پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

آپارتمان‌نشینی معارض «خانه‌» پنداشتن مکان نیست

چکیده: دوگانگی مفهوم خانه و آپارتمان باعث به وجود آمدن نوعی رویکرد رمانتیک نسبت به زندگی در خانه‌های حیاط‌‌ دار با پنج‌دری‌ و آفتابی شده است.

هایدگر می گفت: «آدمیان مدرن به فراموشی نسبت به چگونگی سکونت دچار گشته‌اند. بدین سبب چگونه در خانه بودن و ساختن را نیز به فراموشی می‌سپارند. اکنون آنان بدون آن‌که مکان را تحت سکونت خود در آورند تنها در آن حضور دارند».
دوگانگی مفهوم خانه و آپارتمان باعث به وجود آمدن نوعی رویکرد رمانتیک نسبت به زندگی در خانه‌های حیاط‌‌ دار با پنج‌دری‌ و آفتابی که تا نیمۀ اتاق پرتوان خود را می‌کشد، شده است.

آپارتمان‌نشینی معارض «خانه‌» پنداشتن مکان نیست
انتقاد مداوم از اینکه بشر امروزی در خانه، زندگی نمی‌کند، در خوابگاه می‌خوابد، در خواب کار و حرکت می‌کند و هرگز با مفهوم خانه ‌آشنایی حاصل نخواهد کرد، باعث عدم پذیرش روند در حال تغییر زندگی است که بطن و صورت را دگرگون می‌کند.
دلیل این مشکل، زندگی در آپارتمان نیست. مسأله ناشی از فراموش‌کردن «هستی» و مشغول‌شدن به «چیستی» اشیاست. این محصول علم است، علم برای انسان رفاه آورد، اما سعادت نه.
سعادتمندی انسان با سکونت او در اپارتمان در تعارض نیست، انسان اگر به هستی و طبیعت خود و محیط نظر کند، با حفظ رفاه، سعادتمند هم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *