پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

الحسین یجمعنا؛ نقدی بر طرح راهپیمایی اربعین در میدان ولیعصر تهران

چکیده: در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر به مناسبت اربعین پرچم­های کشورهای مختلف حضور دارند اما انگار همه انسان­های حاضر در تصویر ایرانی هستند.

با فرا رسیدن ایام اربعین و پیاده‌روی شیعیان به سوی کربلا، از جدیدترین طرح دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) رونمایی شد.

در این طرح گروهی از مردم در دشتی بی‌آب و علف، راهی را طی می‌کنند تا از دروازه­ ای بگذرند. اطراف دروازه از دیوار خبری نیست و همین امر نشانی از نمادین بودن این دروازه دارد. بالای دروازه در تصویر بریده شده و نمی­توان آیات بالای دروازه را خواند اما در کتیبه کوچکی که در سردر دروازه قرار دارد نام حسین قابل تشخیص است و با دقت بیشتر می­توان «باب الحسین» را در آن تشخیص داد. دیواره دروازه با کاشی­های آبی منقوش سبک ایرانی تزیین شده و کاملاً در تقابل با لامپ­های سفیدی است که برای زیبا کردن یا روشنایی در سردر و کناره ­های داخلی دروازه نصب شده است. حضور این لامپ­ها در سردر دروازه ­ای نمادین، ماهیت این بنا را به فضایی غیرروحانی و کاسب‌کارانه تقلیل داده و طراح می­توانست لامپ‌های سفید را از این دروازه حذف نماید.

دروازه، انسان­های داخل تصویر را به دو گروه تقسیم می‌کند. گروه اول مردمی که پوشش متنوعی دارند. زن و مرد و پیر و جوان در میان ایشان قابل تشخیص است. در دستان بعضی پرچم­هایی که نماد کشورهای مختلف است وجود دارد. انگار ایشان نماینده ­ای از کشور خویش هستند.

الحسین یجمعنا؛ نقدی بر طرح راهپیمایی اربعین در میدان ولیعصر تهران

گروه­ دوم کسانی هستند که از میان دروازه گذشته ­اند و پس از عبور از دروازه، پوشش آن­ها سیاه می ­شود و همه پرچم­ها به پرچمی قرمز رنگ تبدیل می ­شود که در میانه آن نام حسین نگاشته شده است.

 شعار این طرح، «الحسین یجمعنا» است. یعنی «حسین ما را (در کنار هم) جمع می­ کند» و طرحی که ارائه‌شده بر این امر تأکید دارد که هر انسانی با هر ملیت و قومیتی، وقتی صحبت از عزاداری برای امام حسین باشد، با دیگران متحد و یکپارچه می­ شود و این یکپارچگی در پوشش و پرچم نشان داده شده است. شعار «یجمعنا» در زبان عربی بیشتر برای ماه رمضان استفاده می ­شود و مخاطب عرب زبان این شعار را وابسته به ماه رمضان می ­داند. بهتر بود شعار دیگری هم­چون «مصباح الهدی» و  «سفینه نجات» انتخاب می­ شد.

مهم‌ترین اشتباه طراح، عدم نمایش قومیت­های مختلف شیعی است. یعنی گرچه پرچم افغانستان در تصویر دیده می­ شود اما هیچ انسانی که نماد افغان شیعه باشد در تصویر دیده نمی ­شود. در مورد قومیت­های دیگر نیز چنین نقدی به این طرح می­توان داشت. پرچم­های کشورهای مختلف حضور دارند اما قومیت‌های مختلف در تصویر دیده نمی­شوند. انگار همه انسان­های حاضر در تصویر ایرانی هستند و به شیوه ایرانیان لباس ­پوشیده ­اند. اشتباه دیگر انتخاب پرچم‌هایی و عدم انتخاب پرچم‌هایی است. حضور پرچم فلسطین سؤال برانگیز است. نه این که چرا پرچم فلسطین با اکثریت مردم سنی مذهب در طرح حضور دارد بلکه چرا پرچم دیگر کشورهای اسلامی حذف شده که مهم­ترین آن­ها پرچم عربستان است. اگر پرچم به عنوان نماد دولت نشان داده شده، چرا پرچم آمریکا در تصویر دیده می­ شود؟ و اگر  پرچم نماد یک ملت است، چرا پرچم کشورهای اسلامی که مهم­ترین آن­ها عربستان است در تصویر حضور ندارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *