• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر مبانی نظری منظر

«بی خاصیت کردن» و «تفسیر به رای»؛ دو اشتباه در ترجمه کتاب

امیر هاشمی‌زادگان توسط امیر هاشمی‌زادگان
شنبه 30 مرداد 1400
در مبانی نظری منظر, منظر
A A
0

نو بودن و به تبع، ناآشنا بودنِ بسیاری از مفاهیم در رشته معماری منظر در جهان و ایران، فهم، تحقیق، ترجمه، فعالیت و آموزش در حوزه معماری منظر را در معرض چه اشتباهاتی قرار داده است؟ اشتباهاتی که نه در سطح فنون و ناشی از خطایی اپراتوری بلکه خطا در سطح اندیشه، پارادایم و راهبرد رخ می دهد. در این یادداشت به صورت مصداقی بر ترجمه کتاب research in landscape architecture, methods and methodology تمرکز می شود.

این کتاب (کتاب اصلی) ابتدا توسط گروهی از محققان با پیشینه معماری و معماری منظر در پژوهشکده نظر (کتاب اول) و بعد از مدتی توسط دو نفر از محققان با پیشینه باغبانی و مهندسی فضای سبز و معماری منظر در انتشارات دانشگاه تهران ترجمه و منتشر شده است (کتاب دوم).

وقتی کتابی ترجمه می شود، سه دلیل اصلی برای ترجمه برای بار دوم آن می توان فرض کرد:

بیشتر بخوانید

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

قرائت منظر شهری

  • مترجمان از ترجمه آن اثر مطلع نباشند.
  • اثر شاهکاری است که کشش ترجمه های مختلف را در طی زمان و از زبانهای مختلف دارد.
  • ترجمه قبلی دارای اشکالاتی باشد که باید مجدد ترجمه شود.

فرض اول طبق اصل «جهل دلیل نیست» قابل پذیرش نیست. فرض دوم نیز درباره کتاب ذکر شده صادق نیست چون کتابی آموزشی تخصصی متناسب با نیازها امروز آموزشی است. لذا تنها فرض سوم می تواند توجیه داشته باشد. از اینرو بخشی از کتاب دوم مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود ترجمه دوم را باید گامی به جلو دانست یا یک اتلاف هزینه و منابع. برای این کار بخش مقدمه (28 صفحه از ابتدا تا صفحه «ی») بررسی و تیپ اشتباهاتی به شرح جدول زیر شناسایی شد.

از مجموعه اشتباهاتی که در کتاب دوم وجود دارد برخی به سبب اینکه نشان از اشکالی فراتر دارند، نیازمند تشریح هستند. تحقیق در معماری منظر به اذعان همین کتاب نیازمند کار و تقویت است. از این رو ترجمه منابع آن نیازمند مقدماتی است و لازم است به جای کلی گویی، کلمات با وسواس و احتیاط ترجمه شوند.

در واقع اگر توجه شود که مهم آن مطالبی است که نمی دانیم و مولف حرف نو و ناآشنایی برای ما دارد نه آنچه که می دانیم و دوباره همان را از زبان مولف بخوانیم، رویکرد به ترجمه هم برای خواننده هم برای مترجم از حالت آشنا پنداری، کلی گویی و مداخله، به وفاداری به متن، توجه به بافت متن و تفاوت گذاری دقیق معانی تغییر می کند.

مترجمان در جاهایی که نتوانسته اند به معنا و ترجمه مشخصی برسند یا باب میلشان نبوده، از خود یک معنای کلی نوشته اند که قادر به انتقال منظور مولف نیست. فرض کنید در دستورالعمل تعمیر یک تلویزیون به جای نوشتن اینکه سیم قرمز یا آبی وصل شود، فقط بنویسیم سیم وصل شود! اتفاقی که مثلاً در تفاوت بین آکادمیک و علمی و بین دیسیپلین و رشته رخ داده است.

مولفان در کتاب اصلی تلاش می کنند تاکید کنند که روند تحقیق و استدلال باید دقیق و کامل تشریح شود. مثلاً مهم است که هر جا انتخاب یا حذف انجام می شود دلیل آن گفته شود. ولی مترجمان دلایلی را که مولفان برای استدلال های خود گفته اند، حذف کرده اند. از جمله دلایل مربوط به کم بودن محققان مجرب معماری منظر در صفحه «ل» که مربوط به ضعف روش شناسی حتی بین اساتید این حوزه و نیز تعدد گروه های ارائه کننده معماری منظر جاهای مختلف و در واقع موازی کاری بدون انسجام و فاقد کیفیت های چند دیسیپلینی است.

«بی خاصیت کردن» و «تفسیر به رای»؛ دو اشتباه در ترجمه کتاب
جدول 1: برخی از تیپ اشتباهات در ترجمه کتاب دوم

یا در بخشی دیگر مترجمان «مکانیکی» را «مکانی» ترجمه کرده اند. این اشتباه خطای تایپ نیست بلکه تفاوت در فهم به واسطه علم زدگی است. مترجمان در کل مقدمه و به خصوص صفحه «ک» و «ل» موضوع را ارتباط اجتماعی با علوم طبیعی فرض کرده ­اند در صورتی که در کتاب اصلی بحث بر سر تولید دانش و رابطه تحقیق و طراحی است. چرا که بنیاد معماری منظر کاری طراحانه است. در این راه دیسیپلین بودن و نه صرفاً رشته بودن پیچیدگی روش شناختی خاص خود را دارد که مترجمان دیدگاه های مولفان در این زمینه را به تمامی بی خاصیت کرده اند.

غریبه بودن مترجمان با سنت ترجمه معماری منظر و روش تحقیق باعث شده design solutions را «طراحی راه حل ها» فرض کنند. در حالی که «راه حل های طراحی» مسئله ای مربوط به یک سرفصل اصلی به نام «رابطه تحقیق و طراحی» در بحث روش تحقیق برای دیسیپلین های طراحی پایه است. این اشتباه در معنا کردن منجر به برتری دادن ضمنی علم به طراحی شده در صورتی که متن اصلی بر قدرت طراحی تاکید دارد و راه های ارتباط آن با تحقیق را می گوید. در واقع بحث سر چگونگی و ماهیت تعمیم پذیری این قدرت عالی یعنی طراحی است. نه اینکه مثلا قبلاً طراحی علمی نبوده و حال با تحقیق باید یا می تواند علمی شود.

در مجموع، این تصور مترجمان که مطالب کتاب آشناست، باعث شده هنگام مواجه با مطالب نو و ناآشنا، آنها دچار دو اشتباه شوند: بی خاصیت و تفسیر به رای کردن متن. بی خاصیت کردن یعنی قدرت و سویه ای را که مولف آن را برجسته کرده و به تفاوتی بین خود و دیگری اشاره می کند را از بین برده و محو می کنند. تفسیر به رای یعنی آنچه را مولف اشاره کرده بی اهمیت، اشتباه یا مخالف خود دانستن و به نفع فهم یا سود خود آگاهانه یا ناآگاهانه تغییر دادن.

در مجموع می توان گفت ترجمه کتاب به این شکل برای بار دوم نه تنها ضرورتی نداشته بلکه فراتر از اتلاف منابع در جهت اشتباه و بی خاصیت کردن جنبه های نو و ناآشنای  روش شناختی معماری منظر گام برداشته است. 

برچسب ها: روش تحقیقطراحیمنابع آموزشی
نوشته قبلی

تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی؛ جبران اشتباه یا استراتژی جدید

نوشته‌ی بعدی

نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی

امیر هاشمی‌زادگان

امیر هاشمی‌زادگان

دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

نوشته‌ی بعدی
نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی

نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی

منظر نیمه خصوصی؛ فرصت و تهدیدی برای منظر شهر اهواز

منظر نیمه خصوصی؛ فرصت و تهدیدی برای منظر شهر اهواز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم