• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

ورودی شهر ؛ منظر ورودی‌های دیروز و امروز شهری

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
سه‌شنبه 21 خرداد 1398
در اخبار, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

در گذشته ورودی‌ها علاوه بر آنکه مرز بین درون و بیرون بوده‌اند، محل انجام تبادلات اقتصادی و اسکان موقت کاروانسراها و مکان انجام مراسم اجتماعی بودند. این قسمت از شهرها عملکردهای ارتباطی، نظارتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی نیز داشته‌اند و فعالیت‌هایی چون گذران اوقات فراغت، مجازات محکومین، تماس‌ها و مبادلات اقتصادی و بدرقه و استقبال در آنها صورت می‌گرفته است. اما ورودی‌های امروزۀ شهرها تنها به عنوان عنصری جهت مشخص‌کردن محدودۀ شهر عمل می‌کنند. آنچه که امروزه در ورودی شهر ها مشاهده می‌شود، تنها تقلیدی ناآگاهانه از کالبد و شکل ظاهری دروازه‌هاست.

ورود اتومبیل مسئله‌ای که در مبحث موردنظر مورد توجه قرار می‌گیرد، سرعت و نوع حرکت است که با گذشته متفاوت است. لذا ترکیب بافت لبۀ شهر باید به گونه‌ای باشد که با سرعت حرکت ناظری که به شهر نزدیک می‌شود، هماهنگی داشته باشد. به این دلیل که بخش عمدۀ ادراک ما از فضا، نخست بصری است که ادراک بصری خود در وهلۀ اول فضایی نیز است. با حرکت در فضا، محیط اطراف به صورت توالی محرک‌های بصری تجربه می‌شود و نسبت به میزان ارتباط بین محرک‌های مختلف در یک فضا به صورت منسجم درک شده و حس خاصی نسبت به آن مکان پیدا می‌شود. در این حالت است که فضا حس مکانی قوی و پرمعنایی پیدا خواهد کرد و پیوسته و کامل به نظر می‌آید. ولی برعکس اگر عناصر موجود در فضا، پیوستگی و ارتباط لازم به یکدیگر را نداشته باشند،‌ فضا مبهم و ناهنجار جلوه خواهد کرد و این فضا از نظر بصری، فاقد انسجام و حس مکان خواهد شد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

ورودی شهر

بنابراین تغییر سرعت ورود ناظر و متحرک‌بودن آن موجب می‌شود تا ورودی نه به عنوان یک نقطه بلکه به صورت مسیر تعریف شده و مجموعه‌ای از سکانس‌های متوالی را برای ناظر به نمایش بگذارد. مسافر یا گذرنده از شهر، هنگام نزدیک‌شدن به شهر باید بتواند تصویری کلی از بافت و زندگی شهر را در ذهن خود مجسم کند. بی‌توجهی به زمینه، امری است که موجب بی‌هویتی هرچه بیشتر شهرهای امروز شده است. ورودی شهر ها فارغ از موقعیت قرار‌گیری‌شان در فرم‌ها و اشکالی مشابه همدیگر ساخته می‌شوند و بار معنایی خاصی را به دنبال ندارند.

بررسی و تحلیل موقعیت‌ ورودی شهر ها و آسیب‌شناسی آنها نشان داده که ناکارآمدی ورودی‌های شهری امروزه به سه دلیل عمده اتفاق افتاده است: یک. نقش ورودی‌ها در سازمان فضایی شهرهای امروزه بازتعریف نشده است. دو. شناخت درستی از انسان، نحوۀ ادراک او از منظر و عوامل تأثیرگذار بر آن وجود ندارد. سه. به بستر طبیعی، موقعیت‌ قرارگیری ورودی و ارزش‌های طبیعی سایت توجهی نشده است. جمع این عوامل باعث ناکارآمدی ورودی شهر های امروزی شده و باعث شده تا آنها تنها محل عبور باشند و تنها محدودۀ شهر را تعیین کنند و کارکرد دیگری نداشته باشند.

برچسب ها: دروازه‌های شهریمنظر ورودی شهرورودی شهر
نوشته قبلی

مالکیت عمومی اراضی عباس‌آباد : حقی احقاق نشده

نوشته بعدی

شهرهای شریانی و ادراک در آنها

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
شریان‌های

شهرهای شریانی و ادراک در آنها

تبلیغات فرهنگی غیر شهری در بستری شهری

تبلیغات فرهنگی غیر شهری در بستری شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم