• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

متروی تهران، فضای بالقوه هنری و تمدن شهری

سعید شفیعا توسط سعید شفیعا
چهارشنبه 9 مرداد 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, منتخب
A A
0

فضاهای مترو در اقصی نقاط دنیا نمونه‌ای از بازنمود فرهنگ جامعه به حساب می‌آیند. اشکال متفاوت فرهنگی و هنری نمایی از فرهنگ شهری توسط اشیا و مکان‌ها عرضه کرده و میراثی زنده و زیسته را تشکیل می‌دهند. مدیران فرهنگی به این مکان‌ها معنی داده و ارزش‌های شهر را منعکس می‌کنند: ارزش‌های هنری، معماری و حسی فضا و یا ارزش‌گذاری بر آثار هنری، عکاسی، صنعتی، کتابخوانی،… در این برهه، نکته‌ای که در متروی تهران قابل بحث است، فضای داخلی و کمبود امکانات آن است.

به نظر می‌رسد که انسجام فضا و واگن‌های قطار رکن اصلی دکوراتورها در ساخت فضای متروی تهران بوده است، تا جایی که راهروها توسط روند همانندسازی به واگن‌ها شباهت پیدا کرده‌اند: خطوط موازی هرچند تشابه رنگی ندارند، اما تداوم بصری ترن‌ها و میله‌ها هستند. مبحثی که جای تأمل دارد این است که چه چیزهایی به شکل ملموس و ناملموس برای مردم قابل درک هستند.

هویت‌سازی این ایستگاه‌ها مسئله‌ای است که کمتر به آن توجه شده است. به عنوان مثال، طراحی داخلی ایستگاه مصلی با مکان انسجام دارد و یا آثار هنری دیوارکوب متروی انقلاب اخیراً تخریب و با «میدان انقلاب» هماهنگی بیشتری یافته‌اند. سیطرۀ قدرت و اهمیت یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران نیز نتوانسته است بر این محل سایه افکند. در حقیقت، ایستگاه دیگری با توانایی انعکاس ارزش‌های موجود وجود ندارد. دالان‌های متعددی به نمایش آثار هنری می‌پردازند و مردم آن‌ها را نمی‌بینند. لازم است محل‌های تردد مسافر توسط متخصصان ارزیابی شود. مسافر در چه زمان و مکانی مکث می‌کند و زاویۀ دید او نسبت به آثار چگونه است؟ همه در ذات خود زیبا‌شناس هستند، اگر آثار دیده نمی‌شوند، لازم است قابلیت رؤیت آن‌ها افزایش یابد.

فضای ایستگاه تئاترشهر نیز به فروش اجناس اختصاص یافته ‌است. نام‌گذاری آن مدت‌هاست که تصحیح شده و دیگر مسافر نابلد مستأصل نمی‌ماند که دقیقاً کدام نقطه از خیابان طویل ولیعصر پامی‌گذارد، اما مسئله این است که مقصد مسافر به فروشگاه‌ها ختم می‌شود. بارزترین چهرۀ هنری و فرهنگی شهر که امکان انسجام و هماهنگی با محیط را دارد به عرضۀ هنر کمتر بها داده است. البته دالان فرهنگی در این مترو نیز وجود دارد، اما مقایسه‌ای ساده و غیرتخصصی صحت این مسئله را تأیید می‌کند. این فضا می‌توانست محلۀ نقاشان تهران لقب گیرد.

مترو

بهتر است راهبردهای فرهنگی پیش از ساخت ایستگاه‌ها مدنظر قرار گیرند. هر ساخت‌وسازی می‌تواند هم اکنون یا در سال‌های آتی، به عنوان میراث صنعت حمل و نقل شهری تهران محسوب شود. این صنعت این پتانسیل را دارد تا به میراث فرهنگی تبدیل شود. به عنوان مثال RATP، سازمان حمل‌ونقل پاریس، 17 و 18 سپتامبر 2016 را به عنوان روزهای میراث خود معرفی کرده و بازدیدکنندگان را به بازدید از میراث این سازمان دعوت می‌کند.

شاید در این مقطع زمانی به عنوان کشوری جهان سومی که افزایش تعداد خطوط و ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی از نیازهای اولیۀ آن است باید به همین حداقل‌ها اکتفا کرد. اما کسب رضایت مشتری از راه‌های ساده‌تری نیز امکان‌پذیر است. این روزها شاهد افتتاح ایستگاه‌های جدید هستیم و لازمۀ آن این است که نیازهای مسافر سنجیده شوند. عجله برای رسیدن به مقصد رفتاری متداول در این فضا است. لذا ابزارهای اطلاع‌رسانی مانند بلندگوها، علائم مسیریابی، نقشه‌ها، تابلوهای موقعیت و زمان‌بندی رسیدن قطارها در ایستگاه‌ها، اهمیت بسزایی می‌یابد.

بیشتر بخوانید

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

می‌توان مسیرهای متعدد گذر مسافر را ارزیابی و با توجه به آن علائم لازم را نصب کرد، برای مثال مسافری را که در متروی نواب خط عوض می‌کند می‌توان با نصب علائم و جهت‌دهی زمینی به سمت خط دیگر راهنمایی کرد، در صورتی‌که در این ایستگاه، مسافر به سمت خروجی راهنمایی می‌شود.

نقشه‌های راهنما نیز می‌توانند با آیکون‌های مناسب طراحی شوند. برای نمونه ایستگاه‌های مترویی در تهران احداث شده‌اند ولی تغییر خط در آن‌ها هنوز راه‌اندازی نشده ‌است. این ایستگاه‌ها را می‌توان با نوشتار و یا اعمال تغییر در آیکون دایره به نحوی از باقی تغییر خطوطمتمایز کرد. مسافران بسیاری در ایستگاه‌های متروی توحید و میدان محمدیه سرگردان شده‌اند.

برخی ایستگاه‌ها هنوز مجهز به تابلوی اعلان زمان‌بندی قطار بعدی نیستند. اطلاع از زمان رسیدن قطار بعدی باعث می‌شود تا مسافر با خاطر آسوده‌تری در انتظار قطار بعدی بماند.

مفهوم‌پردازای فضا از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، این روش سال‌ها است که در طراحی متروها، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و … با محوریت بازدیدکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق مفهوم‌سازی فضا دربارۀ ایستگاه‌های مترو می‌توان این فضاها را بیشتر درک کرد.

برچسب ها: ایستگاه تهرانتمدن شهریمترومتروی تهران
نوشته قبلی

کوچه مروی در مقایسه با گذرهای پیاده مدار موفق

نوشته‌ی بعدی

گفتگو با شهرزاد مهدوی پیرامون آتش‌سوزی در بافت تاریخی

سعید شفیعا

سعید شفیعا

مطالب مرتبط - Related Post

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
هسته امن، پدآفند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

تفوق «شهر الگو»

نوشته‌ی بعدی
گفتگو با شهرزاد مهدوی پیرامون آتش‌سوزی در بافت تاریخی

گفتگو با شهرزاد مهدوی پیرامون آتش‌سوزی در بافت تاریخی

چرا راه‏‌حل‌های از پیش‌ معلوم برای معماری منظر کافی نیست؟

چرا راه‏‌حل‌های از پیش‌ معلوم برای معماری منظر کافی نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم