• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

از منظر شهر تا منظر مدیریت شهر

یاسمین راشدی‌اسکویی نویسنده: یاسمین راشدی‌اسکویی
جمعه 5 اردیبهشت 1399
در منظر شهری, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

در قرن گذشته و از دوران پهلوی اول با تغییر مدل شهرسازی ایرانی تحت تأثیر اصول شهرسازی مدرن غربی، حضور مدیران شهری ضرورت پیدا کرد. منظر شهر ایرانی که مطابق با بستر و شرایط فرهنگی-اجتماعی مردم هر منطقه شکل می‌گرفت، اکنون با تصمیم‌گیری‌های کلان از مراجع با سیاست‌گذاری‌های یکسان برای تمام شهرها ادراک می‌شود. این روند بعد از انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرده و تشدید شده است. مدیریت جدید شهری مجموعه‌ای از صاحب‌نظران (نخبه) است که به نمایندگی از مردم تصمیم می‌گیرد و آن را اجرا می‌کند.

بافت جدید شهری که براساس این تصمیم‌گیری‌ها، شکل می‌گیرد در تعارض با بافت تاریخی و به صورت مشابه در تمامی شهرها تکرار می‌شود. این بافت جدید متاثر از مدرنیزاسیون مدیریت شهری و دید پلان محور مدیران در مقابل پرسپکتیو انسانی، عموما به صورت شبکه‌ای و شطرنجی، بدون توجه به بستر، اقلیم و فرهنگ در مقابل منظر ارگانیک شهر ایرانی ساخته می‌شود؛ این تقابل، در گسستگی منظر شهرهای ایرانی در قرن اخیر خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

از منظر شهر تا منظر مدیریت شهر توسعه بافت جدید شطرنجی شهر دزفول در تقابل با بافت ارگانیک تاریخی در حاشیه پل قدیم دزفول

به این ترتیب پویایی و تنوع منظر شهری جای خود را به یکنواختی متأثر از ضوابط شهری و روابط سیاسی داد؛ ضوابطی که آنقدر در طول سال‌های متمادی بدون بررسی یا ضرورت‌یابی تکرار می‌شود که بعضا منشا و دلایل رواج آن بر کسی آشکار نیست. (برای نمونه ضابطه 60-40 برای ساخت واحدهای مسکونی در تمام شهرها) از سویی هرجایی که قدرت غیر پاسخگو جمع شود، فساد اتفاق می‌افتد؛ فسادی که منجر به تصمیم‌گیری‌های کلان از سوی مدیران در راستای منافع خاص برخی خواهد شد و اولویت کیفیت منظر شهری مطابق نیاز مخاطب منظر (شهروندان) جای خود را به سیاست‌های نخبگان (مدیران شهری) می‌دهد. به این ترتیب اختلاط مواضع منجر به تغییر مرجع منظر شهری از دید مردم سالاری شهری به دیکتاتوری شهری می‌شود. روند تصمیم‌گیری از بالا به پایین علاوه بر گسست در منظر شهر ایرانی، هویت شهر و خاطره انگیزی آن را به چالش می‌کشد. شهر تهران نمونه بارز این نوع برخورد است. یکسان‌سازی تابلوهای خیابان انقلاب و نمای بازار بزرگ، طرح توسعه دانشگاه تهران و … نشانه‌هایی است که از دخالت‌های نخبه‌گرایانه درگیر با منافع و روابط سیاسی عموما در تعارض با منافع مادی و معنوی مردم حکایت می‌کند. دید تک بعدی مدیران به منظر شهری که آن را صرفاً در کالبد ساختمان‌ها تعریف می‌کند همه ریشه‌های تکثر و تنوع که اساس مدنیت است را از بین می‌برد؛ در حالی که منظر شهری، زندگی مردم شهر تحت تاثیر تاریخ محلی، اقلیم و محیط جغرافیایی است. اهمیت منظر شهری تهران در مسئله مدیریت شهری در مرجع بودن تهران برای سایر شهرها و تسری تصمیمات مدیریتی برای منظر شهر ایرانی است.

از منظر شهر تا منظر مدیریت شهر یکسان‌سازی  نمای خیابان انقلاب هویت منظر شهری تهران در قالب تنوع و تکثر کاربری و کالبدی را مخدوش می‌کند

برچسب ها: دیکتاتوری شهریمدیریت شهریمردم سالاریمنظر شهری
نوشته قبلی

قدم زدن در خیابان Lijnbaan؛ زوال و احیاء اولین خیابان پیاده اروپا

نوشته بعدی

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

یاسمین راشدی‌اسکویی

یاسمین راشدی‌اسکویی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، طراح و ناظر پروژه های منظر شهری

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم