هنر باستان

گزارش فروش چهارمین دورۀ حراج ملی

نخستین شب برگزاری چهارمین دورۀ حراج ملی درحالی به کار خود پایان داد که ۳۴ درصد آثار یعنی حدود یک‌سوم آثار ارائه‌شده به فروش نرسید. حتی فروش آثار،  ۳۴میلیون تومان کمتر از قیمت کارشناسی‌شده آثار بود. پس از پایان زمان برگزاری نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی که ١٥٧ اثر در رشته‌های هنری مختلف ازجمله حجم، نقاشی، مینیاتور، خوش‌نویسی، تذهیب، نقاشی‌خط و صنایع‌دستی را در معرض دید عموم گذاشته بود، نخستین روز حراج ملی شامگاه پنج‌شنبه ۴ مرداد با اجرای پژمان بازغی و زهرا محمودوند در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار شد. در نخستین روز برگزاری حراج ملی، ۸۷ اثر برای فروش به مزایده گذاشته شد که از این میان ۳۰ اثر به فروش نرسید و ۱۴ اثر نیز تنها به قیمت کارشناسی‌شده فروخته شد و مزایدۀ آنها طولانی نشد. نخستین روز برگزاری حراج ملی با فروش بالغ بر یک میلیاردوهفتصد‌ویازده میلیون تومان به کار خود پایان داد. این درحالی است که رقم کارشناسی‌شده برای فروش تمامی آثار ارائه‌شده در این حراج مبلغی بالغ بر یک میلیارد‌و‌هفتصد‌و‌چهل‌وپنج میلیون تومان بود. با وجود آنکه در بخشی از کاتالوگ چهارمین دوره از حراج ملی آمده بود: «پیوند اقتصاد و هنر سال‌هاست که هنر را به عنوان مزیت رقابتی مطرح نموده و موجب...

بیست و هفتمین کارگاه نظریه‌های‌ نو: ارتباط ایزد «وَیو» با نوارهای ساسانی

ارتباط باد با ایزدان زروان، میترا، آناهیتا، بهرام ایندره و همچنین امشاسپند خشتره (شهریور) در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد. این نشست روز دوشنبه، ۱۱ تیر ۹۷، ساعت ۱۷ در گالری نظرگاه با برپایی میزگردی با حضور سرکار خانم مینا جلالیان برگزار می گردد.

جایگاه هنر اسلامی در جامعۀ نوین

هنر اسلامی اشياء را با اصول جهاني خويش مرتبط مي‌سازد. هرچيز به ميزاني كه صفتي الهي را متجلي مي‌سازد، از كمال و زيبايي بهره مي‌برد. پس نمي‌توان كمال را در چيزي جست‌و‌جو كرد، مگر آن‌كه قابليت آيینه‌گي صفات خدا را داشته باشد. هنر بصري اسلامي بازتاب بصري كلام وحي است و از حقيقت و جوهر بي‌شكل آن (قرآن) نشأت مي‌گيرد. هنر اسلامي در اصل از توحيد، يعني از تسليم در برابر يگانگي خدا و شهود آن حاصل مي‌شود. جوهر توحيد در وراي كلمات قرار دارد و خود را در قرآن به واسطۀ بارقه‌هاي ناگهاني و منقطع متجلي مي‌سازد. اين بارقه‌ها در ساحت تخيل بصري در صور بلورين تبلور مي‌يابد و اين صور هستند كه به نوبۀ خود، جوهر هنر اسلامي را پديد مي‌آورند. سلب، ايجاب، كثرت در وحدت و وحدت در كثرت از نمودهاي تقابل روح و ماده در هنر دوران اسلامی است. لازم به يادآوري است به هنرهايي كه دوران اسلامی به شكوفايي و بلوغ رسيده‌اند، لفظ هنر اسلامی اطلاق مي‌شود. بوركهارت به نوعي اين نكته را مورد اشاره قرار داده و نوشته است: «دربارۀ شكل‌گيري هنر اسلامی از عناصر پيشين بيزانتين، ايراني هندومغولي مطالب بسيار نوشته‌اند، اما به ماهيت نيرويي كه اين عناصر مختلف را در تركيبي بي‌نظير...

اشتباهی بزرگ در تاریخ از دیدگاهی دیگر!

قضاوت و نوشته بیشتر مورخین غربی در مورد رفتار خشونت آمیز با والرین در زمان اسارت درست و برجای نبوده و این نوشته ها اغلب آکنده از حب و بغض بوده است، که توسط مورخین متعصب مسیحی عنوان شده. زیرا والرین دشمن مسیحیان بود و آن ها را مورد قتل و شکنجه و آزار قرار داد. این مورخین اسارت و مرگ فجیع او را که ساخته و پرداخته ذهن و فکر آن ها بود نتیجه طرز رفتار والرین با مسیحیان و رسیدن او به کیفر اعمالش قلمداد نمودند. نولد محقق بزرگ آلمانی نیز این مطلب را تایید نموده و در کتاب "تاریخ ایرانیان و عرب ها در زمان ساسانیان" می گوید: "... شرقی ها درباره سرنوشت والرین بیشتر در ابهام و تاریکی هستند تا غربی ها... اما اخبار شکنجه هایی که بر او آمده است و نیز اخبار قتل او مستند نیست. به خصوص که این اخبار از خصومت مسیحیان با والرین سرچشمه می گیرد..." دکتر گریشمن باستان شناس فرانسوی نیز معتقد است که با والرین در زمان اسارت در ایران به عدالت رفتار شده و چنین می نویسد: "... کاخ زیبایی که در کنار کاخ شاپور اول در شهر بیشاپور قرار دارد با سبک رومی ساخته شده و احتمالا...

صفحه 1 از 2 1 2

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.