• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد

نقدی بر دو بزرگداشت برای شهید مرتضی آوینی

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398
در نقد, منتخب
A A
0

سید مرتضی آوینی ، بیستم فروردین ۱۳۷۲ در فکه بر اثر انفجار یکی از مین‌های باقی‌مانده از دوران دفاع مقدس به شهادت رسید. تماشای فیلم‌های مستند روایت فتح، خاطره­ای است که بسیاری از کودکان دهۀ ۶۰ ایران از جنگ تحمیلی به یاد دارند. شهید آوینی، آثار ارزشمند دیگری هم­چون تألیفات و مجموعه­ فیلم‌های مستند دیگری نیز خلق کرده که طی این سال‌ها موردتوجه علاقه‌مندان به تاریخ و هنر ایران قرار گرفته است.

برای بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد شهادت شهید سید‌مرتضی آوینی دو گروه به صورت جداگانه مراسمی تدارک دیدند. یکی در بنیاد فرهنگی روایت فتح و با همکاری سازمان بسیج هنرمندان واقع در میدان فردوسی، ابتدای خیابان شهید سپهبد قرنی برگزار می­گردید و دیگری در خانۀ هنرمندان در ضلع جنوبی پارک ایرانشهر. مراسم بنیاد روایت فتح، روز دوشنبه بیستم فروردین از ساعت پنج تا هفت بعدازظهر زیر چادر موقتی عظیمی که در حیاط بنیاد روایت فتح برپا شده بود با عنوان داغ شقایق و همرا با برنامه­هایی هم­چون تواشیح، سرود، سخنرانی و اجرای تئاتر برگزار شد.

بیشتر بخوانید - Read More

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

 در این برنامه با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند، محمد نادری، سردار علیزاده و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانۀ هنرمندان، از هنرمندانی همچون بهرام محمدی‌فر عکاس، پرویز رمضانی صدابردار گروه مستند روایت فتح، حسین مسافر آستانه نویسنده و کارگردان، محمدعلی باشه‌آهنگر نویسنده و کارگردان (در مراسم حضور نداشت)، محمدرضا ابوالحسنی نویسنده و مستندساز و سیدمسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست، تقدیر و تجلیل شد.

در بخش دیگر این مراسم از کتاب عکسی از محمدحسین حیدری رونمایی شد. این کتاب مجموعه‌ای از عکس‌های دوران دفاع مقدس است.

مهم­ترین نقدی که می­توان به این مراسم داشت، نمایش ندادن آثاری از شهید آوینی بود. گویا بنیادی که نام آن یادآور شهید آوینی است، هیچ آرشیوی از او برای نمایش در اختیار نداشت. چند عکس معروف از شهید آوینی در قسمت­هایی از مراسم در پس­زمینه تکرار می­شد و تنها در زمان­های کوتاهی صدای شهید در میان غوغای سالن چادری به گوش می­رسید. فضای برگزاری نیز با وجود پرداخت هزینۀ چند ده میلیون تومانی _بنا به روایتی تأییدنشده، دویست میلیون تومان_ برای برپایی چادر، به هیچ‌وجه مناسب نبود. چادر با دیواره­های پارچه­ای مشکی که در درون خود لامپ­های کوچک ال‌ای‌دی داشتند تزئین شده بود و پرژکتورهای گران­قیمتی هم که در ارتفاع قرار داده شده بودند کاری بیش از تزئین چادر نداشتند. همۀ این­ها در زمانی رخ داده که تالار اسوه در نزدیکی بنیاد فرهنگی روایت فتح می­توانست مکان مناسبی برای برگزاری این بزرگداشت باشد.

مرتضی آوینی

مراسم دوم که در خانۀ هنرمندان تدارک دیده شده بود، با همکاری خانه هنرمندان ایران، مؤسسۀ فرهنگی روایت فتح، مؤسسۀ فرهنگی هنری در انتظار فردایی دیگر، موسسۀ شهید آوینی (خانواده شهید)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فیلم‌نت و نشر واحه برگزار شد.

به مناسبت سالروز شهادت مرتضی آوینی برای نخستین‌بار نسخه­های ترمیم‌شدۀ سه فیلم مستند شهید آوینی «و این است فتح الفتح»، «داستان پل» و «شب عاشورایی» در قالب برنامه «سه روز با مرتضی آوینی» از ۲۰ تا ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ هر شب از ساعت ۱۹ در محل خانۀ هنرمندان ایران به نمایش درآمدند. پس از نمایش هر فیلم مستند، یک سخنرانی توسط استادان دانشگاه دربارۀ آثار شهید آوینی ایراد و طی یک پنل با حضور هنرمندان و منتقدان اثر نمایش‌داده‌شده، مورد بررسی و تحلیل قرار م‌گرفت. در شب اول، فیلم «و این است فتح الفتح» قسمت یازدهم مجموعۀ مستند حقیقت به نمایش درآمد و پس از نمایش فیلم دکتر انیس دوويكتور استاد دانشگاه پاریس یک(سوربون) دربارۀ آثار سینمایی شهید آوینی به سخنرانی پرداخت.

سالن خانۀ هنرمندان در زمان نمایش فیلم جای خالی نداشت و بعضی ایستاده یا بر روی زمین فیلم را تماشا کردند. این فیلم به نظر دکتر دو ویکتور، بهترین فیلم شهید آوینی است و در قسمتی از آن شهید به سمت دوربین خود فیلم نوشت را می­خواند و می­نویسد و یا در قسمت دیگری از فیلم، شهید آوینی را در حال تدوین فیلم می­توان مشاهده کرد.

مرتضی آوینی

اگر این دو مراسم با یکدیگر مقایسه شود، مراسم دوم به مراتب قوی‌تر و مناسب‌تر از مراسم بنیاد روایت فتح بود. زیرا فیلم ­هاییی که بسیاری از حضار آن­ را ندیده بودند به نمایش در آمد و در کنار آن سخنانی جدید و متفاوت دربارۀ آثار شهید آوینی به مخاطب ارائه شد و مخاطبانی که برای ادای احترام به شهید آوینی در مراسم حاضر ­شده‌بودند، با رضایت سالن را ترک کردند. در مقابل در مراسم بنیاد روایت فتح تنها سردرد نشستن در میان نورهای ال­ای دی و سرو‌صدا نصیب مخاطب گردید. همۀ این­ها با برآورد هزینۀ برگزاری این دو مراسم می­توان گفت مراسم بنیاد روایت فتح از آن‌دست مراسم‌هایی بود که با وجود صرف هزینه­های سرسام­آور، فایده­ای برای هیچ کس نداشت.

فاصلۀ میان بنیاد روایت فتح و خانۀ هنرمندان شاید کمتر از یکی دو کیلومتر باشد اما مدیریت دولتی بنیاد روایت فتح و مدیریت مراسم خانۀ هنرمندان توسط خانوادۀ شهید آوینی، چند سال نوری با یکدیگر فاصله دارند.

برچسب ها: بزرگداشتروایت فتحمرتضی آوینی
نوشته قبلی

روددرۀ کن و بوستان جوانمردان

نوشته بعدی

لایحه مالیات بر ارزش افزوده خارج از ریل اختیارات شوراها و شهرداری‌ها

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

پنج‌شنبه 31 شهریور 1401
دانشگاه ها در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی ناتوان هستند

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

سه‌شنبه 14 دی 1400

نقدی بر مقاله ساحل زنان

جایگاه بینش انتقادی در نگرش اسلامی کجاست؟

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

نوشته بعدی
لایحه مالیات بر ارزش افزوده خارج از ریل اختیارات شوراها و شهرداری‌ها

لایحه مالیات بر ارزش افزوده خارج از ریل اختیارات شوراها و شهرداری‌ها

گزارش مراسم نکوداشت بنیان‌گذاران معماری منظر در ایران؛ «احمد علی فرزین» و «حشمت‌الله متدین»

گزارش مراسم نکوداشت بنیان‌گذاران معماری منظر در ایران؛ «احمد علی فرزین» و «حشمت‌الله متدین»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم