• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 8 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

تعامل در فضاهای شهری رکن فراموش شده کلان شهرها

بیتا حدادیان توسط بیتا حدادیان
جمعه 8 اسفند 1399
در منظر, منظر شهری
A A
0

منظر شهر برای از بین نرفتن بیشتر حس تعلق و دلبستگی در کلان شهرها چه کمکی می تواند برساند؟ انسان به عنوان موجودی اجتماعی نیازمند تعامل با همنوعان خود می باشد که این تعامل با حضور در اجتماع، محیط های جمعی؛ جاذب و شعف آور امکان پذیر است. رفع نیازهایی از این دست یکی از وظایف فضای شهری می باشد. اما متاسفانه توسعه شهری به شکل امروزی بالاخص در کلان شهرها باعث نادیده گرفتن بسیاری از نیازهای اساسی شهروندان در شهر شده و عواقب جبران ناپذیر اجتماعی محیطی را برجای گذاشته است.

در گذشته به دلیل وجود طبیعت در شهر افراد امکان حضور و گذران اوقات در آنها را داشتند و با طبیعت و محیط مانوس می شدند. همچنین افراد با گذر از کوچه ها و حضور در گره ها و محله های قدیمی شهر با فضای شهر و محل زندگی خود و افراد حاضر در محل ارتباط موثرتری را برقرار می کردند. حضور افراد در محیط باعث ایجاد تعامل افراد با شهر و شهروندان و این تعامل علاوه به رفع نیازهای بنیادین انسان به ایجاد حس تعلق به شهر و محیط در جامعه کمک می کرد لیکن از زمان ورود خودرو به عنوان عضویی جدای ناپذیر در زندگی روزمره افراد، بسیاری از فضاها برای عبور خودروها تخریب و تبدیل به گذرگاه شدند، همچنین بسیاری از فضاهای جمعی شهر و محله ها خالی از حضور افراد پیاده شدند.

یکی از اصلی ترین این اتفاق های اخیر تبدیل میدان های شهری که از مهمترین فضاهای جمعی و تعاملی هر شهر بوده به فلکه های اروپایی ست که به جای ایجاد مکانی برای آرامش و هم افزایی و تعامل شهروندان به مکانی بی روح و ماشینی برای تردد خودرو ها تبدیل شدند، این مهم باعث از دست رفتن فضاهای جمعی، کاهش تعاملات اجتماعی و از بین رفتن حس تعلق و دلبستگی شهروندان به شهر گردید.

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

تعامل در فضاهای شهری رکن فراموش شده کلان شهرها
تصویر 1: مقایسه میدان ولیعصر قدیم و توسعه امروزی که نشان دهنده تاثیر زیاد خودرو در فضای شهری و از بین رفتن تعامل در منظر شهر و نیازهای پیاده است. ماخذ: خبرگزاری ایرنا، شهر فرنگ.

در توسعه شهری تهران بسیاری از میدانها دستخوش تغییراتی قرار گرفته اند که این تغییرات در جهت استفاده آسانتر از خودرو بدون در نظر گرفتن نیازهای اجتماعی شهروندان بوده است. برای نمونه میدان ولیعصر قدیم (میدان ولیعهد) که خود به فلکه ای برای گردش خودرو تبدیل شده بوده، با استفاده از منظر طبیعی (استفاده از آب و پوشش گیاهی) کیفیت مکانی را برای مکث و تامل شهروندان ایجاد کرده بود که با وجود عبور خودرو همچنان الویت با پیاده و نیازهای وی در فضا بود که این مهم به افزایش ارتباطات و خاطرات و تعاملات جمعی کمک می کرد. در طرح توسعه شهری در دهه 80 تصمیم به ارتقا کیفیت منظر و جدا سازی سواره و پیاده و باززنده سازی میادین شهری گرفته شد. اما متاسفانه در منظر بازطراحی شده امروزی میدان ولیعصر شاهد هستیم تاکید کامل بر سواره و سهل شدن عبور و مرور بوده و نقش پیاده آن هم در حد مسیری خالی از عناصر منظرین و حیات بخش به لایه زیرین شهر کشیده شده و ارتباط با شهر و شهروندان به طور کامل قطع گردیده است. همچنین به کاربر پیاده در سطح میدان هیچ فضایی برای مکث و تعامل و هیچ عنصر منظر طبیعی تعلق نگرفته است. علاوه بر این با چنین دخل و تصرف هایی که در فضاهای جمعی شهر صورت گرفته، خاطرات جمعی گذشته فضا نیز از بین رفته است.

با توجه به موارد ذکر شده در حال حاضر به منظور افزایش حس تعلق و دلبستگی در شهرها نیازمند بازنگری در طراحی و توسعه فضاهای شهری و مکان های جمعی ازجمله میدان های شهری هستیم. که در این موارد توجه به کیفیت منظرین فضاهای شهری و استفاده بهینه و شاخص سازی عناصر طبیعی و تاریخی در منظر فضای شهری، مراقبت از آنها و همچنین محدود کردن حرکت وسایل نقلیه در فضاهای باز شهری و تاکید بر پیاده در اولویت قرار داده شود و به بازطراحی و تکثیر فضاهای جمعی مسرت بخش که در سالهای اخیر مورد بی توجهی قرارگرفته اند، پرداخته شود که این مهم به افزایش حضور پذیری اختیاری در فضا و تعامل موثرتر بین شهروندان و محیط کمک میکند و در نهایت منجر به ارتقا حس تعلق و دلبستگی شهروندان می گردد.

برچسب ها: تعاملحس تعلقمنظر
نوشته قبلی

گلدان ­های شهری در تهران چگونه عمل می­ کنند؟

نوشته‌ی بعدی

چرا باید به پروژه های رفقا در جوایز بین المللی رای داد؟

بیتا حدادیان

بیتا حدادیان

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
چرا باید به پروژه های رفقا در جوایز بین المللی رای داد؟

چرا باید به پروژه های رفقا در جوایز بین المللی رای داد؟

مسجد جامع شهرک غرب

مسجد جامع شهرک غرب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم