• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

بازخوانی دو مفهوم «گردشگری فرهنگ» و «گردشگری فرهنگی»

سید امیر منصوری توسط سید امیر منصوری
پنج‌شنبه 6 شهریور 1399
در گردشگری
A A
0

فرهنگ و فرهنگي چه تفاوتي دارند؟ تفاوت «گردشگري فرهنگ» و «گردشگري فرهنگي» در چيست؟ «ي» در واژة فرهنگي «يِ» نسبت است که بنابر آن «فرهنگي» موجودي مستقل است که به فرهنگ منسوب شده است. در نتيجه بايد فرهنگ به عنوان يک مفهوم اوليه و پيشيني شناخته شده باشد تا بتوان با ايجاد نسبت ميان شيء با فرهنگ به آن ماهيت جديدي تحت عنوان شيء فرهنگي داد. پس فرهنگ، مفهوم مبنا و فرهنگي مفهوم تابع است.
گردشگري، به مثابة پديدة نويني که در عصر حاضر در حال شدن و تبيين است، با استفاده از ترکيب گردشگري فرهنگي، نقش ارزندهاي در جلب توجه جامعه به محصولات فرهنگي داشته است. اين توجه اما، اغلب به تمرکز بر چيستي محصولات فرهنگي جوامع با طبقه بندي جغرافيايي و تاريخي آنها هدايت شده و کمتر به توضيح هستي شناسانة محصول فرهنگي معطوف بوده است. به عبارت ديگر، کاوش هاي گردشگري فرهنگي عمدتاً با رويکرد معرفت شناسانه انجام ميشود تا هستي شناسانه.
نتيجة رويکرد گردشگري فرهنگي نيز معرفي تعداد کثيري از جلوه هاي تمدن انسانهاست که «ممکن است» موجب تأمل در چرايي پيدايش آنها شود. در عين حال اين امکان هم وجود دارد که در سطح شناخت صورت محصولات فرهنگي متوقف شود و به فهرست بزرگي از دستاوردهاي زيست انسان در تاريخ و جغرافياي متحول کره زمين بدل شود. «گردشگري فرهنگ» با تأکيد بر مفهوم فرهنگ تلاش ميکند از طريق آثار فرهنگي ملل، به تبيين سازمان انديشه و فرهنگ آنها دست يابد و گردشگري را فرصتي براي سياحت آثار پيشينيان به منظور کشف چرايي پديدآمدن آنها و تشخيص نسبت انتخاب ملتها با سرنوشت آنها قرار دهد.
فرهنگ را معمولاً مجموعة آداب و رسوم، هنرها، قوانين، اعتقادات و توانايي هايي تعريف ميکنند که فرد انسان از جامعه به دست مي آورد. مظاهر فرهنگ نيز متناظراً رويدادهاي سنتي و آييني، آثار هنري و الگوهاي رفتاري جامعه معرفي مي شود. هر اثر هنري عنصر فرهنگي است. مثلاً معماري ملل مظهر فرهنگ آنان است. فعاليت هاي انساني، چه فردي و چه اجتماعي، در گروه فعاليت هاي فرهنگي جا مي گيرند. آشپزي، لباس، خلق وخو، علايق، زيبايي شناسي، شعر و ادب، دين و … مقوله هاي فرهنگي شناخته مي شوند.

بازخوانی دو مفهوم «گردشگری فرهنگ» و «گردشگری فرهنگی»

در گردشگري فرهنگ، پرسش اصلي از نقطه اي آغاز مي شود که گردشگر به مکان هاي اختصاصي صورت هاي فرهنگي مختلف سفر مي کند و با تجربه فضا و رويداد آنها، از چرايي پديدآمدن صورت ها و عناصر گوناگون فرهنگي پرسش مي کند. رويکرد گردشگر فرهنگ کشف روند پيدايش صورت هاي فرهنگي و مظاهر تمدن در سرزمينهاي مختلف است و شناخت چگونگي اختلافات فرهنگي ملل پرسش اصلي او نيست. چنانچه بررسي و تحليل آثار هنري، به مثابة عنصر فرهنگي يک ملت يا مکانها، رويدادها و ساير محصولات فرهنگي آنها همچون غذا، شهرها و روستاها را نيز مورد توجه قرار دهد، هدف او آن است که بتواند به عنوان نمونه و مظهري از «فرهنگ» نقبي به هزارتوي فهم «فرهنگ سرزمين هدف» بگشايد.
هدف غايي در گردشگري فرهنگ خوانش جديد از تجربة ملتها در سرزمين هاي مختلف و علي الخصوص شناخت تداوم تاريخي جهان بيني و نظام ارزشي ملل است که تحت تأثير عوامل جغرافيايي، تاريخي، اجتماعي، اقتصادي، ديني و … شکل گرفته است.
گردشگري فرهنگي مرحلة مقدماتي گردشگري فرهنگ است. در گردشگري فرهنگي اساس توجه بر شناخت تاريخي و علمي محصولات فرهنگي انسان و تجزيه و تحليل آنها حول سؤال اساسي «چگونه چنين شد؟» است. در اين مسير به تشريح ويژگي هاي صورت آثار فرهنگي جوامع و سؤالاتي از اين جنس پرداخته مي شود: اين محصول چه معنا مي دهد؟ چه خصوصياتي دارد و تحت اثر کدام مؤلفه ها به اين شکل درآمده است؟

بیشتر بخوانید

چرا ما کارناوال نداریم؟!

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

برچسب ها: تمدنگردشگری فرهنگگردشگری فرهنگی
نوشته قبلی

مسکن ملی، مسکن غیرمردمی

نوشته‌ی بعدی

شهر مدرن ایرانی ماکتی از ور رفتن با ظواهر شهر اروپایی

سید امیر منصوری

سید امیر منصوری

رئیس پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

پنج‌شنبه 22 اردیبهشت 1401

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

اکوتوریسم و نظریه امکان گرایی

نوشته‌ی بعدی
شهر مدرن ایرانی ماکتی از ور رفتن با ظواهر شهر اروپایی

شهر مدرن ایرانی ماکتی از ور رفتن با ظواهر شهر اروپایی

شهر جدید، مفهومی گرفتار در نگاهی تولید محور

شهر جدید، مفهومی گرفتار در نگاهی تولید محور

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم