• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماران

بی عدالتی در دستیابی به فرصت های شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان معماری

عطیه غفوری توسط عطیه غفوری
سه‌شنبه 4 آذر 1399
در معماران, معماری
A A
0

چطور دانشکده ای که از حداقل های لازم به عنوان یک فضای معمارانه برخوردار نیست می تواند «معمار» تربیت کند؟

آمار نشان می دهند که اکثریت دانش آموزان مدارس استعداد درخشان و دانشجویان دانشگاه های برتر کشور از قشر مرفه هستند و ورودی روزانه دانشگاه های دولتی تدریجا به انحصار مدارس غیردولتی در می آید. حال اگر طبیعت پرخرج آموزش معماری را هم در نظر بگیریم، احتمالا این بی عدالتی و نابرابری در معماری و رشته های مرتبط با آن بیشتر می شود؛ یعنی با اختلاف زیاد، کسانی شانس حضور در دانشکده های معماری تراز اول کشور را دارند که از شرایط مالی خوبی برخوردار باشند.

اما اوج بی عدالتی زمانی خود را با شدت بیشتری می نمایاند که می بینیم همین تعداد اندک از اقشار متوسط یا ضعیف جامعه که با تلاش زیاد توانسته اند وارد دانشکده های معماری دولتی شوند و هزینه تحصیل خود را تامین کنند، زمانی که فارغ التحصیل می شوند از فرصت های برابر برای جذب در فضاهای کاری باکیفیت یا پیشرو برخوردار نیستند و اینگونه فضاها در حقیقت به صورت انحصاری به فارغ التحصیلان قشر مرفه جامعه معماری که معمولا دانش آموخته دانشگاه های تراز اول نیستند (و بیشتر از دانشگاه آزاد بیرون آمده اند تا دانشگاه های دولتی) اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

بی عدالتی در دستیابی به فرصت های شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان معماری

شاید بتوان علت اصلی این بی عدالتی را در شکاف زیاد بین مهارت هایی که در دانشکده های معماری یاد داده می شود با آن چیزی که یک فارغ التحصیل معماری برای ورود به بازار کار و موفقیت در آن نیاز دارد جستجو کرد. فارغ التحصیلان معماری زمانی که می خواهند وارد بازار کار شوند باید به مهارت هایی «مسلط» باشند به دلیل به روز نبودن برنامه آموزشی معماری در دانشگاه ها نیاموخته اند.بدون شرکت در کلاس های تکمیلی به دست نمی آورند؛ از «خلاقیت» و «کار تیمی» و «زبان انگلیسی در حد بالای متوسط» تا تسلط به نرم افزار هایی مانند راینو، روویت، تری دی مکس و وی ری (که خود در وهله اول نیازمند داشتن کامپیوتر با مشخصات مناسب برای انجام کارهای گرافیکی سنگین است). برای اینکه یک فارغ التحصیل معماری بتواند کیفیت های لازم برای شرکت در یک فراخوان جذب نیرو در یک دفتر معماری را به دست آورد باید یا در سالهای تحصیل خود در کلاسهای فوق برنامه متعدد مهارت های مورد نیاز را کسب کرده باشد و یا با شرکت در دوره های فشرده مدارس معماری خصوصی خلاهای موجود را جبران کند که هزینه این کلاس ها و دوره ها شکاف طبقاتی موجود در جامعه معماری دامن میزند و فاصله میان معدود معماران موفق و ده ها هزار معمار ناموفق که به خلق معماری ناکارآمد و نامناسب و غیر استاندارد می پردازند را عمیق تر می کند؛ در نتیجه معماری باکیفیت به کالایی بسیار لوکس تبدیل می شود که تنها توسط قشر خاصی از جامعه برای همان قشر خاص طراحی و اجرا می شود و معماری بی کیفیت، شهر را پر می کند.

اگر دانشگاه بتواند زیرساخت های لازم برای هماهنگ سازی برنامه آموزشی با نیازهای عصر اطلاعات را تامین کند و در کنار آن، با ساز و کار مناسبی، حرفه مندان موفق در حوزه معماری را به عنوان مدرس مدعو، به صورت محدود اما عادلانه، به خدمت بگیرد (تا همه بتوانند تجربه کار در کنار معماران پیشرو را داشته باشند) تمامی دانشجویان، صرفنظر از وضعیت اقتصادی، می توانند در قالب آموزش رایگان دانشگاه و بدون نیاز به شرکت در کلاس های خصوصی گران قیمت به مهارت هایی دست پیدا کنند که آنها را به معماران تاثیرگذارتری در جامعه بدل می کند. ارتقای کیفیت آموزش معماری در نهایت تجربه زندگی در فضای باکیفیت را در اختیار تعداد بیشتری از افراد جامعه قرار خواهد داد و به ارتقای کیفیت سکونت در شهرها منجر خواهد شد.

برچسب ها: حرفه معماریدانشکده معماریعدالت آموزشی
نوشته قبلی

توسعه ‌های سیستمی خلاف جهت در شهر تهران

نوشته‌ی بعدی

فاصله فراخ نگاه کمیت‌گرای مدیریت شهری تا حفاظت از منظر میراثی

عطیه غفوری

عطیه غفوری

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
فاصله فراخ نگاه کمیت‌گرای مدیریت شهری تا حفاظت از منظر میراثی

فاصله فراخ نگاه کمیت‌گرای مدیریت شهری تا حفاظت از منظر میراثی

فشار دو برابری غول تغییرات جهانی آب و هوا بر گلوی خشک ایران

فشار دو برابری غول تغییرات جهانی آب و هوا بر گلوی خشک ایران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم