• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقد هنر

به ‌مناسبت ۱۱ شعبان، سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان

شهریار خونساری توسط شهریار خونساری
یکشنبه 24 فروردین 1399
در نقد هنر, منتخب, هنر
A A
0

پوستری که برای بزرگداشت روز جوان منتشر شده، صحنه شلوغی از درگیری انسانها با یک دیگر است دو مرد و یک زن در یک گروه هستند و در مقابل ایشان پنج مرد قرار گرفته اند. گروه اول با هر کدام با یک نفر از گروه مقابل درگیر هستند. زنی با حجاب که کلاه سفید پرستاری با آرم هلال احمر برسر و لباس سفید پرستاری در بر دارد، دست ها را مانند جادوگران تکان داده و از کف یکی از دستانش یک گوی از انرژی محافظ به طرف دشمن پرتاب کرده است. در مقابل او دکتری با هیکل ورزیده آمپول بزرگی در دست دارد که با تمام توان سعی دارد آن را در درون گوی انرژی وارد کند. چهره دکتر که گوشی پزشکی اش بر گردنش است با یک ماسک پوشانده شده و دستانش با دستکش محافظت شده. درون آمپول انگار چهار ویروس کووید-19 هستند.
مرد دوم که صورتش مشخص نیست میله پرچم کوچک سبزی با آرم جمهوری اسلامی بر کمرش گذاشته با شمشیر، دل جنگاور خشنی را پاره می کند. جنگاور خشمگین به شمشیر و جنگاور خیره شده و تبری در دست دارد که بلااستفاده مانده. نفر سوم که شبیه کلیشه های رزمنده بسیجی است در حالی که مثل فوتبالیست ها در حال تکل رفتن است، با یک شلیک اسلحه کمری، چشم مرد داعشی که خنجری در دست دارد و یک آرپی جی بر دوش، را زده است. در پشت این دشمنان کاریکاتوری از دو مرد ایستاده اند. آنها شبیه رئیس جمهور های اسرائیل و آمریکا هستند. رئیس جمهور اسرائیل دشنه ای در دست دارد و گیج است. ترامپ هم اسلحه ای به شکل دلار در دست دارد و پرچم آمریکا در پشت او به اهتزاز در آمده. کلاه گاوچرانی هم بر سر دارد. در پس زمینه هم بالگردی در آسمان در حال سوختن است.

به ‌مناسبت ۱۱ شعبان، سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان طراح: امیرحسین جعفری‌نژادان

فضای پوستر خیلی شلوغ و درهم است. انگار طراح پیش طرح های چند پروژه متفاوت را درهم گذاشته و مثل تصویرسازی های مجموعه هالیوودی فیلم های انتقام گیران ساخت شرکت مارول تصویری شلوغ و در هم تنیده است.
اگر شعار “جوانان پیروز نبرد اراده ها” در گوشه پایین تصویر نبود، این اثر در بهترین حالت، یک کاریکاتور ضعیف بود. اما به عنوان پوستری رسمی برای روز جوان از طرف خانه طراحان انقلاب اسلامی، پرسش برای مخاطب ایجاد می کند.
نگاهی که ویروس کرونا را به عنوان یک تهدید از طرف یک پزشک دیوانه تقلیل می دهد و در مقابل او بازهم نه کسی که به سلاح علم مجهز است جلوی حمله را گرفته، بلکه پرستاری است که قدرت جادوگران را در کف دستانش دارد! این پرستار بر روی یک بلندی ایستاده است و حالت دستانش بیننده را یاد حرکات هنرهای رزمی شرقی می اندازد.
بقیه شخصیت های مثبت تصویر هم بهتر از پرستار شخصیت پردازی نشده اند. جنگجوی باستانی ایرانی که آرم پرچم جمهوری اسلانی ایران را با خود دارد بدون چهره است و هیچ خصوصیت خاصی ندارد.
رزمنده بسیجی هم همچون فیلم های هالیوودی چشم مرد داعشی را با گلوله ای زده است و تیر از پشت سر داعشی خارج شده است. این مرد و جنگجوی باستانی ایرانی با لباس سبز رنگ از شخصیت های منفی جدا شده اند. جنگجوی باستانی ایرانی، معلوم نیست در کجای تاریخ ایران قرار دارد. شاید بسیجی سلاح به دست هم نماینده کلیشه ای از مدافعان حرم باشد.
تنها زنی هم که در تصویر حضور دارد نماینده زنان جوان ایران است و به جای وظیفه مقدس پرستاری، به جادوگری مشغول است. پرستار یک تنه در مقابل حمله ای بیولوژیک از طرف یک پزشک دیوانه ایستاده است. از نگاه طراح، ویروس کرونا از طرف آمریکا، اسرائیل و حتی داعش به ایران حمله ور شده، و وقتی این پوستر از طرف مرکزی وابسته به سپاه پاسداران منتشر میشود می توان نتیجه گرفت این ارگان ویروس کرونا و اتفاقات پس از آن را به عنوان یک حمله بیولوژیک از طرف آمریکا و اسرائیل می داند.

بیشتر بخوانید

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

برچسب ها: ارادهپوسترجوان
نوشته قبلی

حمل و نقل رایگان کافی نیست، سیستم حمل و نقل عمومی باید به عنوان یک حق دیده شود.

نوشته‌ی بعدی

ظرفیت‌های مکانی بالکن‌

شهریار خونساری

شهریار خونساری

مطالب مرتبط - Related Post

استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نبرد عقل و جهل

المان های مفهومی شهر و پرسه زنی خلاق

مبانی نظری فلسفی، چشم اسفندیار پژوهش هنر در ایران

نوشته‌ی بعدی
ظرفیت‌های مکانی بالکن‌

ظرفیت‌های مکانی بالکن‌

برداشت از پیشینه ­های باستانی، اسلامی و اروپایی در منظر شهرهای ایران طی قرن 14

برداشت از پیشینه ­های باستانی، اسلامی و اروپایی در منظر شهرهای ایران طی قرن 14

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم