برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Thursday, 1 October , 2020
امروز : پنج شنبه, ۱۰ مهر , ۱۳۹۹ - 14 صفر 1442
شناسه خبر : 6521
  پرینتخانه » گردشگری تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۰۰ | 22 بازدید | ارسال توسط :
لزوم توجه به گردشگری فرهنگ

بازخوانی دو مفهوم «گردشگری فرهنگ» و «گردشگری فرهنگی»

گردشگری فرهنگی مرحله مقدماتی گردشگری فرهنگ است. در گردشگری فرهنگی اساس توجه بر شناخت تاريخی و علمی محصولات فرهنگی و تجزيه و تحليل آنها است.

فرهنگ و فرهنگی چه تفاوتی دارند؟ تفاوت «گردشگری فرهنگ» و «گردشگری فرهنگی» در چیست؟ «ی» در واژه فرهنگی «یِ» نسبت است که بنابر آن «فرهنگی» موجودی مستقل است که به فرهنگ منسوب شده است. در نتیجه باید فرهنگ به عنوان یک مفهوم اولیه و پیشینی شناخته شده باشد تا بتوان با ایجاد نسبت میان شیء با فرهنگ به آن ماهیت جدیدی تحت عنوان شیء فرهنگی داد. پس فرهنگ، مفهوم مبنا و فرهنگی مفهوم تابع است.
گردشگری، به مثابه پدیده نوینی که در عصر حاضر در حال شدن و تبیین است، با استفاده از ترکیب گردشگری فرهنگی، نقش ارزندهای در جلب توجه جامعه به محصولات فرهنگی داشته است. این توجه اما، اغلب به تمرکز بر چیستی محصولات فرهنگی جوامع با طبقه بندی جغرافیایی و تاریخی آنها هدایت شده و کمتر به توضیح هستی شناسانه محصول فرهنگی معطوف بوده است. به عبارت دیگر، کاوش های گردشگری فرهنگی عمدتاً با رویکرد معرفت شناسانه انجام میشود تا هستی شناسانه.
نتیجه رویکرد گردشگری فرهنگی نیز معرفی تعداد کثیری از جلوه های تمدن انسانهاست که «ممکن است» موجب تأمل در چرایی پیدایش آنها شود. در عین حال این امکان هم وجود دارد که در سطح شناخت صورت محصولات فرهنگی متوقف شود و به فهرست بزرگی از دستاوردهای زیست انسان در تاریخ و جغرافیای متحول کره زمین بدل شود. «گردشگری فرهنگ» با تأکید بر مفهوم فرهنگ تلاش میکند از طریق آثار فرهنگی ملل، به تبیین سازمان اندیشه و فرهنگ آنها دست یابد و گردشگری را فرصتی برای سیاحت آثار پیشینیان به منظور کشف چرایی پدیدآمدن آنها و تشخیص نسبت انتخاب ملتها با سرنوشت آنها قرار دهد.
فرهنگ را معمولاً مجموعه آداب و رسوم، هنرها، قوانین، اعتقادات و توانایی هایی تعریف میکنند که فرد انسان از جامعه به دست می آورد. مظاهر فرهنگ نیز متناظراً رویدادهای سنتی و آیینی، آثار هنری و الگوهای رفتاری جامعه معرفی می شود. هر اثر هنری عنصر فرهنگی است. مثلاً معماری ملل مظهر فرهنگ آنان است. فعالیت های انسانی، چه فردی و چه اجتماعی، در گروه فعالیت های فرهنگی جا می گیرند. آشپزی، لباس، خلق وخو، علایق، زیبایی شناسی، شعر و ادب، دین و … مقوله های فرهنگی شناخته می شوند.

در گردشگری فرهنگ، پرسش اصلی از نقطه ای آغاز می شود که گردشگر به مکان های اختصاصی صورت های فرهنگی مختلف سفر می کند و با تجربه فضا و رویداد آنها، از چرایی پدیدآمدن صورت ها و عناصر گوناگون فرهنگی پرسش می کند. رویکرد گردشگر فرهنگ کشف روند پیدایش صورت های فرهنگی و مظاهر تمدن در سرزمینهای مختلف است و شناخت چگونگی اختلافات فرهنگی ملل پرسش اصلی او نیست. چنانچه بررسی و تحلیل آثار هنری، به مثابه عنصر فرهنگی یک ملت یا مکانها، رویدادها و سایر محصولات فرهنگی آنها همچون غذا، شهرها و روستاها را نیز مورد توجه قرار دهد، هدف او آن است که بتواند به عنوان نمونه و مظهری از «فرهنگ» نقبی به هزارتوی فهم «فرهنگ سرزمین هدف» بگشاید.
هدف غایی در گردشگری فرهنگ خوانش جدید از تجربه ملتها در سرزمین های مختلف و علی الخصوص شناخت تداوم تاریخی جهان بینی و نظام ارزشی ملل است که تحت تأثیر عوامل جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و … شکل گرفته است.
گردشگری فرهنگی مرحله مقدماتی گردشگری فرهنگ است. در گردشگری فرهنگی اساس توجه بر شناخت تاریخی و علمی محصولات فرهنگی انسان و تجزیه و تحلیل آنها حول سؤال اساسی «چگونه چنین شد؟» است. در این مسیر به تشریح ویژگی های صورت آثار فرهنگی جوامع و سؤالاتی از این جنس پرداخته می شود: این محصول چه معنا می دهد؟ چه خصوصیاتی دارد و تحت اثر کدام مؤلفه ها به این شکل درآمده است؟

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : سید امیر منصوری | منبع خبر : نظرآنلاین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.