• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 13 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر فرهنگی

ابهام موضع طرح پهنۀ رودکی نسبت به پارک هنرمندان

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 7 مهر 1398
در منظر فرهنگی, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

گذر فرهنگی رودکی یا پهنۀ رودکی عنوان پروژه‌ای است که با هدف آشنایی بیشتر شهروندان با فرهنگ و هنر طرح‌ریزی شده‌است. این طرح در پی آن است که در فضایی به مساحت 35 کیلومتر مربع با ایجاد گذرهای کتاب، صنایع دستی، موسیقی و نمایش، فضایی برای تعامل توسعة فعالیت هنرمندان و شهروندان ارائه دهد. با این حال بررسی طرح نشان از ابهام موضع این پهنة فرهنگی نسبت به بوستان ایرانشهر یا پارک هنرمندان به عنوان یکی از نمونه‌های مشابه موفق -در مقیاسی کوچکتر- دارد. اما چرا پهنۀ رودکی باید موضع روشنی نسبت به پارک هنرمندان داشته باشد؟

ابهام موضع طرح پهنۀ رودکی نسبت به پارک هنرمندان

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

پارک هنرمندان، بوستانی در مقیاس یک پارک محله است که با کاربری‌های فرهنگی توانسته از مقیاس محلی فراتر رفته و به عنوان مجموعه‌ای شهری عمل کند. اگرچه این مجموعه در مقیاس فیزیکی و عملکردی متفاوتی نسبت به پهنۀ رودکی عمل می‌نماید ولی توانسته‌است چرخة اقتصاد هنری موفقی تعریف نماید که با گذر چند دهه همچنان یکی از انتخاب‌های محبوب هنر دوستان باشد. این درحالی است که این مجموعه در فاصله‌ای کمتر از دو کیلومتر از پهنۀ رودکی قرار گرفته است و عدم برنامه‌ریزی صحیح و جزء نگری نسبت به هر یک از این مجموعه‌ها می‌تواند حداقل برای یکی از این دو فاجعه‌بار باشد. در یک سناریو پهنۀ رودکی به چنان موفقیتی می‌رسد که در طی رقابتی طبیعی، هنردوستان همگی به سوی این مجموعه کوچ می‌کنند و این موضوع به مرگ تلخ مجموعه ایرانشهر خواهد ‌انجامد. در سناریویی دیگر پارک هنرمندان در میل به بقاء به تقابل با پهنة رودکی برخواهد خواست که این می‌تواند به تضعیف پهنة رودکی منجر شود. حال آنکه چه تدبیری باید اندیشید که سناریوی سومی در کار باشد که به حیات و بالندگی هر دوی این مجموعه‌ها منجر شود، تنها با نگرشی همه‌جانبه -کل‌نگر!- و مآل‌اندیشانه ممکن است.

برچسب ها: پارک هنرمندانپهنه فرهنگیرودگی
نوشته قبلی

احمد محیط طباطبایی: با فعالیت ارکان وزارتخانۀ میراث فرهنگی در یک قالب، آینده بهتر از امروز نخواهد بود.

نوشته بعدی

ما پیاده‏ ها!

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
ما پیاده‏ ها!

ما پیاده‏ ها!

تعریف فرهنگ لازمه اجرای طرح‌های پهنۀ فرهنگی است

تعریف فرهنگ لازمه اجرای طرح‌های پهنۀ فرهنگی است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم