• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

از شعار «هر نفر یک رسانه» تا «فم تریپ»

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
دوشنبه 29 مهر 1398
در گردشگری, منتخب, یادداشت
A A
0

سال‌ها پیش نظریه‌ای را در مورد مدیریت رسانه می‌خواندم. طبق این دیدگاه در آیندۀ نزدیک با توسعۀ زیرساخت‌های ارتباطی و در دسترس قرارگرفتن آن برای همگان، هر نفر یک رسانه خواهد بود. البته اینجا بیشتر داشتن پتانسیل برای رسانه‌شدن مدنظر بود تا رسانه بودن. بنابراین در این فضا افرادی رشد می‌کنند، شناخته می‌شوند و شانس دیده‌شدن آن‌ها بیشتر از دیگران می‌شود. مثلاً با عملکرد بیشتر در پلتفرم یا استفاده از هدایت‌کننده‌هایی مثل هشتگ، فردی در حیطه‌ای برجسته می‌شود و مخاطبان برای مطلع‌شدن از موضوعات حیطه یا هشتگی خاص این افراد را به عنوان رسانۀ معتبر می‌شناسند. سال‌ها گذشت و شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام مطرح شدند. رفتارها و تعاملات اجتماعی شکل‌گرفته حول این شبکه‌ها موجب شد تا برخی با عناوینی مثل اینفلوئنسر یا شاخ‌های مجازی یا عناوین دیگر خودشان را معرفی کنند یا شناخته شوند. بنابراین فردی معتبر و توسط افراد زیادی دنبال می‌شود. بسته به نوع و ماهیت مخاطبان این افراد، می‌توان پیام‌های خاص و مهندسی‌شده‌ای ارسال کرد. پیام‌هایی با هزینه‌های کمتر، هوشمندانه‌تر، زنده‌تر و قابل اعتماد‌تر. اینجا دیگر فقط فرد در مقام رسانه ارزشمند نیست بلکه پلتفرم و فالوئرهای وی نیز وارد محاسبات می‌شوند.

کشوری مثل ایران تحت تأثیر تبلیغات منفی بسیار زیادی  قرار دارد. نه اینکه خودمان یکسره مثبت باشیم و فقط تبلیغات تخریبمان کند، ولی آنچنان در مدیریت رسانه ناتوان و بی‌تدبیر ظاهر می‌شویم که به خوبی تیشه به انتهای ریشه خودمان می‌زنیم و در این سیاه‌نمایی نقش پررنگ‌تر را خودمان بازی می‌کنیم: فیلم‌های مطرح و برنده‌شدۀ ما در فستیوال‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی عموماً از موضوعاتی انتخاب می‌شود که فلاکت و بدبختی جامعه ما را نشان می‌دهد. دوربین دقیقاً همان جایی است که در آن تیره‌تر و بیچاره‌تر دیده می‌شویم! دزدی همه جا هست. در شهر پاریس یا پراگ به چشم خودم دزدیده‌شدن وسایل گردشگران و درگیری فیزیکی بین جامعه میزبان و میهمان را دیده ام. اما وقتی یک گردشگر دوچرخه‌سوار آلمانی به ایران می‌آيد یک رفتار زشت را به خوبی در تمام شبکه‌ها و کانال‌ها منعکس می‌کنیم. جوری با موضوع بدرفتاری‌های داخلیمان برخورد می‌کنیم که احساس ناامنی بیش از خود ناامنی تولید می‌شود. در این شرایط دو راه‌حل برای برون‌رفت از این وضع وجود دارد. یا سرمایه‌گذاری روی تمامی مدیاها و روش‌های اطلاع‌رسانی بین‌المللی و ملی برای پاک‌کردن سیاه‌نمایی‌ها و یا تمرکز بر روی قوی‌ترین، امن‌ترین، کم هزینه‌ترین و شاید مؤثر‌ترین آن‌ها.

بیشتر بخوانید - Read More

شهرهای خلاق ایران

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

از شعار «هر نفر یک رسانه» تا «فم تریپ»

اینجاست که پدیده‌ای مثل فم تریپ ظهور می‌کند. اخيرا یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی با دعوت از 11 اينفلوئنسر از کشورهای مختلف يک «فم تريپ» براي ايران با کليدواژۀ  FeelIran راه‌اندازی کرده است. به زبان ساده یعنی یک جمعیتِ رسانه‌شده با مجموعه‌ای فالوئرهای هدفمندشان را برای نمایش افق‌های دیده‌نشده و جذاب یک مقصد خاص مهمان کنی. این مهمانی می‌تواند خیلی مجلل یا خیلی ساده باشد اما قرار است دریچه‌ای به فرهنگ و طبیعت و … جایی باز کند که قرار است با کاتالیزورگری و سرعت بیشتری دیده شود. یعنی داده‌های مثبت به قلب جمعیت تزریق کردن از راه‌هایی که کمتر ملاحظات سیاسی و جنگ‌های رسانه‌ای وجود دارد. از نظر نظریه‌پردازان روابط مستمر و پیوسته از روابط خطی و جرقه‌ای اثربخش‌تر است. وقتی افرادی که کارشان عکس‌برداری، نویسندگی، سفر، مزه‌کردن غذا یا … هست و به طور مستمر به این کار شاغل هستند به سمت شما و تجربیات به دست آمده از سمت شما حرکت می‌کنند، اعتماد بیشتری در مخاطبان آن‌ها ایجاد می‌شود. یک میلیارد تومان هزینه برای ساخت تیزر تبلیغاتی در این فضای پر سر و صدای تبلیغاتی کارایی کمتری نسبت به یک میلیارد تومن هزینه برای چرخاندن ده نفر سرشاخه در واقعیت پشت این تیزر‌ها دارد.

سؤال اینجاست که آیا قرار است به طور مستقیم و سریع از نتیجۀ این سفرها و حضور فرد-رسانه‌های قدرتمند چیزی انتظار داشت؟ جواب شفاف است. خیر! برای توسعۀ گردشگری ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی مکمل بایستی در شکلی مستمر و هدفمند به کار گرفته شوند. اگر فضای گردشگری ایران را مثل یک قاب عکس قدیمی با ارزش و نایاب اما پر از خاک با بخش‌هایی پوسیده فرض کنیم، فم‌تریپ می‌تواند بخشی از خاک روی بخش‌های کدر شده را به صورت انتخابی در ذهن مخاطبان پاک کند. بخش‌های پوسیده به زیرساخت و تجهیزات ناموجود ارتباط دارد. به مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت‌های گردشگری در سطح کلان ربط دارد و خاک‌برداری اصلی در استمرار در خدمت‌رسانی هدفمند و هماهنگی بین بخشی ممکن می‌شود.

برچسب ها: اينفلوئنسررسانهفم تریپ
نوشته قبلی

درست وقتی که وقتش است

نوشته بعدی

بومی کردن راه‌حل‌های آزمودۀ سایر کشورها در حل مسائل ایران

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

شهرهای خلاق ایران

شهرهای خلاق ایران

یکشنبه 17 مهر 1401
احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

شنبه 2 مهر 1401

برنامه ریزی فضایی و اکوتوریسم

گرانی سفر و شوک به سلامت جامعه

مکتب استثنا‌گرایی و اکوتوریسم

«بازی» در گردشگری خلاق

نوشته بعدی
بومی کردن راه‌حل‌های آزمودۀ سایر کشورها در حل مسائل ایران

بومی کردن راه‌حل‌های آزمودۀ سایر کشورها در حل مسائل ایران

رویکرد اجتماعی لازمه احیاء خیابان لاله‌زار

رویکرد اجتماعی لازمه احیاء خیابان لاله‌زار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم