• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 31 اردیبهشت 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مبانی نظری معماری

معماریِ توزرد

محمدرضا فروزنده توسط محمدرضا فروزنده
یکشنبه 15 اسفند 1400
در مبانی نظری معماری, معماری
A A
0

چه شد که معماری ابژه شد؟

می گویند قابی که عکاس، نقاش و یا فیلم بردار می گزیند؛ تمام ناخودآگاه، تفکرات و سویه های او را نسبت به موضوع فاش می کند. و اساساً یحتمل پایۀ زیبایی شناسی در همین مرحلۀ «گزینش» رخ می دهد. آن چیز که – تجربه و زیست آن –  واجد ارزش است به پیش میاد و آن چیز که نه، به پس یا حتی خارج از قاب رانده می شود. قاب ها، جهانبینیِ مستور قاب گیرنده را آشکار می کنند.

بنابراین به مدد هرمنوتیک می توان به سویه های خالق پی برد. با این منطق تصاویری که جهت ارائۀ آثار معماری نیز به کار برده می شود را نیز می‌ توان مشول این قاب ها پنداشت و خوانش کرد. روزانه خیل عظیمی از تصاویر معماری از نگاه هر یک از ما می گذرد. در وبسایت ها، اینستاگرام و باقی فضاهای مجازی؛ چه آن ها که ساخته شده اند و چه آن ها که مدلسازی و تصویرسازی شده اند. نمی توان این مهم را فراموش کرد که این تصاویر روزانه تصور ما از معماری را شکل می دهند و آن را برای ما باز تعریف می کنند.

زمانی که به این قاب ها توجه کنید خواهید دید که سویه نگاه خالقان اثر معماری به آن، به گونۀ نگاه به یک ابژۀ تزئینی است. هنگامی که شما به تصاویری که از آثار معماری ایران منتشر می شود نظر می کنید و آن را با بدیلش در خارج از ایران مقایسه می کنید می بینید که به دور از غرض و عصبه، این بیماری در ایران شدت بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

به راستی چند نفر از ما از داخل مسجد ولیعصر تهران اثر آقای دانشمیر تصویر دیده ایم؟ چه کسی دیده است که این اتاق های چرخنده و متحرک خانه شریفی ها، اثر آقای تغابنی، دائماً به کدامین سو می لغزند؟ امتحان کنید و نام یک اثر شهره در بازار معماری امروز ایران را در اینترنت جستجو کنید. آخر سر اغلب ناچار خواهید شد که برای دیدن این آثار از «درون»، واژه «داخلی» را به عبارت جستجو اضافه کنید.

نباید فراموش کرد که «گزینش» بیش از آن که یک امر ایجابی باشد امری سلبی است. هر کسی با گزینش چیزی، بی نهایت امکان نظر کردنِ دیگر را وا می نهد. بنابراین قاب ها نه تنها صرفاً سویه ای به موضوع هستند بلکه موضوع را نیز از آن خلال تعریف می کنند و اندام هایی را از تعریف آن حذف می کنند.

این کاری است که این قاب های از بیرون با معماری کرده اند. به زودی دیگر «پنجره» معنایش را از دست می دهد. یا بهتر بگوییم؛ معنایش می شود لکه های شفافی بر تن ساختمان. ما امروز معماری را از خلال تصاویر، همچون یک کوزه روی میز می بینیم. معماران هم در تلاشند طوری این توده را پرداخت کنند که از همان جهت رخنمایی کند.

جستجوی منشأ این نگاه دشوار است. از طرفی «ابزار طراحی» امروز چنین ایجابی فراهم می کنند. شما زمانی که هر یک از نرم افزارهای مدلسازی را باز می کنید صفحه ای شطرنجی،  از بالا و در فضایی بی رنگ و خلاگونه را نمایش می دهد. هیچ نرم افزاری از ابتدا دید از روی نقطه مختصات و به سوی آسمان را نشان نمی دهد. به این ترتیب عطشی در شما به وجود می آورد همچون حس تمنای شکل دادن به گِلی که هنگام نشستن پشت چرخ سفالگری به شما دست می دهد. «رسانه» و هژمونی تصویر یکی دیگر از اساسی ترین دلایل این نگاه است.

تعداد بالای داده های تصویری از اشیا خود به خود ذهن انسان را به دیدن پدیده از پیرامون عادت می دهد. مشخص است که معماری دارای ماهیتی متفاوت دارد؛ شما درون هیچ یک از اشیا همچون معماری زیست نمی کنید. با این وجود این نگاه مسری سویۀ نگاه به معماری را نیز آلوده کرده است.

معماری تا به حال هیچ گاه همچون امروز به کالا و ابژه تبدیل نشده بود. بازیابی ماهیت معماری، نیازمند آن است که با معماری مواجهه مستقیم و بی واسطه صورت گیرد. امروزه بر هر متخصصی واجب است که ورای زندگی مجازی، این مواجهه مستقیم را فراموش نکند تا معماری بیش از این فرو نپاشد.

معماریِ توزرد
برچسب ها: ابژهمبانی نظریمعماری
نوشته قبلی

نقش ایستگاه های تاکسی در منظر شهر

نوشته‌ی بعدی

جهت یابی امری مطلق؟!

محمدرضا فروزنده

محمدرضا فروزنده

پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
جهت یابی امری مطلق؟!

جهت یابی امری مطلق؟!

باغ ویلا و منظر روستایی

باغ ویلا و منظر روستایی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم