• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 31 اردیبهشت 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

التیام زخم کهنه وضعیت روسازی راه‌ ها

سعید غلام‌پور توسط سعید غلام‌پور
جمعه 5 فروردین 1401
در منظر, منظر راه
A A
0

 گلایه مسافرین در گرو ترک عادت ‌های گذشته!

وضعیت روسازی راه های بین شهری

پاسخ منطقی به گلایه همیشگی مسافرین از وضعیت روسازی راه های شهری و بین شهری چیست؟ تا کی این گلایه ها می تواند ادامه داشته باشد؟ آیا هیچ تدبیری جهت دوام هرچه بیشتر روسازی معابر تا به این جا اندیشیده شده است؟

 قبل از پرداختن به بحث و بررسی جهت یافتن پاسخ این پرسش های همیشگی شاید بد نباشد مروری کوتاه و سریع بر تجربه گذشتگان در زمان اولین مواجهه ایشان با پدیده راه داشته باشیم. راهسازان از زمان‌ های قدیم بر لزوم و اهمیت روسازی راه ‌ها واقف بودند و برحسب مورد از انواع روسازی ‌ها استفاده می‌ کردند. روسازی راه‌ ها در مناطقی که دارای زمین ‌های سست و آب و هوایی مرطوب بود و برای حمل و نقل کالا و مسافرین از ارابه استفاده می ‌شد بیشتر توسعه یافت.

بیشتر بخوانید

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

از روسازی‌ های قدیمی که هنوز هم آثاری از آن‌ها به‌جا مانده می‌توان روسازی خیابان‌ های بابل و روسازی راه‌ های رومیان را نام برد. در بابل برای ساختن خیابان ‌ها و محافظت آن‌ ها در برابر طغیان رودخانۀ دجله از آجر و ملات قیر معدنی استفاده می‌ کردند.

در مناطقی نظیر ایران راه ‌ها معمولاً بدون روسازی ساخته می ‌شد. زیرا آب و هوای این مناطق گرم و خشک بود، آبادی ‌ها از یکدیگر فاصلۀ زیادی داشتند و برای حمل و نقل کالا و رفت ‌و آمد مسافرین از چهارپایان استفاده می ‌شد. از روسازی فقط در مواردی که راه از زمین‌ های سست، نمکزار، آب‌گیر و یا لجنی عبور می‌ کرد استفاده می ‌شد.

در قدیم برای روسازی راه‌ های کویری ایران که راه از زمین ‌های نمکزار که خاک پوک است عبور می ‌کرد. از خرده‌ سنگ و در صورت عدم دسترسی به سنگ‌ ریزه از خرده‌ آجر استفاده می ‌شد (راه خوار به کاشان از سیاه‌کوه و راه اصفهان به مشهد از کویر). برای روسازی راه ‌هایی که از لجنزارها عبور می ‌کرد از یک لایه زغال چوب برای پایدارکردن زمین استفاده می‌شد که بر روی آن شن ‌ریزی شده و سپس روی آن سنگ ‌فرش می‌گردید.

استفاده از خاکریز و بالا آوردن راه در دشت‌ ها در قدیم نیز به‌کار رفته است. قسمت‌ هایی از راه قزوین به اصفهان که در زمین‌ های پست واقع شده و احتمال بسته ‌شدن راه بر اثر طغیان رودخانه ‌ها وجود داشت روسازی راه که از پاره ‌سنگ و قلوه‌ سنگ تشکیل می‌ شد بر روی خاکریزهایی به بلندی حدود یک متر ساخته شده بود.

به طور کلی روسازی باید طوری طرح و ساخته شود که بتواند وزن وسایل نقلیه را تحمل کند و در هر شرایط جوی قابل استفاده باشد. زمین در حالت طبیعی معمولاً مقاومت کافی برای تحمل بارهای وارد از چرخ‌ های وسایل نقلیۀ سنگین نظیر کامیون‌ ها را ندارد و بارگذاری این‌گونه خاک ‌ها موجب شکست برشی خاک و به‌وجودآمدن تغییر شکل‌ های بیش ‌از اندازه در آن می‌ شود.

مرور تجربه گذشتگان گواه آن است که ایشان برای روسازی معابر از نسخه واحدی استفاده نمی کردند و بر حسب ضرورت متناسب با هر شرایط آب و هوایی و مقاومت خاک چاره اندیشی متمایزی داشتند. اما امروز عادت بر آن است که روسازی راه تنها یک معنا داشته و آن هم آسفالت کردن آن است و خیال بر ارتقای کیفیت اجرایی آن برنامه ریزان را بر آن داشته تا دست به قلم برده و بر این مسأله آیین نامه هایی نیز کتابت کنند.

حال غافل از این که آسفالت و سطح تیره آن به ویژه در خطه گرم و خشک نواحی مرکزی که غالب راه های ایران را شامل می شود، می تواند پاسخ مناسبی باشد یا وضعیت نابسامان آن ها نتیجه همین تدبیر غلط می باشد. از سویی بنا به اظهارات مسئولین امر نیز طول زیاد راه های ایران پهناور و توان پایین وزارت راه در امر نگهداری و مرمت مداوم این راه های آسفالته، امری تقریبا نشد است.

بنابراین شاید وقت آن رسیده تا مسئولین با تغییر زاویه نگاه و انتخاب راهکار واحد و سریع همیشگی به دنبال راه حل بهتری برای این امر باشند. ضمن اینکه تمایز برخورد در این امر با توجه به موقعیت های جغرافیایی متفاوت، خود می تواند به خوانایی و هویت دادن به راه ها نیز کمک نماید.

التیام زخم کهنه وضعیت روسازی راه‌ ها
تصویر 1: زخم کهنه روسازی معابر آسفالته، منبع: خبرگزاری تسنیم
برچسب ها: آسفالت معابرروسازینابسامانی همیشگی
نوشته قبلی

به بهانه تهیه پرونده ثبت جهانی منظر تاریخی شهر همدان

نوشته‌ی بعدی

تعریف محله: یک بحران تئوریک

سعید غلام‌پور

سعید غلام‌پور

دکتری معماری منظر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

مطالب مرتبط - Related Post

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
تصمیم‌گیری برای اقدام در منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

جمعه 23 اردیبهشت 1401

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

ارتقا کیفیت فضاهای سبز شهری

نوشته‌ی بعدی
تعریف محله: یک بحران تئوریک

تعریف محله: یک بحران تئوریک

لطفاً سَرِ ماهی را پیدا کنید

لطفاً سَرِ ماهی را پیدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم