• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماران

کارآفرینی برای معماران؛ معمار به عنوان …؟

عطیه غفوری توسط عطیه غفوری
دوشنبه 12 مهر 1400
در معماران, معماری
A A
0

آیا آموزش هایی که در دانشکده های معماری ارايه می شود برای آنچه در محیط حرفه ای پیش روی فارغ التحصیلان قرار می گیرد کافی است؟

سالانه چندین هزار فارغ التحصیل معماری در کشور تولید می شود. اگر این تعداد را اضافه کنیم به تعداد معماران یا کسانی که خودشان را معمار می نامند و در حال حاضر در بازار ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند، به عددی نزدیک به یک میلیون نفر می رسیم؛ در حالی که بر کسی پوشیده نیست که برای تمامی این افراد پروژه واقعی در کشور وجود ندارد. به نظر می رسد که دلیل چنین اقبالی به تحصیل در رشته معماری ترکیب هنر و مهندسی در این رشته و قرار گرفتن پرستیژ مهندسی (ورود از رشته ریاضی – فیزیک) و جو خوشایند رشته های هنری است.

به دلیل فرصت کم شغلی به نسبت تعداد فارغ التحصیلان و نیز به علت مهارت هایی که در دانشکده معماری به دانشجویان آموزش داده می شود، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان معماری جذب بازارها و شغل های دیگر می شوند. رد پای معماران را می توان در ادبیات و داستان، طراحی گرافیک و پوستر، فیلم، انیمیشن و سینما، طراحی مبلمان و اکسسوری، سیاست، طراحی لباس و مد، گردشگری، طراحی طلا و جواهر و حتی کسب و کارهای جدید مانند تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، طراحی خدمات، طراحی تجربه کاربری  (UI/UX Design) و مدیریت استارتاپ یافت.

مهارت هایی چون تفکر استراتژیک و تفکر طراحی در کنار خلاقیت و قدرت برنامه ریزی، تحلیل، ارزیابی و شناخت نیازهای مشتری و نیز توانایی حل مساله در کنار آشنایی با نرم افزارهای مختلف، فارغ التحصیلان معماری را در زمینه های کاری دیگر به افرادی توانمند و موثر تبدیل می کند. معماران افرادی با شخصیت تی شکل هستند که در کنار عمقی که در دانش طراحی و ساخت و ساز به دست آورده اند در زمینه های دیگر نیز دانشی وسیع اما کم عمق دارند و به نسبت فارغ التحصیلان طراحی صنعتی چند بعدی تر هستند.

کارآفرینی برای معماران؛ معمار به عنوان ...؟
تصویر 1: روح و تفکر طراحی معماری را به رشته های زیادی پیوند می زند و فرصتهای شغلی جدیدی برای معماران پدید می آورد، منبع: https://www.tiempodev.com

توانمندی معماران در مشاغل دیگر

اما معماران برای ورود به عرصه هایی که برای نیازهای شغل های جدید لازم است، باید همچنان آموزش های مکملی کسب کنند. حدود ۵ سال زمان لازم است تا یک فارغ التحصیل معماری بتواند در عرصه دیگری جایگاه ابتدایی مناسبی به دست آورد، جایگاهی که اگر وارد شغل سنتی معمار در دفتر مشاور می شد، می توانست با یک یا دو سال سابقه به آن رسید. به نظر می رسد شاید لازم باشد بخشی از دانشکده های معماری را به دانشکده دیزاین (به معنای عام آن) تبدیل کرد؛ به جایی که دانشجویان، مهارت تفکر طراحی و تفکر خلاق خود را نه برای خلق یک بنا بلکه برای خلق یک فضا (مثلا فضای مجازی) یا تجربه به کار گیرند.

این تغییر، علاوه بر اینکه باعث می شود علاقه مندان به حوزه های جدیدتر بتوانند در یک محیط آکادمیک و به صورت جمعی رشد کنند و زودتر وارد بازار کار گردند، سبب می شود که کسانی وارد دانشکده های معماری شوند که متعهد به خلق بنا هستند. در عین حال که اطمینان دارند بازار مناسبی هم برای خدمت آنان پس از فارغ  التحصیلی وجود دارد. بنابراین شاید بهتر باشد که به جای اینکه یک معمار تربیت کنیم و بعد او را مجبور کنیم که به دلیل شرایط کاری وارد بازارهای دیگر شود، یک طراح تربیت کنیم، در صورتی که تمایل داشته باشد می تواند بر حوزه ساختمان متمرکز گردد.

بیشتر بخوانید

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

برچسب ها: اشتغالحرفه معماریدیزاینکارآفرینی
نوشته قبلی

راهبرد لازم برای سازماندهی حرکت پیاده و سواره در شهر

نوشته‌ی بعدی

بزرگترین بوستان خاورمیانه یا مرکز همگانی خرید و فروش خودرو

عطیه غفوری

عطیه غفوری

مطالب مرتبط - Related Post

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

سه‌شنبه 24 خرداد 1401
رتبه بندی ساختمان: حلقه مفقوده ارتقاء سلیقه در بازار

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

پنج‌شنبه 12 خرداد 1401

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

نوشته‌ی بعدی
بزرگ‌ ترین بوستان خاورمیانه یا مرکز همگانی خرید و فروش خودرو

بزرگترین بوستان خاورمیانه یا مرکز همگانی خرید و فروش خودرو

ضوابط نمای شهری، مرز اعمال قوانین با تحمیل سلیقه

ضوابط نمای شهری، مرز اعمال قوانین با تحمیل سلیقه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم