• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر مبانی نظری منظر

زیبایی و معنا

امیر هاشمی‌زادگان نویسنده: امیر هاشمی‌زادگان
دوشنبه 1 فروردین 1401
در مبانی نظری منظر, منظر
A A
0

توجه به زیبایی در منظر

توجه به زیبایی در منظر فراتر از عملکرد چه خاصیتی می ­تواند داشته باشد؟

چگونگی فرم دادن به نیازهای عملکردی، نقطه ای است که زیبایی به طور بارزی وارد می شود. در این بین گروهی زیبایی را همین تامین نیازهای عملکردی می دانند. یعنی خارج از آن زیبایی معنا ندارد یا امری تزیینی یا سلیقه ای است که بستگی به مخاطب دارد. گروهی دیگر رعایت زیبایی را در امتداد عملکرد ضروری می دانند. در این گروه برای آنکه اثر از یک ساختمان یا محیط وارد سطح آن چیزی که بتوان آن را معماری یا منظر دانست بشود، اصول عینی ترکیب فرم را علمی سازی کرده و از آن دفاع می کنند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

برخی دیگر ذوق هنری افراد نخبه و ماهر در زمینه ایجاد ترکیب فرمی را مستقیما معیار قرار می دهند. درواقع حظ بردن از فضای خوب شهری آن چیزی است که از طریق زیبایی در حین تامین یک نیاز رخ می دهد. مانند تفاوت خوردن یک غذای خام (عملکردی) با خوردن یک غذا در طی یک روند آیینی و فرهنگی خاص (عملکردی+زیبایی).

ایراد این نگاه آن است که زیبایی حالتی تشریفاتی و حاشیه ای دارد که بنظر قابل حذف و کم اهمیت است. برای مقابله با این ایراد، مثلا متخصصان محیط زیست استدلالی درباره درختان و لزوم حفظ گونه های جانوری دارند. چراکه آنها نیز پیش تر با این اتهام رو به رو بودند که دغدغه های محیط زیست امری تشریفاتی است درحالی که مثلا امروز تغییرات اقلیمی نشان داده امری ضروری هستند.

در واقع محیط زیست نیاز عملکردی است ولی در لحظه قابل دیدن نیست و بعد از مدت ها آثارش قابل رویت است. بنابراین در این نگاه، زیبایی به معنای اجرای پاکیزه یک عملکرد، می تواند فراتر از نیازهای اولیه به معنای تامین نیازهای بلند مدت باشد که تشریفاتی نیز نیست بلکه ضروری است. اما نقش اصلی زیبایی و معنا نباید این نیز تصور شود.

زیبایی و معنا
تصویر 1: فانتاسماگوریا، جد پروژکتورهای کنونی که با آن ارواح در افسانه ها را برای بینندگان به صورت بصری احضار میکردند تا با علم نشان دهند که روحی وجود ندارد.

سطح بعدی که زیبایی و معنا می تواند وارد عمل شود آگاهی دادن و انگیزه ایجاد کردن است. آگاهی دادن در این رابطه که ساختارهایی که در منظرهای امروز در کار و جریان هستند با تاکید بر مفید بودن، سود آوری و کارکرد و حتی واژه هایی مصادره شده مثل بهینه سازی مصرف، هوشمند سازی و بسیاری دیگر در جهت افزایش سلطه طبقه مسلط بر طبقات پایین و ایجاد گروه هایی رانده شده یا حتی بدتر، به حساب نیامده میشود.

حال مانند یک فانتاسماگوریا اگر بر جریان های منظر -و این اصل که جریان ها برساختی و موقتی هستند نه طبیعی و دائمی- آگاه نباشیم، اقدامات و مداخلات انجام شده در منظر نیز اگرچه بهترین شکل عملکردی و زیبایی در سطوح پیش گفته را تامین کنند، در کل در خدمت نظام سرمایه داری هستند که کشندۀ شکل های جدید از زندگی و شمارش به حساب نیامده ها بوده و کنامی برای قدرت و حیات سلطه تامین می کند.

ولی آگاهی دادن نیز کافی نیست. چون پس از آگاهی یافتن از سلطه و سختی شرایط، هرچند افراد بهشت نادانی را ترک می کنند ولی به قول سارتر دچار تهوع می شوند. یعنی ممکن است تسلیم شوند و همراه سلطه، دچار توهم بی ­طرفی و یا حتی توان را از دست بدهند و نا امید و منفعل شوند. در این شرایط منظر از طریق مداخله در محیط و تجربه می تواند انگیزه را حفظ و ایجاد کند. کمترین سطح ایجاد انگیزه که نگاه علم هم از آن دفاع می کند بایوفیلیاست.

یعنی طبیعت دوستی در انسان وجود دارد و حضور در هوای پاک یا کنار جلوه های طبیعت می تواند شادابی ایجاد کند. دومین سطح آن را می توان منظر متعالی دانست یعنی تجربه آسمان باز پرستاره، طلوع و غروب، دریای مواج، گونه های جانوری و بسیاری جلوه های متعدد و شگفت انگیز که امکان پذیری و ناشناخته ها و بن بست نبودن را از طریق تجربه و تغییر وجودی می توانند نشان دهند.

ولی این شمشیر دو دم می تواند با اتهام رمانتیک یا احساسی بودن و در معرض خطر مصادره قرار گرفتن همراه شود. کار معماری منظر برای فعال کردن این نقش آن است که پوشش های تحمیل شده به معنای منظرها را فاش کند و از تحریف امکان پذیری شکل های جدید زندگی جلوگیری کند.

باغ ایرانی و اشعار مولانا نمودهای چنین زیبایی و معنایی هستند که نقش خود را تا سطح آگاهی و انگیزه پیش برده اند و این پیشینه در هنر ایرانی وجود دارد. بنابراین «زیبایی و معنا» در منظر برای آگاهی و انگیزه ضروری است تا بتوان آپارتوس فعال جاری در شهرهای کنونی را دگرگون کرد.

 

برچسب ها: جامعه گراییسرمایه داریطراحی منظرنظریه معماری منظر
نوشته قبلی

بازنگری در مفهوم نقد و منتقد در معماری معاصر ایران

نوشته بعدی

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

امیر هاشمی‌زادگان

امیر هاشمی‌زادگان

دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

قصه گویی در سفر

قصه گویی در سفر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم