• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقد هنر

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

شهریار خونساری نویسنده: شهریار خونساری
شنبه 6 اردیبهشت 1399
در نقد هنر, منتخب, هنر, یادداشت
A A
0

گروهی از آثار هنری توجه مخاطب را به اجتماع متمرکز می کند. روش و تفکراتی که باعث خلق این آثار می شود، تبدیل هنر از امری فردی به هنر برای همه است. هنری که گروه زیادی از مردم از آن استقبال می کنند و گستره این مجموعه بسیاری از فرایندهای هنری مانند فیلم، عکس، تئاتر و مجسمه را در بر می گیرد. این آثار می تواند هویت ساز و هویت بخش باشند.

بطور مثال مجسمه سنگی فردوسی در میدانی به همین نام در تهران وجود دارد. این مجسمه  نمادی از اتحاد زبانی و فخر فرهنگی این مرز و بوم است و  نشان از هویت بخشی زبان فارسی به جامعه دارد.

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

یعنی ماده قابل لمس که در اینجا سنگ است به مجسمه ای تبدیل شده است که هویتی برای همه ایرانیان ساخته است. این احساس امری قابل ادراک است که  تجربه ای جمعی محسوب می شود. مجسمه فردوسی در منطقه ای قرار گرفته که به واسطه مجموعه ای از فعالیت های  صرافی ها، دلال های سکه و ارز در پیاده روها، فروشگاه های لوازم چرم و مراکز تجاری، فردیت و خودخواهی در اوج خود قرار دارد. پیش فرض این فضا تلاش همه برای بدست آوردن پول از هر راهی است و در این میانه رضایت مندی طرف معامله اهمیتی نخواهد داشت. مغازه های فروش چرم هم ماده ای گران به مشتری ارائه میکنند که هر کسی قدرت خرید آن را ندارد.

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

تنها چیزی که به همه تعلق دارد نه خیابان و پیاده رو است و نه حتی هوایی که در آن نفس می کشیم. تنها عنصری که مالکیت جمعی واقعی دارد، همین مجسمه فردوسی است. انگار این مجسمه موجودیتی در خود دارد که بدون شعارزدگی و تقلیدکاری به انسان ها موجودیت جمعی می بخشد، واقعیت موجود جامعه خودخواه را تلطیف می کند و حقیقتی متفاوت را می سازد. یعنی یک اثرهنری در زندگی روزمره به اتفاقی تبدیل می شود که دیدن آن اعتراضی به وضعیت موجود است و تجربه دیدن این اثر به همراه مخاطب ایرانی به نقاط دیگر کشور و حتی جهان میرود.

در یکی از پارک های شهر رم در ایتالیا نیز مجسمه کوچکی از فردوسی وجود دارد. این مجسمه در نزدیکی موزه آثار برنینی قرار دارد. شاید برای مخاطب ایتالیایی که در هر قسمت از شهر با تعدادی مجسمه از اعصار متفاوت روبروست، دیدن این مجسمه جذابیت چندانی نداشته باشد و اینکه این اثر در نزدیکی آثاری قرار گرفته که میراث جهانی انسان ها محسوب می شود، این مجسمه کوچک را حقیر تر می کند. در این پارک نه نشانی از دلالان ارز خیابان فردوسی است و نه شلوغی و تراکم ماشین ها. فضایی آرام که در آن مجسمه فردوسی هم آرام تر از همیشه به نظر می رسد. در این میان اگر کسانی از ایران با تجربه دیدن میدان فردوسی تهران به این گوشه دنج بیایند چه اتفاقی می افتد؟ مجسمه ای که نمادی از هویت ملی ایشان دارد. به طور قطع آن ها عکس گرفتن در مقابل آن را به عکس گرفتن در مقابل بهترین آثار برنینی ترجیح می دهند. یعنی خاطره تجربه مشاهده مجسمه فردوسی در تهران هویتی متفاوت در ایشان ایجاد کرده است که کیلومترها دور از وطن سعی در تکرار آن در موقعیت جدید و همان مجسمه دارند.

مجسمه فردوسی به عنوان نمونه ای از یک اثر هویت بخش و نمادین، فارغ از بستر مفهومی آن، عامل تعلق خاطر و همبستگی ادرکی در میان جامعه مخاطبش است. اثری هنری که با روایت هویت سرزمینی، پیش شرط های محیط را به زیر سوال می برد و تاثیر هنری موثری بر فضای جمعی و زندگی شهری فارغ از بعد زمان و مکان دارد؛ و وابسته به محیطی که در آن خوانش میشود، علاوه بر اثربخشی هنری آن در بعد کالبد، در مقام هویتی بخشی و ادراک ذهنی مخاطب، کارکردی متفاوت مییابد.

برچسب ها: مجسمه فردوسینقش اجتماعیهنر
نوشته قبلی

از منظر شهر تا منظر مدیریت شهر

نوشته بعدی

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

شهریار خونساری

شهریار خونساری

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نوشته بعدی
رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

واژه‌شناسی خیابان با روش نحو فضا

واژه‌شناسی خیابان با روش نحو فضا

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم