پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

علی خاکساری رفسنجانی: تأکید اولیه باید روی گردشگری داخلی باشد

چکیده: اولویت اصلی گردشگری داخلی و در مقام دوم گردشگری منطقه‌ای با تأکید بر کشورهای همسایه و مسلمان و در نهایت گردشگری بین‌المللی با تأکید بر ابعاد تاریخی است.

هفتۀ گذشته خبر تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به وزارت‌خانه اعلام شد،  پایگاه اینترنتی این سازمان به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تغییر نام داد و روز گذشته علی‌اصغر مونسان، که ریاست سازمان منحل‌شده را بر عهده داشت، از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارت‌خانۀ نوپا معرفی شد. در همین رابطه نظرآنلاین، گفتگویی با علی خاکساری رفسنجانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی داشته است:

نظرآنلاین : نظر شما در مورد تأسیس وزارتخانۀ جدید به جای سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری چیست؟

علی خاکساری : این اقدام می‌تواند یک تحول مثبت برای کشور به همراه داشته باشد. اما نباید از رفع مشکلات و ایرادهای موجود در سازمان غافل شد. چیزی که در سازمان مرسوم بوده را می‌توان در عنوان آن جستجو کرد. درست است که میراث فرهنگی و صنایع دستی در کنار گردشگری دارای اهمیت و ارزش بالایی هستند اما در تمام دنیا تأکید اصلی روی گردشگری است. وزارتخانه‌های مشابه به نام صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند و عملاً این صنعت تمام آنچه یک کشور می‌تواند ارائه دهد را در خود دارد. بهترین اقدام این است که وزارتخانه به نام وزارت گردشگری شروع به فعالیت کند. اگر پافشاری در حفظ عنوان قبلی است عنوان مناسب دوم، وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است. توصیه نمی‌شود که صنایع دستی در این وزارتخانه حضور داشته باشد و بهتر است به سازمان یا وزارتخانه‌های دیگر مرتبط شود.

علی خاکساری رفسنجانی: تأکید اولیه باید روی گردشگری داخلی باشد

نظرآنلاین : پیشنهاد شما برای کارایی وزارتخانۀ جدید چیست؟

علی خاکساری : به نظر من این اشتباه است که وزارتخانه و نظام مدیریت گردشگری ایران از گردشگری داخلی غافل شوند. اولویت اصلی ما تأکید بر گردشگری داخلی و در مقام دوم اولویت با گردشگری منطقه‌ای است، که با تأکید بر کشورهای همسایه و مسلمان توسعه پیدا می‌کند و نهایتاً گردشگری بین‌المللی با تأکید بر ابعاد تاریخی – فرهنگی. اگر قرار است توسعه‌ای صورت گیرد بایستی از داخل باشد. توسعۀ زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای گردشگری حرف اصلی را در توسعه گردشگری ایران می‌زند.

نظرآنلاین : به نظر شما وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه جدید باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

علی خاکساری : مشخص است که این وزارتخانه به موضوعات تخصصی مشغول است. بنابراین بایستی فردی متخصص در آن به کار گرفته شود. یک مدیر از بخشی دیگر و بدون آگاهی به ماهیت گردشگری نمی‌تواند اداره‌کنندۀ این ارگان باشد. به علاوه داشتن تجربه و قابلیت‌های مدیریتی در کنار ارتباط با مجامع بین‌المللی مثل UNWTO نیز لازم توجه است. فردی که در این موقعیت قرار می‌گیرد در کنار مسئولیت‌های داخلی باید نگاه تمام و کمالی به جامعۀ جهانی و تعاملات بین فرهنگی داشته باشد و برای این مهم بایستی خودش در نقاط اتصال و تماس بین‌المللی حضور داشته باشد.

نظرآنلاین : در جمع‌بندی آیا نکته یا نظر دیگری برای موفقیت وزارتخانۀ جدید دارید؟

علی خاکساری : ایران با وجود ظرفیت‌های مناسب و گسترده جذب گردشگر خارجی با محدودیت‌ها و موانع خاصی روبرو است که به‌شدت بر انتخاب مقصد توسط گردشگران بالقوه تاثیر می‌گذارد. این واقعیت لزوم برنامه‌ریزی خاص و بومی‌‌سازی توسعه‌ این صنعت لازم به نظر می‌رسد. بنابراین همانطور که گفته شد تأکید اولیه بایستی روی گردشگری داخلی قرار گیرد و زمینه جذب و توسعه گردشگری منطقه‌ای و بین المللی فراهم شود. امید است استقرار وزارتخانه جدید برای اقتصاد و فضای کسب و کار ایران مفید فایده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *