• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

نقش ایستگاه های تاکسی در منظر شهر

محمد فرشیدی نویسنده: محمد فرشیدی
شنبه 14 اسفند 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

منظر ایستگاه های تاکسی

چرا ایستگاه های تاکسی در منظر شهری ما به یک عنصر صرفا عملکردی تبدیل شده اند و چه جایگاهی می توان برای آن ها حائز شد؟

از آن جا که ایستگاه های تاکسی عموما در نقاط پرتردد شهر قرار گرفته اند، بسیار در معرض دید بوده و از این رو نقش مهمی در منظر شهری این نواحی دارند. متاسفانه این عنصر مهم در منظر شهر، به یک عنصر صرفا عملکردی حداقلی تبدیل شده  و نیاز به بازنگری در طراحی ایستگاه های تاکسی شهری ضروری به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

 شهروندان گاه زمان زیادی را در این فضا به انتظار می ایستند. این انتظار فرصتی را مهیا می کند تا انسان به محیط اطراف خود بیشتر توجه کرده و محرک های حسی واقع در محیط را دریافت نماید. تصویری که از یک ایستگاه تاکسی در ذهن ما می ماند، می تواند تجربه ای مثبت و یا ناخوشایند را از کلیت آن فضا برای همیشه در ذهن ما ثبت  کند. اگر در فضایی پویا، فعال و دارای مولفه های زیباشناسانه قرار بگیریم این محیط را از آن خود می کنیم و اگر فضا تاریک، نا امن و نازیبا باشد حضور در آن جا به یک فعالیت اجباری محدود می شود.

نقش ایستگاه های تاکسی در منظر شهر
تصویر 1- ایستگاه تاکسی ازادی، منبع: www.isna.ir

ایستگاه های تاکسی مکان هایی هستند که تجربه مکث در فضای شهری را امکان پذیر می کنند. همچون سایر نقاط مکث در منظر یک شهر این ایستگاه ها نیز می بایست از ابعاد گوناگون مورد توجه قرار گیرند. نخستین و مهم ترین بخش یک ایستگاه تاکسی، عملکرد درست آن است. در بسیاری از ایستگاه های تاکسی شهری موارد مهم عملکردی نادیده گرفته می شود.

مسائلی مانند ورود و خروج وسائط نقلیه با توجه به گره های ترافیکی، فضای انتظار مسقف و محصور برای شرایط اقلیمی خاص، جایگاه پلیس راهور و سرویس بهداشتی از حداقل هایی  است که یک ایستگاه تاکسی شهری مهم می بایست دارا باشد. مورد دوم توجه به زیبایی شناسی ایستگاه تاکسی است.

استفاده از سازه های مناسب جهت پوشش سقف، تابلوهای راهنما، وجود پوشش گیاهی، استفاده از رنگ در جهت خوانایی ایستگاه و مصالح مناسب کف سازی به گونه ای که حرکت پیاده راحت و حرکت سواره به کندی در محدوده صورت بگیرد از مواردی است که در کنار عملکرد مناسب می تواند تجربه انتظار مناسبی را به شهروندان ارائه دهد.

در کنار موارد ذکر شده، یک ایستگاه تاکسی می تواند به عنوان یک المان شهری نیز مورد توجه قرار بگیرد.  پیوند این المان شهری با بستر، تاریخ و فرهنگ مردم یک شهر علاوه بر ایجاد حس آشنایی برای مخاطب عام، در مقیاس کلان به انسجام منظر شهر منجر شود.

آن چه مشخص است ایستگاه های تاکسی هم اکنون سرپناه هستند و نه عنصری از منظر شهر. نقش این سرپناه ها صرفا محافظت از مسافرین و رانندگان در برابر تابش آفتاب و بارش باران است. حال آن که این ایستگاه ها چه از نظر موقعیت در فضای شهری، چه از نظر وسعت و چه از نظر شاخص بودن در دایره دید عابرین، نقطه ای بسیار پر اهمیت هستند که به آن ها باید با رویکردی منظرین پرداخته شود.

برچسب ها: ایستگاه تاکسیحمل و نقل شهریمنظر شهری
نوشته قبلی

کم اقبالی منظرهای روزانه

نوشته بعدی

معماریِ توزرد

محمد فرشیدی

محمد فرشیدی

پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
معماریِ توزرد

معماریِ توزرد

جهت یابی امری مطلق؟!

جهت یابی امری مطلق؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم