• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماران

چرا باید به پروژه های رفقا در جوایز بین المللی رای داد؟

محسن اکبرزاده نویسنده: محسن اکبرزاده
شنبه 9 اسفند 1399
در معماران, معماری
A A
0

دوستی برایتان لینک پروژه اش را فرستاده تا به آن رای بدهید، وارد سایت می شوید و دکمه آبی رنگ وسط صفحه آماده کلیک شدن است. اگر کمی کنجکاوی تان بر وفاداری تان غلبه کند روی بخشی که نامزد شده کلیک می کنید تا بقیه منتخبین را هم نگاه کنید. بعد چند اثر مشاهده می کنید که از پروژه دوستتان برازنده تر است. چه کار باید کرد؟

سوالی که در صفحه سایت هاست تقریبا مشخص است. اینکه شما کدام پروژه را ارزشمندتر می دانید؟ شما ولی برای رای دادن به دوستتان نباید در تله اخلاقی سوال گرفتار شوید و شاید به نحوی باید روی صداقت پای بگذارید. شما یک شخصیت بین المللی فرض شده اید. یک وبسایت جهانی از شما سوالی پرسیده و این حق نظر دادن را برای شما به رسمیت شناخته. حقی یگانه و متعالی که شما را با یک نیویورکی، لندنی و پاریسی برابر می کند.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

چرا باید این تراز از تجربه زیسته تان را به وضعیت خاورمیانه ای رفیق بازی و یا نهایتا ملی گرایی تقلیل دهید؟ اگر این نگاه مجزا از جغرافیا که شما به آن فراخوانده شده اید در تمام عالم گسترش یابد آیا دنیا جای بهتری برای زندگی نیست؟ و آیا هرکسی نباید تغییر را از خودش شروع کند و مگر هر اتاقی مرکز جهان نیست؟

پروژه های دیگر را مرور می کنید، دخترکی ژاپنی، یک گروه دانشجویی هندی و یک جوان سبزه مکزیکی با چشم هایی مغرور، آثاری بهتر از رفیق شما که حالا یادتان آمده خیلی هم با مرام نیست، خلق کرده اند. می شود روی زحمت آنها پا گذاشت و زل زد به سطح نقره ای نمایشگر و راست راست دروغ گفت که نه! کار رفیق ما از همه شما بهتر است! طوری که یاد اخلاق خانواده های عروس و داماد در مراسم پاتختی بیافتی! روی پروژه محبوبت که کلیک می کنی، سایت بعد از تایید قطعی رای ات از شما تشکر می کند و لینک پروژه محبوبت را برای تبلیغ به رای در اختیارت قرار می دهد و امکان اشتراک گذاری می دهد.

به عدد رای ها نگاه می کنی و می بینی دخترک ژاپنی 15 برابر رفیق تو رای دارد و این احتمال در ذهن تو بیدار می شود که کمپین طرفداری موفق تری داشته. تو پروژه اش را بهتر می دانسته ای ولی این همه تمرکز سلیقه روی یک پروژه آن هم در معماری برایت قابل باور نیست. نگاهی که به عدد رای چینی ها و هندی ها که می کنی حیرت می کنی و متوجه می شوی بسیج عمومی برای رای دادن سرنوشت مسابقه را رقم می زند نه بزنگاه اخلاقی مد نظر تو!

چرا باید به پروژه های رفقا در جوایز بین المللی رای داد؟
تصویر 1: صفحه رای گیری آرکدیلی

اصولا وبسایت مسابقه با ایجاد این ترجیح که برای پروژه مورد علاقه ات تبلیغ کنی و با عدم جلوگیری از رای دادن قبل از دیدن همه آثار، به این وضعیت رسمیت بخشیده است. در حقیقت تو گمان می کنی که در برابر یک صندوق رای ایستاده ای. تو وسط یک مسابقه طناب کشی هستی و معیارهای تو هیچ خریداری ندارد!

تو عضو جامعه ای هستی که در عرصه بین المللی بایکوت شده است. در جانب عموم دولت ها و بالتبع رسانه های جریان اصلی کشور تو را طوری نمایش می دهند که این بایکوت در میان ملت ها نیز نهادینه شده است. نظر سنجی ها حتی در همین دوران ابتدایی جو بایدن نشان می دهد که در امریکا مردم ایران را خطری جدی تر از کره شمالی می دانند!

قبل از تحریم های اخیر نیز پاسپورت ایرانی از پاسپورت افغانستانی، پاکستانی، عراقی و سعودی بسیار ضعیف تر بود. گویی مردم دنیا از یاد برده اند که انفجارهای بزرگ را چه کسانی رقم زده اند. به خاطر می آوری که مدت هاست رفقایت نمی توانند در مسابقات معماری خارج از کشور ثبت نام کنند و برخی از جوایز مهم سالانه نیز تنها با تغییر نام کشور پروژه اجازه ثبت پروژه را می دهند.

به احتمال قوی حتی در صورت پیروزی نیز جایزه نقدی نمی تواند به طور قانونی برایت واریز شود و صرفا عنوانی به شما تعلق خواهد گرفت. یادت می آید که بدون اینکه واقعاً تهدید حقوقی وجود داشته باشد و این رابطه حرفه ای مورد تحریم وزارت خزانه داری امریکا قرار گرفته باشد، این دانشگاه ها، مدارس، بنیادها و رسانه های برگزار کننده کاسه داغ تر از آش شده اند و تو را تحریم کرده اند.

کسانی که دانشگاهی اند، هنرمندند، آزاد اندیش به شمار می روند و برای برابری جنسیتی با همه زوایای اش تلاش می کنند. اما می توانند تو را با همه تاریخ و جغرافیایت از ماجرا حذف کنند بی آنکه اعتراضی و تاسفی بازتاب یابد. در چنین شرایطی رای دادن به پروژه رفیقت برای باز نگه داشتن دریچه ای که جهان رسانه ای شده و باز امروز بر روی تو بسته است، چقدر غیر اخلاقی به نظر می رسد؟

برنده شدن یک پروژه ایرانی در چنین شرایطی چقدر ضروری است؟ بقاء فرهنگی و رسانه ای یک مردم چقدر با اهمیت تر از گرایشات زیبایی شناسانه فرمالیستی زودگذر توست؟ چقدر مساله را آنطور که هست و نه آنطور که به تو می گویند تحلیل کرده ای؟ و اینکه آیا می شود وسط طناب کشی استخاره گرفت؟

برچسب ها: رقابت بین المللیمسابقهمعماری
نوشته قبلی

تعامل در فضاهای شهری رکن فراموش شده کلان شهرها

نوشته بعدی

مسجد جامع شهرک غرب

محسن اکبرزاده

محسن اکبرزاده

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
مسجد جامع شهرک غرب

مسجد جامع شهرک غرب

پارادوکس کیفیت در مهندسی حمل و نقل

پارادوکس کیفیت در مهندسی حمل و نقل

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم