• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقد هنر

یک نما، یک نظر

حامد سلیمان زاده نویسنده: حامد سلیمان زاده
یکشنبه 12 مرداد 1399
در نقد هنر, هنر
A A
0

یکی از مهم‌ترین سکانس‌های سینمای ایران که حتی بعدتر در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» به کارگردانی «محسن مخملباف» با لحنی کنایی مورد استفاده قرار گرفت، سکانس نخ‌کردن سوزن توسط پیرزن در فیلم «طبیعت بی‌جان» اثر «سهراب شهید ثالث» است. این سکانس از حیثِ زمان مادی، جزو طولانی‌ترین پلان‌ها در تاریخ سینمای ایران است.

پیرزن در طول این سکانس چندین بار تلاش می‌کند تا سوزن خود را نخ کند و در نهایت موفق به انجام این مهم می‌شود. اصرار شهید ثالث بر ثبت این پلان با همان مختصاتی که در جهان واقع هست، پیوندی ویژه میان زمان کیهانی- پادسینمائی و زمان مادی- خطی برقرار کرده و حامل همنشینی این جهانی و آن جهانی است.

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

یک نما، یک نظر

مسئله انتظار به عنوان مضمون اساسی و نهایی فیلم در این نما به قدرتمندترین وجه استعلایی خود بیان می‌شود. رقابتی سخت میان سوزن و نخ و چشمانی چروک و تار که از انتظار خسته است اما در نهایت پیروزی از آنِ همان چشم‌هاست. چشمانی منتظر برای آمدن فرزند، برای حکم بازنشستگی شوهر، برای ورود قطار به ایستگاه و …

انتظاری از جنس اعتراض و برآمده از نگاهی انسان‌محور که در این نما فشرده شده است و مخاطب را شدیداً پریشان می‌کند.

برچسب ها: انتظارشهید ثالثطبیعت بی جان
نوشته قبلی

زورآباد یا آبادی زوری؟!

نوشته بعدی

فضای رها شده پارکینگ ها؛ فضای باز جمعی فرزندان آپارتمانهای ایران

حامد سلیمان زاده

حامد سلیمان زاده

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نبرد عقل و جهل

نوشته بعدی
فضای رها شده پارکینگ ها؛ فضای باز جمعی فرزندان آپارتمانهای ایران

فضای رها شده پارکینگ ها؛ فضای باز جمعی فرزندان آپارتمانهای ایران

شهرنشینی فیزیکی، حاصل تنزل مفهوم سکونت

شهرنشینی فیزیکی، حاصل تنزل مفهوم سکونت

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم