش افزوده‌ای که شهر برای برخی مناطق ایجاد می‌کند، سهم همۀ پلاک‌های شهر است.

ارزش افزوده‌ای که شهر برای برخی مناطق ایجاد می‌کند، سهم همۀ پلاک‌های شهر است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم