• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 13 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

ضوابط نمای شهری، مرز اعمال قوانین با تحمیل سلیقه

الهام ضابطیان‌طرقی نویسنده: الهام ضابطیان‌طرقی
پنج‌شنبه 15 مهر 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

مرز بین قاطعیت و انعطاف پذیری ضوابط چگونه تعیین می شود؟

نماهای شهری مرز بین عرصه خصوصی و عمومی هستند. در واقع چالشی که برای تدوین ضوابط نما وجود دارد تعیین مرز بین قوانین و احترام به سلیقه طراحان و مالکان است. اگر به رشته معماری و شهرسازی مطابق دسته بندی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری نیز نگاه کنیم، قرارگیری این حیطه در گروه هنر رویکرد به محصول را متفاوت خواهد نمود. لذا به نظر می رسد رویکرد ضوابط سلبی یا ایجابی با انعطاف پذیری محدود درباره نما صحیح نباشد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

به نظر می رسد ضوابط سلب و خط کشی شده می تواند طراحان را از خلاقیت دور کند و در مواردی مثل ضوابط نماهای شهری که حقوق مالک هم مطرح می گردد، حقوق فردی و سلیقه او برای ملک شخصی اش هم مطرح است. برای مثال در ضوابط فعلی نماهای شهری در شهرداری تهران محدودیت استفاده از چند نوع مصالح و رنگ در نما مشخص شده است. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا از این طریق وحدت یا نظم بدست می آید؟

نمونه تجارب موفق جهانی در این حوزه حاکی از آنست که گاهی علیرغم تعدد مصالح و رنگ های بکار رفته در نماهای شهری، بدلیل وجود رنگ غالبی در نما، یا یک عنصر الحاقی مثل سایه بان یا فرم خاص تکرار شونده، وحدت مورد نظر در عین وجود کثرت و تنوع سایر عناصر نما بدست آمده است. نمونه داخلی موفق در این زمینه را هم در شهر یزد می توان مشاهده نمود که علیرغم تنوع ارکان و اجزای نما و عناصر الحاقی، صرفا با مصالح سنتی بکار رفته در بافت تاریخی (کاهگل) به وحدت لازم دست یافته است.

 بعلاوه تنوع اقلیم و فرهنگ در سرزمین پهناور ایران نیز باعث می شود ضوابط ابلاغ شده استثناهای زیادی داشته باشند. پس به نظر می رسد تعیین دقیق کلیه عوامل مؤثر مثل بازشوها، خط آسمان، رنگ و مصالح و… نه تنها تحمیل و دخالت در سلیقه طراح و مالک بناست بلکه تضادها و انگیزه اکتشاف و حرکت، بر اساس آنچه در نظریاتی مانند کالن و بنتلی درباره دید های پی در پی و ادراک بهتر در حرکت بیان می شود، را از بین خواهد برد.

ضوابط نمای شهری، مرز اعمال قوانین با تحمیل سلیقه
تصویر 1: ضوابط کلی همراه با انعطاف در جزئیات در طرح های توسعه شهری می توانند اثر بیشتری داشته باشند. منبع: باران نیوز

ضوابط نماهای شهری مرز بین عرصه خصوصی و عمومی

باتوجه به موارد مذکور به نظر می رسد تعیین دو گروه از ضوابط قاطع و تجویزی در کلیات و ضوابط کلی و منعطف یا ضوابط کارکردی در جزئیات می تواند راهکار خوبی برای این امر باشد. یعنی گروه ضوابط معین با تعیین خطوط مشخص و به طور موازی وضع ضوابطی که صرفاً چارچوب های اصلی را مشخص کنند و سایر عوامل مؤثر را در دست طراح و مالک اثر قرار دهند.

البته به نظر می رسد طراحی دقیق با توجه به ضوابط گروه دوم، اگر با رعایت اصول علمی و اخلاق حرفه ای صورت گیرد، می تواند دشوارتر هم باشد. در واقع در گروه ضوابط کارکردی صرفا چارچوب و اهداف اصلی معین می شوند و طراحی باید بگونه ای صورت گیرد که به این ضوابط پاسخ بدهد.

 

برچسب ها: انعطاف پذیریسلیقهضوابط نمانمای شهری
نوشته قبلی

بزرگترین بوستان خاورمیانه یا مرکز همگانی خرید و فروش خودرو

نوشته بعدی

مورد منحصر به فرد شوش، برخورد شهر باستانی و شهر جدید

الهام ضابطیان‌طرقی

الهام ضابطیان‌طرقی

دکتری شهرسازی، پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
مورد منحصر به فرد شوش، برخورد شهر باستانی و شهر جدید

مورد منحصر به فرد شوش، برخورد شهر باستانی و شهر جدید

ممنوعیت کاشت چمن در تهران؛ حل یا پاک کردن صورت مساله؟

ممنوعیت کاشت چمن در تهران؛ حل یا پاک کردن صورت مساله؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم