پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

پیشنهاد اخذ عوارض از بهره برداری املاک تجاری

پیشنهاد اخذ عوارض از بهره برداری املاک تجاری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از مطالعات امکان‌سنجی اخذ عوارض بهره برداری از اماکن تجاری، اداری و… به جای عوارض صدور پروانه خبر داد.

باغ_موزه دفاع مقدس
نقد
نظر آنلاین

باغ_موزه دفاع مقدس تهران و کاستی‌های آن از منظر جلب مخاطب

به محض عطف توجه هر جامعه یا ملتي به مفاهيم نوين «هويت» و «ارزش‌هاي اجتماعي» در عصر نو، موزه‌ها در آن سرزمين پديد مي‌آيند و با ثبت و ضبط و پيش چشم آوردن مظاهر مادي و معنوي گذشتۀ تاریخي هر جامعه و استمرار بخشيدن به هويت‌های جوامع در گذر زمان همچنان بر جاي ماندند. در اين ميان دفاع ۸ ساله ملت ايران بعنوان یک نقطه عطف در تاريخ معاصر ایران به شمار مي‌رود. طرح‌های باغ_موزه دفاع مقدس بعنوان یکی از طرح‌های یادمانی براي اين نبرد نه فقط بعنوان یاد‌آوري حماسه‌ای براي نسل‌های تازه و آيندگان ، بلكه نماد تجديد ميثاق ملتي است با هويت و معناي حضور خويش و راهنماي مسيري كه اين ملت بايد بپيمايد . باغ_موزه، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزه‌هایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. دراین میان باغ_موزه دفاع مقدس تهران در شمالی‌ترین قطعه اراضی مشجر عباس‌آباد و با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع با احتساب محوطه‌سازی‌، یک مجموعه بسیار بزرگ و نوین است. ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و طراحی آن در قالب مسابقه‌ای با حضور ۲۵۰ گروه از طراحان مطرح کشور شکل گرفت.این باغ_موزه در قطب فرهنگی پایتخت و در کنار مکان‌هایی چون، کتابخانه

صفحه اصلی
یادداشت
نظر آنلاین

سازمان میراث فرهنگی در نقش حیاط خلوت دولت

علی‌رغم نگاه مثبت مجلس، دولت عامل اصلی عدم تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بوده است. به این دلیل که دولت برای بستگان و مهره‌های نزدیک خویش با محدودیت انتصاب مواجه می‌شود. اگر نگاهی بیندازیم چه در دولت احمدی‌نژاد و  دولت فعلی گزینه‌های انتصابی از مهره‌های وابسته دولت (رابطه خویشاوندی) و یا از چهره‌های بوده‌اند که در مجلس از اقبال لازم برای کسب رای نمایندگان مردم برخوردار نبودند (مشایی، بقایی، ملک زاده، نجفی، احمدزاده و موسوی). تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه قطعا گام مثبتی خواهد بود تا ملت بتواند از دولت مطالبه داشته باشد و حرکتی بنیادین در این تشکیلات اتفاق بیفتد. متاسفانه این سازمان حیاط خلوت دولت برای رزومه سازی برخی آدم‌های سیاسی بی‌هویت تبدیل شده است. کلیه مدیران انتصابی از کسانی هستند که اولین نقطه مدیریتی خود را تجربه و تمرین می‌کنند و این موضوع باعث شده بدنه کارشناسی سازمان، تحلیل برود و از تشکیلات سازمان به دستگاه‌های دیگر کوچ نمایند.  

ساختمان ترمه
معماری
نظر آنلاین

ساختمان ترمه ی همدان یا ساختمان ترمه در همدان؟

یکی از ویژگی های اصلی معماری ایرانی، زمان‌مند و مکان‌مند بودن آن است، یعنی بنایی که در زمان خود پاسخگوی نیاز کاربران آن بوده و مطابق با شرایط مکانی است که در آن قرار گرفته است. توجه به این دو عامل سبب می‌شود تا تنها ساخت و ساز اتفاق نیفتد و با احداث بناهایی با خصوصیات آن مکان و آن زمان، معماری تداوم یابد. ساختمان ترمه با عملکرد تجاری‌_اداری در شهر تاریخی همدان ساخته شده است. اگر این بنا از منظر معماری ایرانی بررسی شود، لازم است دو ویژگی مذکور را در خود داشته باشد: آیا اگر این ساختمان ۲۰ سال پیش ساخته می‌شد با پذیرش و اقبال مخاطبانش روبرو می‌شد؟ همین سوال را در ارتباط با ۲۰ سال آینده هم می‌توان مطرح کرد. ساختمان ترمه ساختمانی مختص به زمان خود است؛ نوع عملکردهای تعریف شده برای این بنا، زیبایی شناسی فرم آن و استفاده از مصالح روز، از جمله ویژگی هایی است که این بنا را زمانمند می کند. ساخت فضاهای تجاری این روزها عملکردی است که بیشتر ساخت و سازها را به خود اختصاص داده، در کنار عملکرد، استفاده از فرم های شناخته شده و ترکیب متفاوت و خلاقانه آن، ساختمان ترمه را متعلق به این تاریخ می

صفحه اصلی
اخبار
نظر آنلاین

غفلت از ۷۵ درصد بافت فرسوده شهر تهران/ فقدان ایمنی مهم‌ترین معیار تشخیص فرسودگی

غفلت از ۷۵ درصد بافت فرسوده شهر تهران، فقدان ایمنی مهم ترین معیار تشخیص فرسودگی نشست «معیار بافت فرسوده ؛ از واقعیت تا خیال» به منظور بررسی شاخص‌های جدید شورای عالی شهرسازی و معماری با سخنرانی محمد آیینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، میترا کریمی، معاون توسعۀ محله‌ای سازمان نوسازی شهر تهران، سید امیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مهدی فاطمی، عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، سه شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. در ابتدای این نشست مهدی فاطمی با بیان اینکه در سال ۸۵، سه معیار بافت فرسوده در کل کشور از جمله تهران تعیین شد گفت: «بدین ترتیب سه معیار ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری مبنای کار دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان نوسازی قرار گرفت اما اشکالی که وجود داشت این بود که این معیار‌ها تبدیل به قانون و ابلاغ و مبنای تشخیص بافت فرسوده از غیر فرسوده شد. برمبنای این شاخص‌ها به بافت‌هایی که دارای ویژگی‌های مذکور بودند، یکسری بسته‌های تشویقی برای نوسازی ارائه شد». وی ادامه داد: «در سال ۹۳، شورای عالی شهرسازی و معماری به شرکت عمران و بهسازی اعلام کرد تا این معیارها را بازنگری و  به روز کند اما عملیاتی نشد تا سال ۹۶ که

تقدس خط
اخبار
نظر آنلاین

عادات بصری و تقدس خوشنویسی

کاربرد تزئینی خط علاوه بر وظیفه انتقال اطلاعات، از دیرباز در هنر سرزمین‌های گوناگون و از جمله در ایران قابل مشاهده است. نمونه‌های فراوانی از این رویکرد تزئینی را می‌توان در دوران اسلامی تشخیص داد. خط از دیرباز نزد ایرانیان مقام شامخی داشته و از دوران اسلامی به واسطه کاربردی که در نگارش کلام خدا پیدا کرد، دارای تقدس شد. تقدسی که حاصل معنای نهفته در اثر بود اما به تدریج به فرم‌های قراردادی خط نیز تسری پیدا کرد. در سال‌های اخیر شاهد کاربرد خطوطی در محصولات کاربردی هستیم که در گذشته ارج بالایی داشتند و حتی در نگارش و آموزش آن‌ها شرایط خاص ارزشی لحاظ می‌شد. کاربرد این خطوط در محصولات کاربردی نسبت به دهه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این روند را می‌توان ادامه سبک تایپوگرافی تزئینی در گرافیک مدرن دانست. نمونه‌های بسیاری از جواهرات، لباس، محصولات دکوراتیو و… (تصاویر 1 و 2) در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند که از عنصر خط و به خصوص نستعلیق به عنوان عامل اصلی تزئینیشان بهره برده‌اند. این نوع نگاه به خط در غالبی مصرفی و تزئینی با واکنش‌هایی در سطح جامعه مواجه شده است. به خصوص در مواردی که از این خط برای تزئین کفش و اقلامی مشابه بهره‌برداری می‌شود. آیا