پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

جایگاه معماران منظر در فضای حرفه ای

چکیده: شرح خدمات حرفه ای معماری منظر مانند یک دستورالعمل کارآمد نقش متخصصین و سازمانهای مختلف را نیز در یک پروژه منظر مشخص نموده و وظایف مورد انتظار را تدقیق می نماید.

با نگاهی به میزان فعالیت و نقش  فارغ التحصیلان رشته معماری منظر در پروژه های حرفه ای منظر در مراحل مختلف طراحی تا اجرا، سوالی که مطرح می شود این است که، چرا علی غم تعریف و اجرای پروژه های متعدد منظر نقش معماران منظر در پروژه های اجرایی محدود است؟ چرا حضور متخصصین سایر رشته ها نسبت به معماران منظر در پیش برد پروژه های این حوزه پر رنگ تر است حال آنکه شکل گیری حرفه مستقل معماری منظر اساسا ریشه در پیشرفت علوم داشته است؟

چاپ مقالات در مجلات معتبر علمی داخلی و خارجی، اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر دنیا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و موفقیت های متعدد در مسابقات معماری نشان می دهد که حضور کم رنگ معماران منظر به دلیل کمبود اطلاعات، ضعف علمی و فنی نمی باشد و ریشه این مساله را باید در جایی دیگر جستجو نمود. از آنجایی که هدف تمام فعالیت های علمی صورت گرفته در فضای دانشگاهی در این رشته رسیدن به استانداردهای بالای طراحی در پروژه های معماری منظر کشورمان می باشد پرداختن به این موضوع ضروری می نماید.

از آنجایی که قرارداد معماری و بندهای مندرج در شرح خدمات اولین گام در شکل گیری یک پروژه اجرایی می باشد، می تواند به عنوان اولین گام برای حل این مساله نیز مورد توجه قرارگیرد. آشفتگی، بی نظمی و ابهام در شرح خدمات قراردادهای معماری و طراحی منظر امری متداول است و متخصصین حوزه های مختلف به ارائه گزارش ها و مدارک متنوع با عنوان های سلیقه ای می پردازند. برای مثال شرح خدمات و مدارکی که متخصصین کشاورزی، محیط زیست، معماری، شهرسازی و طراحی محیط برای یک پروژه واحد، به عنوان طراح و یا مشاور کارفرماريا، پیشنهاد می دهند بسیار متفاوت است. این امر که یک پروژه معماری منظر تنها به ارائه نقشه طرح کاشت محدود شود امری رایج به شمار می رود و سایر لایه های طراحی و مفهومی منظر و نگاه کل نگر در طراحی فضا مورد غفلت قرارگیرد.

این آشفتگی و بی نظمی سبب می شود زمینه برای فعالیت متخصصین مختلف در پروژه های معماری منظر فراهم شده و فارغ التحصیلان این رشته علی رغم داشتن صلاحیت بیشتر سهم کمتری در بخش حرفه ای داشته باشند.

جایگاه معماران منظر در فضای حرفه ای
تصویر 1:  فاصله بین فضای آکادمیک و دنیای حرفه در رشته معماری منظر

به عنوان گام اول برای حل این مساله انجمن معماران منظر به عنوان رسالت حرفه ای می تواند شرح خدمات معماری منظر در مقیاس های مختلف از باغ ها و حیاط های شخصی گرفته تا پارک های شهری و جنگلی را تدوین نموده تا معیار و شاخصی برای تدوین قرارداد های معماری منظر باشد و همچنین ضرورت و جایگاه  معماران منظر در پروژه های حرفه ای را مشخص نماید. شرح خدمات دقیق و حرفه ای مانند یک دستورالعمل کارآمد نقش متخصصین مختلف و در نگاهی کلان تر نقش سازمان های مختلف مانند مدیریت و برنامه ریزی، محیط زیست، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی را نیز در یک پروژه منظر مشخص نموده و وظایف هر یک، و مدارک فنی مورد انتظار از آنان را تدقیق می نماید. لازمه تدوین چنین شرح خدماتی اراده و همدلی دلسوزانه بین نسل های مختلف معماران منظر در هر دو عرصه آکادمیک و حرفه ای می باشد و همچنین همکاری سازمان های میراث فرهنگی، راه و شهرسازی، محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی نیز در این فرآیند ضروری می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سمیرا عابدی

سمیرا عابدی

پژوهشگر دکتری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
میزان مطالعه مطلب