• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

نام خیابان، نمادی از منظر خیابان است

محمد آتشین بار نویسنده: محمد آتشین بار
یکشنبه 27 مهر 1399
در منظر شهری, منظر
A A
0

تغییر نام خیابان‌ها در تهران، سنتی است که پس از انقلاب اسلامی رواج حداکثری یافت و مدیریت شهری به مناسبت‌های مختلف برای بزرگداشت مقام بزرگان و مشاهیر کشور در صدد تغییر نام خیابان‌‌ها برامد. نخستين مصوبه تغيير نام خيابان‌ها در دوره جديد شوراي اسلامي شهر تهران به اسفند سال 1396 بازمي‌گردد كه نام خيابان نفت به اسم دكتر محمد مصدق تغيير يافت. پس از آن در فروردین سال ۹۸ نيز اعضاي اين شورا مصوب كردند كه برخي خيابان هاي پايتخت به نام هنرمندان معاصر از جمله استادان محمدرضا شجريان، علي نصيريان، محمدعلي كشاورز، غلامحسين اميرخاني، داود رشيدي و عزت‌الله انتظامي نام‌گذاري شود. 

اگرچه این اقدام برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره عزیزانی که برای اعتلای فرهنگ کشور زحمات زیادی متقبل شده‌اند، امری پسندیده به نظر می‌رسد اما روش و هیجان مدیریت شهری تهران باعث شده این اقدام به یک اقدام تبلیغاتی و سیاسی محدود شده و مورد انتقاد جریان‌های سیاسی نیز قرار گیرد؛ ازجمله غفلت از مشكلات اصلي تهران و تغيير نام معابري كه مديريت جديد نقشي در ساخت آنها نداشته است.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

نام خیابان، نمادی از منظر خیابان است

اگرچه در تغییر نام خیابان‌ها از اسامی  افراد شاخص استفاده می‌شود، اما عدم توجه به انطباق ان با منظر خیابان باعث گردیده نام‌های قدیمی هم‌چنان مورد توجه باشد. از نمونه‌های ضعیف این تصمیم‌گیری تغییر نام بلوار فردوس به ناصر حجازی است که یک‌روز پس از آن در آذر ۹۸، تابلوی خیابان مخدوش و خبرساز شد و با گذشت بیش از یک سال از این نام‌گذاری، همچنان نام قدیم خیابان استفاده می‌شود. در مقابل، از نمونه‌های خوب تغییر نام می‌توان به خیابان «انقلاب» اشاره کرد. این تغییر از «شاه‌رضا» به «انقلاب اسلامی» نه تنها اقدامی نمادین در نشان دادن تحولات روز و برآمده از اجتماع بود بلکه خیابانی که برای آن انتخاب شد نیز منظری انقلابی داشت؛‌ در خیابان شاه‌رضا بود که اولین جریان‌های سیاسی به انقلاب اسلامی واکنش نشان دادند و جریان‌های روشنفکری از آن حمایت کردند؛‌ همچنین کلمه انقلاب با دانشگاه و نخبه‌های جوان نیز پیوند خورده که نشان از اهمیت این اقدام دارد.

پس از خبر فوت استاد شجریان، با طرح مجدد تغییر نام خیابان فلامک به نام این هنرمند، این سوال مطرح می‌شود که اساسا این اقدام به تقویت جایگاه هنری استاد شجریان در خاطره جمعی خواهد انجامید یا صرفاً رفع‌تکلیف شورای این دوره جهت کسب محبوبیت از حامیان استاد شجریان است؟ با توجه به شرایط سیاسی، منظر اجتماعی خیابان فلامک (طبقه ساکن در آن) و عدم انطباق این خیابان با فعالیت‌های استاد، به نظر می‌رسد این تغییر نام نیز موفق نخواهد بود.

برچسب ها: پذیرش مردمیخاطره جمعینام خیابان
نوشته قبلی

نوسازی مرگبار

نوشته بعدی

تجربه ژاپن در توسعه شهری حمل و نقل محور، مجتمع های ایستگاهی اوزاکا

محمد آتشین بار

محمد آتشین بار

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
تجربه ژاپن در توسعه شهری حمل و نقل محور، مجتمع های ایستگاهی اوزاکا

تجربه ژاپن در توسعه شهری حمل و نقل محور، مجتمع های ایستگاهی اوزاکا

منظر سیاه و سفید شهری

منظر سیاه و سفید شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم