• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر صنعتی

لوله های نفت عاملی هویت ساز در راه صنعتی

غزال مسافرزاده توسط غزال مسافرزاده
دوشنبه 24 آذر 1399
در منظر صنعتی, منظر
A A
0

چگونه و چرا راه صنعتی، در جنوب غربی کشور احداث شد؟ راه به مسیری اطلاق می شود که به منظور حمل و نقل مسافر و کالا بین مراکز شهری شکل می گیرد. اما راهی که پس از کشف نفت در منطقه نفتون از مسجدسلیمان (مبدا پیدایش فناوری) تا آبادان (مقصد نهایی برای فناوری) ایجاد شد، منظری متفاوت نسبت به سایر راه های شکل گرفته در کشور داشت. یکی از دلایل این منظر متفاوت، به کار گیری خط لوله در انتقال نفت به عنوان عنصری مرتبط با فناوری است که باعث تمایز و تشخیص مسیر شهرهای خوزستان شد. این وجه تمایز در هویتمند کردن راه صنعتی عاملی تاثیرگذار بود. شکل گیری مسیر خطی لوله که در ابتدا صرفا با ماهیت تک بعدی انتقال فناوری صورت گرفت با گذر زمان به ماهیت چند بعدی دست یافت که پیامدی فراتر از حمل و نقل، از خود به جای گذاشت. یکی از این پیامدها در انتقال نفت، راهی بود که عامل پیوند دهنده مابین دو شهر نوظهور مسجد سلیمان و آبادان شد که علاوه براینکه تا قبل از کشف نفت فاقد شهر و شهرنشینی بودند، هیچگونه مسیر ارتباطی نیز ما بین این دو منطقه  وجود نداشت.

همچنین راه لوله ها، باعث تشابهاتی یکسان در ساخت و ساز مسکن، شکل گیری محلات و تعاملات اجتماعی و فرهنگی در این دو شهر نفتی شدند. در پاسخ به چگونگی شکل گیری راه لوله ها، دولت بریتانیا با رویکردهای مهندسی و جنبه های فنی و اجرایی، بازدیدهای میدانی به منظور مکان یابی درست و دقیق و برداشت مختصات نقاط مهم، مسیر را مورد ارزیابی قرار داد. مهندسین کار احداث خط لوله – که از مهمترین و ابتدایی ترین برنامه های بهره برداری نفتی در منطقه بود- را با سفارش لوله های چدنی از ایالت متحده، استفاده از جغرافیای محلی و بکارگیری نیروی انسانی محلی آغاز کردند. مخازن ساخته شده برای ذخیره نفت در مجسد سلیمان حدود هشتصد پا از سطح دریا ارتفاع داشت لذا با محاسبات دقیق، کوتاه ترین مکان یابی برای احداث راه لوله ها دو مایل (6/3 کیلومتر) به سمت جنوب منطقه انتخاب شد.

لوله های نفت عاملی هویت ساز در راه صنعتی
تصویر 1: پیچ دادن و اتصال شاخه لوله های خط لوله نفت مسجدسلیمان به آبادان (1289شمسی).

شرایط سخت جغرافیای مسجدسلیمان، مهندسان را بر آن داشت که برای تقویت فشار نفت در طول مسیر تلمبه خانه هایی احداث نمایند. لذا اولین ساخت و ساز صنعتی با توجه به عنصر نفت در طول مسیر شکل گرفت که منظری متفاوت نسبت به سایر مناظر بین راهی کشور (میل، رباط، کاروانسراها) داشت. احداث تلمبه خانه ها و شیرخانه ها به منظور کنترل فشار و افت نفت در بین مسیر، امکان ساخت و سازهایی صنعتی دیگر همچون کارخانه تولید برق و … را درجوار خود، فراهم آورد که این امر در توسعه جوامع صنعتی کوچک بین راهی پیامد مهمی دیگر در منظر راه صنعتی محسوب شد. کار احداث راه لوله مسجدسلیمان به آبادان پس از دو سال با ظرفیت ارسال چهارصد هزارتن نفت خام درسال به پایان رسید. جهت کنترل، رسیدگی و محافظت از خط لوله، گروهی مسئولیت سرکشی به لوله ها را برعهده داشتند.

بیشتر بخوانید

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

قرائت منظر شهری

لذا راه لوله ها عاملی تاثیرگذار برای شکل گیری مسیر انسان ساخت در کنار خطوط انتقال نفت شد که تا به امروز نیز به عنوان جاده ای اصلی مابین این دو منطقه نفتی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، شکل گیری و توسعه عناصر و مولفه های صنعتی، چگونگی ساختار راه صنعتی در خوزستان را پدیدآورد که این تجهیزات به مانند لوله، تلمبه خانه و مشعل های نفتی در بین مسیر با تصویر یکسان توانست تصوراتی متفاوت در ذهن مخاطب ایجاد کند که دارای وجهی از تفاوت و تمایز در منظر مسیر است. این منظر متفاوت عاملی موثر در هویتمند کردن راه صنعتی و رسیدن به مقصد (شهرهای نفتی) است.

برچسب ها: آبادانخطوط لولهراهمسجد سلیمان
نوشته قبلی

تغییر اقلیم و جهان پساکرونا

نوشته‌ی بعدی

مرکزگرایی مدرن، زندانبان مدیریت محلی

غزال مسافرزاده

غزال مسافرزاده

پژوهشگر دکتری منظر، لابراتوار دکتری پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

نوشته‌ی بعدی
مرکزگرایی مدرن، زندانبان مدیریت محلی  

مرکزگرایی مدرن، زندانبان مدیریت محلی

مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت اول: آمار

مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت اول: آمار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم