• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 13 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

مهاجرت اقلیت‌های مذهبی از ایران، میراث معنوی‌ای که از دست می‌رود.

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
شنبه 25 خرداد 1398
در اخبار
A A
0

در دهۀ اخیر بحث مهاجرت اقلیت‌های مذهبی ایرانی از کشور با تشویق و کمک سازمان «هایاس»[1] به شکل گسترده در حال رخ‌دادن است؛ «هایاس» در ظاهر یک سازمان خیریۀ ایالات متحدۀ آمریکا است که در پاسخ به مهاجرت یهودی از امپراتوری روسیه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأسیس شده است. از آنجا که جمعیت پناهندگان یهودی در سال‌های اخیر کم شده، هایاس منابع خود را معطوف کمک به همه‌گونه پناهنده و مهاجر اقلیت مذهبی کرده‌است.[2]

مهاجرت اقلیت‌های مذهبی از ایران، میراث معنوی‌ای که از دست می‌رود.

بیشتر بخوانید - Read More

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

در این فرصت به تحلیل اهداف سیاسی این سازمان یهودی_امریکایی در مورد علل تشویق و هموارکردن مهاجرت اقلیت‌های دینی ایرانی از کشورشان نمی‌پردازیم بلکه تنها به آن بخش از این اتفاق نگاه می‌کنیم که شاید برای سازمان هایاس کمترین سود و برای ایران بیشترین زیان را دارد.

سرزمین ایران علاوه بر کثرت جمعیتی مسلمان[3] خود مسکن و مأوای ادیان بزرگ و کهن‌سالی است که تاریخ سکونت ایشان در این سرزمین به بلندای تاریخ ایران باز می‌گردد؛ پیروان چهار دین بزرگ مشتمل بر زردشتیان[4]، یهودیان[5]، مسیحیان[6] و مندائیان[7] سده‌های متمادی در ایران زندگی نموده‌اند و تفکیک ایشان از سرزمین ایران و قرابت‌دادن آن‌ها به همکیشانشان در سایر سرزمین‌ها کاری بسیار دشوار و حتی می‌توان گفت ناممکن است، زیرا آنها در طول هزاره‌های تاریخی در این سرزمین زیسته‌اند و بخشی از هویت و باورهای ایرانیان در اعصار مختلف تاریخی را در غالب باورهای دینی و آئینی حفظ و حراست نموده‌اند، در بهترین حالت ایشان را باید یهودیان ایرانی، زردشتیان ایرانی، مسیحیان ایرانی و مندائیان ایرانی نامید.

یونسکو[8] که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد[9] است، همتای میراث جهانی یونسکو[10] را میراث فرهنگی ناملموس[11] می‌داند که تمرکز عمدۀ آن بر جنبه‌های ناملموس فرهنگ است؛[12] میراث فرهنگی ناملموس به معنای رسوم، بازنمایی‌ها، تجلیات، دانش‌ها، مهارت‌ها، و نیز ابزارها، اشیاء، دست‌ساخته‌ها، و فضاهای فرهنگی مرتبط با آن‌ها است که جوامع، گروه‌ها، و در بعضی از موارد، افراد به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود می‌شناسند. اين ميراث فرهنگي ناملموس که از نسلي به نسل ديگر منتقل، می‌شود پيوسته توسط جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، تعامل با طبيعت و تاریخشان بازآفريني مي‌شود و حس هويت و تداوم را برايشان به ارمغان مي‌آورد، و بدين ترتيب احترام به تنوع فرهنگي و خلاقيت بشري را ترويج مي‌دهد.

تجلی میراث فرهنگی ناملموس می‌تواند در موارد زیر مشاهده گردد:

۱. آیين‌‌هاي شفاهي، شامل زبان به عنوان محمل ميراث فرهنگي ناملموس (آوازها، لالایی‌ها، آواهای کار، متل‌ها، شعرخوانی‌ها، و …)

۲. هنرهاي اجرایی (موسیقی، رقص، نمایش سنتی، خیمه‌شب‌بازی، نمایش عروسکی، نقاشی، خوش‌نویسی، و …)

۳. آیين‌‌هاي اجتماعي، مراسم، مناسك و فستیوال‌ها (جشن‌ها، بازی‌ها، مراسم آیینی، اعیاد و …)

۴. دانش و کردارهای مربوط به طبيعت و جهان هستي (طب سنتی، معماری سنتی، نجوم سنتی، دانش‌ها و مهارت‌های سنتی بهره‌گیری از منابع انرژی، و …)

۵. صنعت‌گری سنتی (مهارت‌ها و فنون در حوزه‌های سفال‌گری، کاشی‌کاری، صنایع چوب، نساجی و …)

با توجه به تعاریف بالا از میراث ناملموس فرهنگی و اهمیت اقلیت‌های دینی ایرانی که پاسداشت بخشی از فرهنگ ایرانی را در غالب آئین‌ها و باورهای دینی خود حفظ و تداوم می‌دهند، می‌توان اندیشید که مهاجرت سیستماتیک ایشان چه ضایعۀ فرهنگی به کشور ایران وارد می‌نماید از این منظر خالی شدن ایران از جمعیت مسیحی، یهودی، زردشتی و مندائی همانند تخریب بخشی از تخت‌جمشید دردآور است و مایۀ افسوس.

 

پی‌نوشت:

[1] HIAS

[2] https://www.hias.org/staff

[3] Islam

[4] Zoroastrianism

[5] Judaism

[6] Christianity

[7] Mandaeans

[8] UNESCO

[9] The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

[10]  به انگلیسی : World Heritage Sites به مجموعه مکان‌های فرهنگی یا طبیعی ثبت‌شده در سازمان جهانی یونسکو مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه یا شهر گفته می‌شود که بصورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو همه ساله برگزیده شده‌اند؛ سایت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

[11] Intangible cultural heritage

[12]  یونسکو در سال ۲۰۰۱ با انجام تحقیقی در میان کشورها و سازمان‌های مردم‌نهاد تلاش کرد تا توافق آنان برای ارائه تعریفی از میراث ناملموس و بستن پیمان‌نامه‌ای در این زمینه را به دست آورد که نتیجه آن کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بود که در سال ۲۰۰۳ به تصویب رسید.

برچسب ها: مهاجرت اقلیتمیراث ناملموس
نوشته قبلی

هرمنوتیک منظر شهر

نوشته بعدی

نگاهی تحلیلی به شاخصه‌های معماری منظر و الگوهای آموزشی

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

آیا نظام پژوهشی در ایران موفق بوده است؟

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

دوشنبه 19 مهر 1400
ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

جمعه 10 اردیبهشت 1400

شکل‌گیری مسیرهای طراحی نشده و غیرقانونی؛ مخالف با نظر برنامه ریزان شهری

توقف نسخه چاپی روزنامه ها در ایام کرونایی؛ دغدغه آب و نان یا اطلاع رسانی؟

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

رسانه‌ها، در قلۀ نظارت همگانی

نوشته بعدی
معماری منظر

نگاهی تحلیلی به شاخصه‌های معماری منظر و الگوهای آموزشی

تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر

تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم