• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر و جامعه

واقعه الوثبه ،زندگی و مرگ میان واقعيت و تخيل

شهریار خونساری توسط شهریار خونساری
یکشنبه 24 آذر 1398
در منظر و جامعه, منتخب, نقد
A A
0

تصویر، یک مرد برهنه را در حالی که از مچ پا از تیر چراغ قرمز آویزان شده و به دور او ده‌ها انسان حلقه زده‌اند، نشان می‌دهد. انگار آن‌ها شاهدین یک جنایت وحشیانه و ضد انسانی هستند. اما چهره‌های ایشان خندان و شاد است و بعضی از آن‌ها در حال ثبت این لحظات با دوربین‌های موبایل خود هستند.

عبدالکریم خلف، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفته است که شخص کشته‌شده، نوجوان ١٦ ساله‌ای به نام هیثم علی اسماعیل است که برخی معترضان در میدان الوثبه روبه‌روی منزلشان جمع می‌شدند، به همین دلیل تنشی بین معترضان و این شخص نوجوان به وجود می‌آید و این شخص با اسلحه، چند تیر هوایی شلیک مى‌کند. سپس برخی از معترضان وارد خانۀ وی شده و او را مى‌کشند و جسد وی را آویزان مى‌کنند. روایت دیگری هم هست که می‌گوید هیثم، چهار تن از تظاهرکنندگان را کشته است.

واقعه الوثبه ،زندگی و مرگ میان واقعيت و تخيل

بیشتر بخوانید

کم اقبالی منظرهای روزانه

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

جدا از این که این نوجوان چه کرده، خشونتی که اتفاق افتاده و چهره‌های راضی و سرخوش مردمی که شاهد این واقعه هستند، تصوير را به واقعه‌ای فارغ از هرگونه ضابطۀ عقلاني تبدیل کرده است. انگار ممكن و ناممكن با هم در آميخته‌اند که با جهان مانوس بسيار متفاوت است. انسان‌هایی با اوهام ديرين، با ترس‌ها و آرزوهايي بي‌رحم در سكوتی با شوق، شاهد خشونتی غیر قابل وصف هستند و با موبایل‌های خود مرد برهنه را ثبت می‌کنند.

از این پس برای شاهدان حاضر در منطقه الوثبه نزدیک میدان الخلانی ورودی شورجه، زندگي و مرگ عنصری میان واقعيت و تخيل خواهد بود و تصویر مرد برهنه لاغر اندامی که از مچ پا به یک تیر چراغ قرمز آویزان شده صحنه مستند شنیع و خشنی هست که درندۀ خويي انسان معاصر را به آیندگان نشان خواهد داد و ثبت‌کنندگان این صحنه کسانی هستند که با شادی به این صحنۀ وحشتناک خیره شده‌اند.

برچسب ها: خشونتعراقواقعه الوثبه
نوشته قبلی

تفکیک جنسیتی در شهر

نوشته‌ی بعدی

گزارش نشست «بازنگری‌های پی در پی در غیاب سیاست‌گزار مسئول»

شهریار خونساری

شهریار خونساری

مطالب مرتبط - Related Post

کم اقبالی منظرهای روزانه

کم اقبالی منظرهای روزانه

جمعه 13 اسفند 1400
دانشگاه ها در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی ناتوان هستند

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

سه‌شنبه 14 دی 1400

تاثیر تحریف مفهوم اجتماع بر تحول فضایی شهرهای معاصر ایرانی

جای خالی «جوایز معماری منظر ایران»

نقدی بر مقاله ساحل زنان

سانتی مانتالیسم بلای مطالعات اندام های تاریخی

نوشته‌ی بعدی
گزارش نشست «بازنگری‌های پی در پی در غیاب سیاست‌گزار مسئول»

گزارش نشست «بازنگری‌های پی در پی در غیاب سیاست‌گزار مسئول»

داستان توسعۀ گردشگری در کشور؛ اولویت‌ها کدامند؟

داستان توسعۀ گردشگری در کشور؛ اولویت‌ها کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم