• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر هنر معاصر

عباس مجیدی: اصل قضیه محافظت از آثار است نه دزدی آنها

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 31 شهریور 1398
در هنر معاصر, مصاحبه, منتخب, هنر
A A
0

چندی پیش سردیس قیصر امین پور، از شعرای معاصر ایران در نزدیکی شهرداری منطقۀ دو در محلۀ سعادت‌آباد ربوده شد. نظرآنلاین دربارۀ انگیزه‌های ربوده‌شدن این مجسمه‌ها با عباس مجیدی، مجسمه ساز و رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران گفتگو کرده است:

نظرآنلاین: در مورد سرقت‌ مجسمه‌های شهری تحلیل شما چیست؟ به نظر شما چه انگیزه‌ای وجود دارد که به جای دزدیدن اشیاء دیگر مانند اتومبیل‌، مجسمه‌های شهر را به سرقت می‌برند؟

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

عباس مجیدی: سرقت مجسمه‌ها موضوع تازه‌ای نیست و سابقه آن به 6-7 سال قبل برمی‌گردد و سرقت مجسمه ها در آن زمان بسیار فراگیر بود. سرقت مجسمه‌ها به‌شکل دوره‌ای اتفاق می‌افتد و دو انگیزه جدی را می‌توان برای آن مطرح کرد؛

اگر روی مجسمه‌های دزدیده‌شده تمرکز کنید مشاهده می‌کنید که اکثر کارها از برنز ساخته شده‌اند. برنز فلزی بسیار مقاوم و متریالی فوق‌العاده  برای مجسمه‌سازی و از نظر ریالی نیز ارزشمند است. بنابراین ربایندگان این آثار می‌توانند آن‌ها را به شمش و پول تبدیل کنند. با این‌‌وجود فروش مجسمه به‌صورت ضایعاتی، به قیمت واقعی مجسمه تمام نخواهد شد و شاید ده‌ها برابر کم‌‌‌تر از ارزش واقعی اثر هنری فروخته شود. ربودن و فروش این آثار توجیه منطقی ندارد زیرا سرقت مجسمه به‌خصوص آثار برنز و همچنین بزرگ به ‌واسطۀ وزن زیادی که دارند، کار ساده‌ای نیست. این آثار با استراکچرهای فلزی بسیار قوی کار گذاشته می‌شوند و برای ربودنشان نیاز به ابزار بسیار قوی و امکانات ماشینی برقی مانند فرز است. از طرفی فرد رباینده بایستی بسیار جسور باشد که در سطح شهر و در مقابل چشم دیگران در شب یا روز، چنین ریسکی را برای اثری که نهایتاً می‌خواهد به‌صورت ضایعاتی به‌فروش برسند به چنین اقدامی دست بزند. کارهایی مانند فایبرگلاس یا موادی از این دست برای ربایندگان توجیه اقتصادی ندارد اما نوع جنس برنز و تبدیلش به ضایعات با وجود تمام ریسک و مشقتی که دارد می‌تواند انگیزۀ ربایندگان این آثار باشد.

عباس مجیدی: اصل قضیه محافظت از آثار است نه دزدی آنها

دلیل دیگر می‌تواند انگیزه‌ها و نگرش‌های متفاوت باشد و نگرش‌هایی که به هر دلیل با ساختار مجسمه و هنر در تعارضند. ذهنیتی که اساساً با تعریف مجسمه به جهت تعریفی که مجسمه از قدیم داشته‌ زاویه دارد و ساخت آن را به بت‌سازی تشبیه نموده و در نتیجه مخالف‎‌هایی ایجاد کرده که منجر به حذف مجسمه می‌شود. البته این موضوع را با احتیاط می‌گویم اما می‌تواند یک فرض جدی باشد وگرنه همانطور که گفتید ربایندگان می‌توانند اشیایی که ساده‌تر ربوده و به پول تبدیل می‌شوند را هدف قرار دهند. اصل قضیه این نیست که چرا این آثار ربوده می‌شوند سؤال اصلی این است که چرا محافظت نمی‌شوند؟

نظرآنلاین: پلیس تهران به تازگی قراردادن موقعیت‌یاب بر روی مجسمه‌ها یا نصب آن‌ها در محدودۀ دوربین‌های مداربسته را به عنوان راهکار پیشنهاد داده است. نظر شما چیست؟

عباس مجیدی: هر آنچه اتفاق بیفتد که بتواند از این آثار محافظت کند مفید است. برخی از این آثار قدمت داشته و هویت و نوستالژی ایجاد می‌کنند و برخی از آن‌ها را هنرمندان صاحب امضای ما خلق کرده‌اند. اگر این امکان فراهم شود که این آثار به وسیله دوربین یا موقعیت‌یاب حفظ شوند کار مناسبی در جهت حفظ و حراست از این آثار ارزشمند در برابر سرقت آن‌ها است.

 جدای از ربودن این آثار بحث مرمت، حفظ و حراست از این آثار مطرح است. تخریب آن‌ها در برابر عوامل جوی، باد و باران و سرما و گرما یک مسئلۀ اساسی است. این آثار هرازچندگاهی احتیاج به یک مرمت نسبی دارند و مجسمه‌های برنزی گاهی با یک پتینه مرمت می‌شوند. بنابراین از حفظ و حراست از جنبه حفاظت در برابر عوامل محیطی این آثار نباید غفلت کرد.

برچسب ها: دزدیعباس مجیدیمجسمهمحافظت
نوشته قبلی

نقدی بر سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ معماری ایران

نوشته بعدی

احمدرضا شیخی: وزارت برای اهداف مشترک همۀ ذی‌نفعان تلاش کند

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نبرد عقل و جهل

نوشته بعدی
احمدرضا شیخی: وزارت برای اهداف مشترک همۀ ذی‌نفعان تلاش کند

احمدرضا شیخی: وزارت برای اهداف مشترک همۀ ذی‌نفعان تلاش کند

بیگانگی اجتماعی در روند اختصاصی‌کردن فرهنگ

بیگانگی اجتماعی در روند اختصاصی‌کردن فرهنگ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم