پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

پژوهشی پیرامون سنگ‌نگاره‌های ساسانی

چکیده: پژوهش تصویر هریک از شاهان ساسانی را بر سنگ‌نگاره‌ها با سکۀ همان شاه مطابقت داده و با دقت در شناخت شخصیت شاه و رویدادهای نقش‌شده بر سنگ‌نگاره صحه گذاشته است.

درپی بازخوانی میراث نیاکان و نگاه نو به پیشینۀ هنر و فرهنگ ایران، پژوهشی پیرامون سنگ‌نگاره‌های ساسانی از سال ۱۳۸۵ آغاز و در ادامه منجر به چاپ کتاب شد. انتشار کتاب سنگ‌نگاره‌های ساسانی (۱۳۸۸) ابتدا واکنشی بود به رفع نواقص و ابهاماتی که در شرح کتیبه‌ها وجود داشت. پژوهش مذکور تصویر هریک از شاهان ساسانی را بر سنگ‌نگاره‌ها با سکۀ همان شاه مطابقت داده و با دقت در شناخت شخصیت شاه و رویدادهای نقش‌شده بر سنگ‌نگاره صحه گذاشته است.

پژوهشی پیرامون سنگ‌نگاره‌های ساسانی

پس از آن کتاب بازآفرینی رنگین سنگ‌نگاره‌های ساسانی در سال ۱۳۹۵ منتشر شد. در این اثر با روش تحقیق علمی و استفاده از اسناد باستان‌شناسی، تاریخی و هنری در قالب نقاشی، رنگ‌های دوره ساسانی بر نقش‌برجسته‌های تاق بستان(کرمانشاه) بازسازی شد. برای انجام این مهم در بخش اول کتاب، پیشینه رنگ در هنر ایرانی معرفی و تحلیل شد، سپس رنگ‌های موجود در هنر ساسانی شناسایی و سرانجام بازآفرینی 9 صحنه از نقش‌برجسته‌های تاق بستان به استناد منابعی چون «تاریخ پیامبران و شاهان» نوشتۀ حمزه اصفهانی و «التنبیه و الاشراف» نوشتۀ ابوالحسن علی ابن حسین مسعودی، پژوهش میدانی و نظر کارشناسی صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *