• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری رفتار اجتماعی

چالش طراحی در میان خواسته های طولانی مدت و خواسته های بلند مدت کارفرما

محمدمهدی شعبانی توسط محمدمهدی شعبانی
دوشنبه 14 مهر 1399
در رفتار اجتماعی, معماری
A A
0

بارها پیش آمده که در دفاتر معماری برای طراحی پروژه ای به زوایا و لایه های از طرح  پرداخته می شود که نوع زندگی روزانه و فرهنگ ساکنین را نشانه دارد. چالش هایی چون نیاز به تعاملات اجتماعی، نیاز به محرمیت، ارتباط با طبیعت و مباحثی از این دست با راه حل های جدید و یا حتی قدیمی اما دور از توجه، پاسخ داده می شوند. در غالب اوقات این راهکارها بیش و پیش از آنکه ابراز ظاهری و چشم نواز داشته باشند به تغییر در برنامه ریزی فضایی پروژه منجر می گردند. در این روند، طراحی پروژه بر اساس لایه های عمیق تری شکل می گیرد. با این حال در موارد شایعی این روند طراحی که انطباق فضا با فرهنگ و سبک زندگی ساکنین را به همراه دارد؛ در نگاه کارفرما مورد توجه قرار نگرفته و در مقابل آنچه مورد جدل باقی می ماند ظواهری است که گاهی تکیه بر آنها، راه حل های بنیادین مد نظر را نادیده گرفته و از بین می برد. ظواهری همچون رنگ و نوع مصالح و یا میزان تزیینات خارجی و داخلی [در این شرایط از صمیم قلب به آن دسته از همکاران که معماری این سالهای شهر را در گرو ظواهر چشم گیر و تزیینات بی محتوا، اما گران اسیر کرده اند، درود می فرستیم]

چالش طراحی در میان خواسته های طولانی مدت و خواسته های بلند مدت کارفرما
تصویر 1: نماهایی با جزئیات زیاد که از نگاه کارفرما نمای شیک نام برده می شود.

در حاشیه مطلب بالا، در تجربه ای مشابه در مورد طراحی نمای شمالی و حیاط ورودی یک مجتمع مسکونی آپارتمانی در مقیاس متداول و در یکی از محلات متوسط شهر تهران، چنین گزارش می شود:

 پس از جلسات ابتدایی با توجه به تصمیم به سکونت اکثر مالکین فعلی در ساختمان آینده، دو نکته مطرح گردید؛. نکته اول، مطلوبیت فرهنگی استفاده از تراس با کاربری از فضای نشیمن تا محل نگهداری مواد غذایی و…. . نکته دوم استفاده دور همی از فضای حیاط در ساختمان قدیمی و علاقه به گیاهان در حیاط. بر این اساس در فضای باقیمانده حیاط پس از رمپ های مختص خودرو؛ سعی در طراحی فضاهای نشیمن با امکان استفاده معلولین، کهنسالان و کودکان گردید. در طراحی نما نیز علاوه بر پیش بینی فضای کاشت گل روبروی هر پنجره و ایجاد نمایی سبز، سعی در محفوظ نمودن تراس ها با جزییات متخلخل دیوارهای آجری و همگون با نما گردید. در این طرح  همزمان با پدید آمدن جان پناه از جنس بنایی، دید از درون به بیرون حفظ و دید از بیرون کاسته می شد.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

در مقابل پاسخ کارفرما چنین بود:

«نما بیشتر آجری است. لطفاّ به نسبت 30 به 70 از ترکیب سنگ با نوع خاص … و آجر با رنگ خاص… استفاده گردد. تمام فلاور باکس های (گلدان ها) تعبیه شده برداشته شود، چون کسی توان آبیاری ندارد. دور پنجره ها جزییات خاص…. داشته باشد. جان پناه آجری به نرده های طراحی شده با جزییات چشم گیر تغییر یابد، نرده هایی که ساختمان را شیک کند. ساختمانی که شیک باشد».

از فضای حیاط نیز هرگز سخنی به میان نیامد؛ فضاهای جمعی که می توانست ساعت ها کودکان و بزرگسالان را آزادانه در خود پذیرا باشد هرگز نه دیده شد و نه درباره اش سخنی به میان آمد. به نظر می رسد اگر استفاده از نرم افزاری متداول بود که همزمان با تولید تصاویر سه بعدی جذاب از داخل و خارج پروژه جدید؛ تصاویر و یا گزارشی از فعالیت ها، خواست ها و چالش های روزمره ساکنین در ساختمان های جدید در سال های آینده ارایه می داد؛ تعادل بیشتری میان توجه و هیجان منعطف به ظواهر (خواسته های کوتاه مدت) با  برنامه ریزی فضایی و آنچه به مطلوبیت سکونت در ساختمان منجر می گردید (خواسته های بلند مدت)  شکل می گرفت.

برچسب ها: جزییات چشم گیرطراحی عملکردینمای شیک
نوشته قبلی

شهروندی، مفهومی نیازمند تعلیق

نوشته‌ی بعدی

سبقت در دور باطل مسابقات، از معماری تا شهرسازی

محمدمهدی شعبانی

محمدمهدی شعبانی

دکتری معماری، معمار حرفه ای و پژوهشگر

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
سبقت در دور باطل مسابقات، از معماری تا شهرسازی

سبقت در دور باطل مسابقات، از معماری تا شهرسازی

جستاری در گمگشتگی نقش رودخانه های شهری در ایران

جستاری در گمگشتگی نقش رودخانه های شهری در ایران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم