• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

تأثيرات اقتصادی مترو بر سازماندهی فضایی حوزه نفوذ ایستگاهها (TOD)

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
دوشنبه 2 خرداد 1390
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0
وجود شبكه حمل و نقل ريلي درون شهري يكي از ابزارهاي بسيار مهم كشورها جهت قرار گرفتن در خيز اقتصادي و بالطبع توسعه اقتصادي مي باشد. از حدود سه دهه قبل شهرسازان و برنامه ريزان شهري نوگرا در رابطه با «توسعه هوشمند» شهر تاكيد اساسي بر تلفيق كاربري زمين با سيستم هاي حمل و نقل براي به حداقل رساندن تقاضاي سفر داشته اند كه خود به معني تمركزسازي در اطراف ايستگاه هاي مترو يا قطار شهري مي باشد. اين تاثير به ويژه در محدوده پيرامون ايستگاه ها محسوس بوده و با گذشت زمان، هر ايستگاه جاذبه اي را ايجاد مي كند كه در حول خود تركيبي از كاربري ها و تراكم ها را متناسب با موقع و موضع خود در شهر و منطقه شهري ايجاد مي كند.
مجاورت و نزديكي با ايستگاه ها موجب بهبود وضعيت دسترسي مناطق مسكوني و تجاري و خدماتي شهر به يكديگر مي گردد كه مزايايي از قبيل صرفه جوئي در وقت وهزينه ها را در بر دارد. تاثير اين مزايا و مزيت هاي ديگر در افزايش ارزش املاك مجاور ايستگاه ها نمايان مي شود و مي توان با بهره برداري از اين افزايش ارزش بخشي از هزينه هاي احداث و نگهداري سيستم هاي حمل و نقل ريلي را تامين نمود.
برنامه ريزي فضاي ايستگاه هاي ترانزيت
کاربران اصلي مجتمع هاي ايستگاهي عابرين پياده مي‌باشند. تمام مسافرت هاي درون شهري نيز داراي عنصر پياده روي در ابتدا و انتها مي‌باشند. بنابراين برنامه ريزي فضا براي مجتمع هاي ايستگاهي در اطراف ايستگاه هاي خطوط ريلي سبک بايد بگونه‌اي باشد تا عابرين پياده بتوانند از آنها استفاده نمايد يعني حداکثر فاصله تا ايستگاه مي‌بايست يک پياده روي 5 تا 10 دقيقه اي و يا يک فاصله 600 متري باشد.
ترکيب کاربري زمين
فضاي در نظر گرفته شده براي ايستگاه مي‌بايست اجازه ترکيب مکان هاي مسکوني، ادارات و مراکز کاري، مراکز خريد و مراکز خدماتي را فراهم آورد. ترکيب کاربري زمين مي‌تواند بصورت افقي و عمودي باشد بدين معني که کاربري هاي مختلف مي‌توانند در يک ساختمان چند طبقه قرار گيرند و يا اينکه در ساختمان هاي مجاور يکديگر پخش گردند. اهميت اين موضوع از آن بابت است که در حوزه يک ايستگاه از طريق پياده روي مي‌توان نيازهاي مختلف را پوشش داد.

تأثيرات اقتصادي مترو بر سازماندهي فضايي حوزه نفوذ ايستگاهها (tod)
تصوير1- كاريري مختلط اطراف ايستگاه به طور افقي و يا عمودي و در طبق
تأثيرات اقتصادی مترو بر سازماندهی فضایی حوزه نفوذ ایستگاهها (TOD)ساختار توسعه اي فشرده
ساختمان ها مي‌بايست به طريقي در يک فضاي فشرده قرار گيرند که دسترسي به آن ها براي عابرين پياده از طريق راه هاي اصلي و فرعي آسان باشد و نياز به پياده‌روي طولاني از يک ساختمان به ساختمان ديگر نباشد.
تأثيرات اقتصادي مترو بر سازماندهي فضايي حوزه نفوذ ايستگاهها (tod)
تصوير 2- الگوي توسعه فشرده براي توسعه هاي اطراف ايستگاه

اهداف احداث مجتمع هاي ايستگاهي 
اين طرح شامل برنامه‌ريزي نواحي اطراف ايستگاه، براساس سياست‌ها و روش‌هاي دستيابي به اهداف كليدي زير مي‌باشد:
• استفاده بهينه از زمين اطراف ايستگاه
استفاده بهينه از زمين اطراف ايستگاه حمل و نقل موجب پشتيباني از مسافرين استفاده کننده از حمل و نقل عمومي‌مي‌شود و محلي را براي فعاليت هاي با استفاده مختلف جهت افراد و جامعه محلي و نيز شبکه حمل و نقل سطح شهر فراهم مي‌آورد. اين امر موجب مي‌شود کاربري‌هاي زمين براي بخش خدمات، اشتغال و ساخت و ساز در سطح شهر به شکل مناسبي توزيع و استقرار يابد.
• افزايش تراكم در حوالي ايستگاه
افزايش تراکم در حوالي ايستگاه‌ها، با افزايش تعداد مسافرين موجب افزايش کارائي ايستگاه‌ها شده و خدمات حمل و نقل سريع را پشتيباني مي‌نمايد.
• طراحي با محوريت عابر پياده
مجتمع هاي ايستگاهي به منظور پشتيباني فضاي ايستگاه هاي قابل پياده‌روي و جهت ايجاد انگيزه براي استفاده از حمل و نقل عمومي‌ارتباط عابرين پياده را بطور مناسب، راحت، مستقيم و ايمن برقرار مي‌نمايد.

تأثيرات اقتصادي مترو بر سازماندهي فضايي حوزه نفوذ ايستگاهها (tod)
تصویر 3- طراحی با محوریت عابر پیاده

تأثيرات اقتصادی مترو بر سازماندهی فضایی حوزه نفوذ ایستگاهها (TOD)• تبديل هر ايستگاه و اطراف آن به يك مكان جذاب براي عابرين

به لحاظ وجود امکانات وسيع در محدوده مجتمع هاي ايستگاهي ، هر فضاي ايستگاهي مي‌تواند بعنوان يک محيط جذاب منحصر بفردي براي عابرين پياده تبديل گردد و پتانسيل درآمدزايي مناسبي ايجاد نمايد.

تأثيرات اقتصادي مترو بر سازماندهي فضايي حوزه نفوذ ايستگاهها (tod)
تصویر 4- استفاده از بام ایستگاه به عنوان سکوی نشستن- نیویورک

تأثيرات اقتصادی مترو بر سازماندهی فضایی حوزه نفوذ ایستگاهها (TOD)• مديريت پاركينگ و حمل و نقل وسايط نقليه

طراحي‌ها و معماري‌ها در محدوده مجتمع هاي ايستگاهي به گونه‌اي برنامه‌ريزي مي‌شوند که سيستم حمل و نقل مانند اتوبوس، وسايل نقليه شخصي و پارکينگ‌ها مانع و آلودگي براي عابرين پياده فراهم نکند و اين محدوده راحتي و جذابيت خود را براي عابرين پياده حفظ نمايد.

• برنامه ريزي در جوامع محلي
توسعه شهري حمل و نقل محور بايد فوايدي را براي ساکنين محلي فراهم آورد. اين فوايد مي‌تواند شامل افزايش کاربري‌ها و خدمات مناسب، تنوع ساخت و ساز، افزايش گزينه‌هاي حمل و نقل و خدمات و سازگاري محيط پياده‌روي باشد.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

برچسب ها: ارزش بخشیایستگاهمترو
نوشته قبلی

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون

نوشته‌ی بعدی

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
مفهوم زمان در نگارگری

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

انيميشن تبر / قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم