• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 13 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر شهرسازی

محدودیت های وضعی استفاده از سامانه های آموزش مجازی معین برای دروس کارگاهی رشته شهرسازی

الهام ضابطیان‌طرقی نویسنده: الهام ضابطیان‌طرقی
پنج‌شنبه 6 آبان 1400
در شهرسازی, شهر
A A
0

یکپارچه و یکسان نمودن محیط آموزش مجازی برای دروس نظری و عملی رشته شهرسازی چه تبعاتی در پی دارد؟

تدریس و دوره های مجازی و آنلاین چندسالی است که در کشور ما رایج شده است، اما در دو سال اخیر و در پی گسترش بیماری کرونا این امر به شدت توسعه و فراگیر شده و حتی به سطح کودکان دبستان و پیش از آن نیز رسیده است. البته که برگزاری آنلاین کلاس ها محاسن زیادی خواهد داشت؛ از جمله کاهش هزینه های کلاس های حضوری، امکان دسترسی به اساتید فارغ از محدودیت های جغرافیایی و امکان به اشتراک گذاشتن محتوای آموزشی متنوع مثل فیلم، پاورپوینت و اسناد تخصصی و…

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

اما در حیطه رشته هایی با دروس عملی و کارگاهی مانند رشته شهرسازی شرایط پیچیده تر می گردد. در این نقد نویسنده سعی دارد صرفا تجارب شخصی خود را از آموزش مجازی یک درس کارگاهی رشته شهرسازی در سامانه معین شده توسط برخی از دانشگاه ها بیان کند و به عواقب این محدودیت های اصطلاحا دست و پاگیر اشاره نماید. در واقع بدیهی است که از دیدگاه مدیریت آموزشی برخی از دانشگاه ها یکپارچه سازی سامانه های آموزشی، آنها را قابل کنترل تر و سهل الوصول تر می سازد؛ اما خسارتی که به اساتید و دانشجویان وارد می کنند دغدغه اصلی این نقد است.

محدودیت های وضعی استفاده از سامانه های آموزش مجازی معین برای دروس کارگاهی رشته شهرسازی
مأخذ عکس: https://www.tabiat.ir/page

آموزش مجازی دروس عملی و کارگاهی در سامانه مشترک با دروس تئوری

البته که در برخی از محیط های دانشگاهی و با وجود محدودیت هایی مثل وسایل سمعی_بصری و محیط فیزیکی ضعیف کلاس های کارگاه، متاسفانه امکان نمایش تجارب و مشارکت و تبادل نظر جمعی کاهش میابد و کلاس های مجازی این فرصت را در اختیار اساتید قرار می دهد تا فارغ از تمام محدودیت های مذکور هر آنچه در قالب فایل یا تجارب و مستندات در اختیار دارند با دانشجویان خود به اشتراک بگذارند.

اما مساله اساسی تأکید بر مشترک نبودن سامانه های آموزشی دروس تئوری و عملی در مدیریت آموزش در دانشگاه هاست. در واقع توسعه اپلیکیشن ها و ابزارهای آموزشی این امکان را در اختیار مدرسان قرار می دهد تا بتوانند در شرایط عدم امکان آموزش حضوری، محیطی برای بحث و گفتگو و تمرین فضای مشارکتی دروس عملی را شبیه سازی نمایند. چنانچه در سایر نقاط جهان نیز کارگاه های موفق آنلاین بین المللی نیز وجود دارند.

اما متاسفانه رویکرد غیرمنعطف و الزامات ابلاغ شده در برخی از دانشگاه ها برای برقراری کلاس های عملی در محیطی مانند کلاس های نظری از کیفیت دروس عملی رشته شهرسازی بسیار کاسته است و علیرغم گذاشتن انرژی مضاعف توسط اساتید برای تهیه محتوای کلاس مجازی، نتیجه دلخواه حاصل نمی گردد. به نظر می رسد که باتوجه به موارد پیش گفته در شرایط اضطراری مانند شرایط شیوع بیماری کرونا، باز هم باید از نرم افزارهایی برای دروس عملی استفاده نمود تا قابلیت ایجاد میز مشارکت همزمان اعضای گروه بصورت تصویری وجود داشته باشد.

این مساله بعلاوه در نحوه ارزیابی دقیق دانشجویان دروس عملی نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال دانشجویانی که قدرت بیان خوبی ندارند معمولا در جلسات مجازی بخوبی ظاهر نمی شوند و زحمات آنان در پشت صحنه کار گروهی توسط اساتید قابل تشخیص و قضاوت نخواهد بود. اگرچه این مساله در کلاس های حضوری دروس کارگاهی وجود دارد اما در صورت وجود جلسات مجازی تصویری و امکان بحث گروهی، میزان خطا کاهش پیدا می کند.

بعلاوه باتوجه به هدفگذاری دروس کارگاهی مبنی بر تمرین کار گروهی و آمادگی دانشجویان برای اشتغال در حرفه و بویژه در آتلیه های تخصصی شهرسازی و همکاری با رشته های متنوع در یک طرح توسعه شهری، برگزاری دروس کارگاه شهرسازی باید حداقل نیمه حضوری باشد تا دانشجویان بخوبی بتوانند یک محیط اجتماعی و حرفه ای را بر اساس نحوه تقسیم و انجام کار و ارائه نتایج، تمرین کنند و در یک فضای مجازی نیز بتوانند با حضور استاد به بحث و مشارکت بپردازند.

در واقع  ‌تغییر رویکرد و نگرش منعطف تر به مقوله آموزش مجازی برای دروس عملی مانند کارگاه های تخصصی رشته شهرسازی مهمترین هدف متن حاضراست. برنامه ریزی برای دانشکده های هنر و رشته هایی مثل شهرسازی باید اختیارات بیشتری برای اساتید فراهم آورد تا بتوانند با آزادی بیشتر و فارغ از کنترل دانشگاه در سامانه های از پیش تعیین شده، به انتقال مفاهیم و ایجاد میز مذاکره و مشارکت بپردازند. به نظر می رسد در این صورت در بلند مدت و حتی در شرایط غیر اضطراری نیز امکان برگزاری دروس کارگاهی دانشجویان در شهرها و یا حتی کشورهای دیگر نیز وجود خواهد داشت.

برچسب ها: آموزش آنلایندروس آنلاینشهرسازیمحدودیت ها
نوشته قبلی

بررسی تحولات دنیای ساخت و همگامی ایران

نوشته بعدی

نسبی ‌گرایی زیبایی ‌شناختی

الهام ضابطیان‌طرقی

الهام ضابطیان‌طرقی

دکتری شهرسازی، پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
نسبی ‌گرایی زیبایی ‌شناختی

نسبی ‌گرایی زیبایی ‌شناختی

«آمار»، بُعد پنهانِ مسکن

«آمار»، بُعد پنهانِ مسکن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم