• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

بسته بندی تاق نصرت پاریس، هنر پنهان کردن، هنر آشکار ساختن

شهرزاد خادمی نویسنده: شهرزاد خادمی
جمعه 16 مهر 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

پروژه بسته بندی تاق نصرت پاریس

«کریستو و ژان کلود»: «هنر پنهان کردن، هنر آشکار ساختن»1؛ ادای احترامی پس از مرگ در پاریس2.

پروژه بسته بندی طاق نصرت (L’Arc de triomphe) پس از یک نمایش عمومی دو هفته ای (18 سپتامبر تا 3 اکتبر 2021) در حال باز شدن و برچیده شدن است. پارچه و طناب ها از مواد قابل بازیافت بوده و از بین خواهند رفت و تنها چیزی که باقی خواهد ماند عکس ها و خاطره آن خواهد بود. این موضوع دور از انتظار نیست. درواقع ایده طراحان، کریستو و ژان کلود همین بوده: «اثر هنری میرا»3.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

«کریستو ولادیمیر ژاواشف»4 (1935-2020) بلغاری و همسرش «ژان کلود دونات دو گیبون»5 (1935-2009) بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف قانع کردن، چانه زنی و تأمین مالی پروژه های بزرگ اینستالیشن بحث برانگیزشان کردند. سال 1962 با بستن خیابان ویسکانتی در پاریس به وسیله «پرده ای آهنی» از بشکه های خالی نفت، بدون اخذ مجوز، حواس ها را سمت خود جلب کردند. این اینستالیشن یادآور دیوار برلین بود که یک سال پیش از آن، یک شبه در 13 اوت 1961 ساخته شد. آنها خیلی زود به این نتیجه رسیدند که باید در پاریس پروژه های بیشتری اجرا کنند. زیرا که پاریس نه شهری مذهبی، نه نظامی و نه تجاریست؛ بلکه شهر هنر و فرهنگ است.

بسته بندی تاق نصرت پاریس، هنر پنهان کردن، هنر آشکار ساختن
تصویر 1: کریستو ولادیمیر ژاواشف. اثر هنری میرا

خیلی زود، میل به سرمایه گذاری برای پروژه های بزرگ در فضاهای عمومی در آنها رشد کرد. در ابتدا تمام درخواست های آنها رد شدند. اما پروژه «بسته بندی تاق نصرت – پاریس 1961-2021»6 نشان می دهد که ایده آنها پس از 60 سال بار دیگر به رو می آید. در این میان در سال 1985 پروژه جنون شاعرانه، بسته بندی قدیمی ترین پل پاریس7 و ده سال بعد از آن بسته بندی بنای رایشتاک را انجام می دهند.

این پروژه ها تنها با فروش آثار کریستو تأمین مالی شده و هیچگونه سرمایه گذار خصوصی یا یارانه ای نداشته است. برای مثال پروژه رایشتاک 12 میلیون دلار هزینه برداشت، که از فروش طراحی ها و کلاژهای کریستو تأمین مالی شده است. به گفته ژان کلود آنها هیچ وقت نمی پذیرفتند که اسپانسر داشته باشند. چون می خواستند با آزادی تمام کار خود را انجام دهند و در واقع کل پروژه آنها درباره آزادی بوده است. او می گوید: «بودجه پروژه هایمان را از آن چیزی که می توانیم بفروشیم تأمین می کنیم».

بسته بندی تاق نصرت پاریس، هنر پنهان کردن، هنر آشکار ساختن
تصویر 2: پروژه بسته بندی تاق نصرت (L’Arc de triomphe) پاریس، فرانسه. عکس: شهرزاد خادمی.

اثر هنری میرا

کریستو خود درباره پروژه هایش می گوید: این پروژه ها نه می توانند خریده شوند و نه فروخته شوند؛ نه می توانند کنترل شوند و نه تجاری سازی شوند. تمام اینها ارزش لازم یک اثر است برای نشان دادن و فمیدن آزادی. به همین خاطر است که نباید مدت طولانی بماند و باید میرا باشد؛ زیرا که آزادی، دشمن تملک است و تملک برابر با دائمی بودن است. به همین دلیل است که ما خودمان هزینه پروژه هایمان را پرداخت می کنیم، زیرا تأمین مالی پروژه، تصمیم گیری در زیبایی شناسی آن است. اینها همه از ابتدا تا انتها مسئله زیبایی شناسی است.

میرایی کارکتر اصلی پروژه های اوست. کریستو و ژان کلو پذیرفته بودند که هنر نمی تواند وجود داشته باشد مگر در زمان خودش و تأثیر آن در زمان خودش خواهد بود. برای آنها همین که یک پروژه به واقعیت تبدیل می شد، تمام علاقه به انجام شدنش را از دست می داد.

آنها به نتیجه رسیده بودند، تنها یک نمایش دیداری نتیجه پروژه بوده و به محض رسیدن به این نقطه آنها به پروژه بعدی معطوف می شدند. کارکتر میرا و موقتی پروژه به آن یک ارزش بخصوص می دهد. اینکه بدانیم اثر در زمان محدود است. وقتی بدانیم که اثر در دو هفته ناپدید خواهد شد، با او برخورد دیگری خواهیم داشت. ما همه، در حال زیستن این اتفاقات میرا هستیم.

اثر کریستو و ژان کلود به مدت دو هفته به صورت رایگان برای عموم به نمایش درآمد. یکی از ایده های اصلی آنها بیرون آوردن اثر هنری از موزه و نمایش آن به همگان است. به طوری که هر کسی آن را ببیند، آن را لمس و با آن خاطره جمعی بسازد. اثر آنها اگرچه هنر میراست ولیکن اثر پاک نشدنی است؛ هیچگاه به مکان و تاریخ متصل نیست و تا ابد در خاطره جمعی زندگی خواهد کرد.

پی نوشت:

  1. « Christo & Jeanne-Claude – L’art de cacher, l’art de dévoiler »
  2.  این مطلب بر اساس مستندی به همین نام پخش شده از شبکه فرانسوی آرته، مشاهده میدانی نویسنده و گزارش روزنامه لوموند نگاشته شده است
  3. https://www.lemonde.fr/culture/article/2021/10/03/christo-amp-jeanne-claude-l-art-de-cacher-l-art-de-devoiler-sur-arte-un-hommage-posthume-a-paris-la-ville-de-leurs-amours_6096972_3246.html
  4.  Œuvre éphémère
  5. Christo Vladimiroff Javacheff
  6.  Jeanne-Claude Denat de Guillebon
  7.  L’Arc de triomphe, Wrapped – Paris, 1961-2021
  8.  Le Pont Neuf
برچسب ها: اثر هنریپاریستاق نصرت
نوشته قبلی

ممنوعیت کاشت چمن در تهران؛ حل یا پاک کردن صورت مساله؟

نوشته بعدی

محله؛ یک امر نسبی

شهرزاد خادمی

شهرزاد خادمی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه پاریس 8، فرانسه

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
محله؛ یک امر نسبی

محله؛ یک امر نسبی

آیا نظام پژوهشی در ایران موفق بوده است؟

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم