• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر مبانی شهر

مالکیت شهروندان بر بدنه و نمای شهری تعریف نشده است

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 9 بهمن 1397
در مبانی شهر, اخبار, شهر
A A
0

بهرام کلهرنیا هنرمند برجسته گرافیست، بر لزوم توجه به هنر شهری تأکید کرد و در این‌باره گفت: به طور حتم، هنر شهری با گالری و موزه اختلاف دارد بنابراین وقتی از هنر شهری صحبت می‌کنیم، از مدیریت یک طرز اندیشه یاد می‌کنیم که می‌کوشد عوامل مختلف شهری را برحسب ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها به مثابه یک سیستم برنامه‌پذیر مد نظر قرار دهد.

او معماری را از جمله مقوله‌های نیازمند به بازبینی دانست و در این باره بیان کرد: معماری شهری از جمله پروژه‌هایی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد زیرا بدنه معماری و هر آن چیزی که در معرض دید مخاطب در حال حرکت شهری است، نظیر نمای ساختمان‌ها، نمای کوچه‌ها و … متعلق به مردم است و باید مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه این مسئله یکی از گمشده‌های بزرگ ماست که مالکیت شهروندان بر بدنه و نمای شهری تعریف نشده است. این هنرمند مشکلات موجود در نمای شهری را عامل مهمی در وضعیت بصری دانست و تصریح کرد: بسیاری از معماران کوشیده‌اند که مشکلات این بخش را با زبان و روایت خودشان به احکام اجرایی در نظارت بر تولید ساختمان‌ها نزدیک کنند اما متأسفانه نتوانستند، به شکل درستی به موفقیت دست یابند.

کلهرنیا ادامه داد‌: یک معمار باید در انتخاب مصالح شامل: آجر، سنگ و حتی اینکه کدام استایل زیبایی‌شناختی در نمای ساختمان به کار برود، بیاندیشد اما متأسفانه امروزه همه ساختمان‌ها با یکدیگر رقابت دارند. به این معنی که وقتی ساختمان کناری به رنگ سفید است، مالک دیگر برای بهتر دیده شدن ساختمانش، آن را به رنگ قرمز درمی‌آورد.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

مالکیت شهروندان بر بدنه و نمای شهری تعریف نشده است

او با اشاره به فعالیت‌های سازمان زیباسازی در راستای افزایش میزان رنگ در شهر، گفت: ورود رنگ به فضای شهری، لزوماً باعث التیام و بهبود موقعیت انسان در جامعه نمی‌شود زیرا مسائل گوناگونی در این بخش وجود دارد که هر کدام به صورت لایه‌های مؤثر در زندگی روحی، عاطفی، فکری، کارکردی افراد و مخاطبان نقش بازی می‌کند.

این هنرمند ادامه داد: وقتی نمای یک ساختمان را قرمز می‌کنیم، ممکن است در آن نقطه یک ضایعه رخ دهد. در واقع با تمام امتیازهایی که رنگ قرمز دارد، یک معمار وقتی چنین رنگی را در بنا به کار می‌برد، باید در مورد آن توضیح داده و چرایی آن را بیان کند. فعالان این عرصه‌ها باید بدانند که کف‌ها، سقف‌ها، بدنه‌ها، دیواره‌ها و… همه متعلق به شهروندان و مردم است بنابراین شهر باید پیکره عمومی و پرتره و نمایش خود را بر اساس پالتی هدفمند و با برنامه‌ریزی تعریف کند.

کلهرنیا تقسیم شهر به بلوک‌های مختلف را در شرایط حاضر ضروری خواند و گفت: بالطبع در ابعاد تهران بزرگ که کلان‌شهر بسیار عجیب، به‌هم‌ریخته و آشوب‌زده‌ای است، ما چاره‌ای نداریم جز اینکه شهر را به بلوک‌ها و واحدهای تعریف شده، تقسیم کنیم.

او ادامه داد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه شهر را به قابلیت‌های آن یعنی محلات مختلفی چون: محله فرهنگ، محله سنت، تاریخ، جوان، کودک، زنان و… تقسیم کنیم. در واقع اگر بتوانیم تعریف‌های گوناگونی از مناطق داشته باشیم و محدوده جغرافیایی آنان را تعریف کنیم، می‌توانیم به تناسب کاستی‌ها، نیازها، فرصت‌ها و امتیازات این بخش‌ها، برای شهر برنامه‌ریزی کنیم.

این هنرمند تأکید کرد: در بدنه یک شهر از درختکاری گرفته تا آسفالت در رنگ‌سازی و شکل دادن به شهر مؤثر است. حتی خط‌کشی‌های ترافیکی نیز بسیار مهم است زیرا این خط‌های ترافیکی، قبل از هر چیز خط‌کشی‌های گرافیکی شهر هستند بنابراین ما باید برحسب شناخت مخاطب و اعمال او باید این خط‌کشی‌ها را انجام دهیم.

برچسب ها: شهرشهرونداننمای شهری
نوشته قبلی

طرح معماری جدید ایستگاه مترو شهید حقانی تهیه شد

نوشته‌ی بعدی

دریافت عوارض محلی از بانک ها و موسسات مالی تصویب شد

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
دریافت عوارض محلی از بانک ها و موسسات مالی تصویب شد

دریافت عوارض محلی از بانک ها و موسسات مالی تصویب شد

شهرداری تنها 60 میلیارد تومان از محل عوارض طرح ترافیک درآمد داشته است

شهرداری تنها 60 میلیارد تومان از محل عوارض طرح ترافیک درآمد داشته است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم