درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، آییننامۀ جدیدی تحت عنوان «آییننامۀ نظارت بر تولید و نشر آثار ادبی و تاریخی دفاع مقدس » صادر کرده که دی ماه ۱۳۹۷ در روزنامۀ رسمی کشور چاپ شده است. خلاصۀ آییننامه به شرح ذیل است:
«از این به بعد انتشار هیچ کتاب (و نیز محصولات چندرسانهای) دربارۀ جنگ ایران و عراق بدون مجوز یک شورای ۱۷نفره تحت نظارت ستاد کل نیروهای مسلح ایران در ایران ممکن نخواهد بود». با فاصلۀ کمی از این خبر، آیتالله خامنهای در بازدید از گلزار شهدای تهران، یکسانسازی قبور شهدای دفاع مقدس را ناپسند خواند. به نظر نویسنده، با تحلیلی مشابه آنچه آیتالله خامنهای در این مورد داشتهاند، مشابهسازی و عبوردادن کلیۀ محتواهای تولیدی در باب دفاع مقدس از یک فیلتر محدود، زیباییِ همنشینی قلمها و ایدهها را از میام میبرد.
بودجۀ ۹۸ شهرداری بنا به درخواست مردم برحملونقل عمومی متمرکز شده است مسأله از ۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجۀ شهرداری در سال ۹۸ حدود ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان صرف پرداخت ضروریاتی خواهد شد که شهرداری برای خود و شهر فراهم کرده و تنها ۲۸ درصد (۵۰۰۰ میلیار تومان) آن میتواند برای کارهای توسعهای اختصاص یابد که طبق برنامۀ ارائه شده صرف حملونقل عمومی خواهد شد که برای تهران مترو در نظر گرفته شده است. با توجه به هزینهبر بودن ساخت مترو، میتوان گفت عملاً بودجه قابل توجهی برای توسعه دیگر مؤلفههای حملونقل از جمله توسعۀ زندگی پیاده و ایجاد شبکۀ حمل و نقلمحور باقی نخواهد ماند؛ بهتر بود با توجه به شرایط اقتصادی ایران این هزینه در نظام نقلیۀ ارزان و زودبازدهتر مانند اتوبوسرانی یا تراموا سرمایهگذاری شود. در نهایت این سؤال مطرح میشود که اولویتهای دیگر شهر تهران با چه منابعی تامین میشود؟ نتیجۀ راهبردی نظام بودجۀ ۹۸ شهرداری شهر تهران باید بر مبنای نزدیکشدن به عدالت اجتماعی، به سمت صرف هزینۀ کمتر و بازده بیشتر حرکت کند. همچنین اولویتهای اساسی که مطالبۀ خاموشی دارند در اولویت قرار گیرد تا در بخش ضروریات اجباری نظام بودجه در نظر گرفته شود. با توجه به اولویتهای اصلی شهر تهران که مقابله با
در این مجال تشدید تجاریشدن فضاهای خیابانهای اصلی محلات از سه محور چرایی این تغییر کاربریها آن هم با این وسعت، نحوۀ عملکرد مدیریت شهری در کنترل و مدیریت تغییر کاربری این فضاها و ضعف مقررات استفاده از فضاهای مسکونی به عنوان محل اشتغال حرفهای برخی ساکنین، موضوعاتی بودند که اجمالاً مطرح شدند.
آیا نورپردازی رنگی در فضاهای شهری امری مطلوب است؟ اگرچه نورهای رنگی برای همۀ شهروندان یک پدیدۀ جذاب و زیبا به حساب میآید اما به نظر میرسد در منظر شهری یک امر صرفاً زیبا -همچون نورهای رنگی- به تنهایی فاقد ارزش است. مکان نورپردازی، رنگ نور و رعایت خوانایی فضا و تناسب شأن مکان با نوری که مورد استفاده قرار گرفته، در کنار هم میتواند به آفرینش امر زیبا منجر شود و برعکس بیتوجهی به مؤلفههای ذکرشده میتواند باعث تنزل امر زیبا به یک موضوع الحاقی و فارغ از بستر شود.
نشست «نسخه بازآفرینی شهری برای تهران» به منظور ارزیابی برنامۀ بازآفرینی شهری در بافتهای فرسودۀ تهران با سخنرانی کاوه حاجیعلیاکبری، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، مهران احمدپور دبیر کمیتۀ مردمی رسیدگی به مشکلات بافت فرسوده و سیدامیر منصوری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، سهشنبه ۳۰ بهمن ۹۷، در گالری نظرگاه برگزار شد.
وجود فضاهایی که دستفروش ها در آن فعالیت میکنند علاوه بر جاذبههایی که برای مردم شهر دارند امکانی را برای فعالیت فروشندگان کمسرمایه شهر فراهم میکنند و دریچهای را میگشایند که اقشار ضعیفتر جامعه نیز بتوانند با عرضۀ کالاها و خدمات خود به امرار معاش بپردازند.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
در شهر تهران، مشکلات متعدد از جمله محیط زیستی (آلودگی، مصرف آب و …)، اجتماعی (جرم، خشونت، گرانی و …) و عملکردی (ترافیک، غلبۀ سواره، فرسودگی بنا و …) وجود دارد. فارغ از اینکه چه کسانی غیر از متخصصان مقصر هستند –مثلاً مسئولان یا مردم- موقتاً سؤال این است که کاهش این مشکلات، از نقطۀ کنونی، امکانپذیر است یا خیر؟ و اگر بله، چگونه؟ به نظر میرسد طبق عقل رایج، شهری مدرن و کم مشکل است که متخصصانِ دارای پروانه از نظامهای تعیینصلاحیتشدۀ آن (آکادمی و اصناف)، با بررسی مسائل پیچیده و سادهسازی آنها از پشت شیشۀ عینک تخصصی خود بهصورت تدریجی و علمی مشکلات را برطرف کنند و البته بهشکلی مداوم مانند یک نیروی پلیس، ناظم تخصصی مسائل شوند تا از خطا و آشوب جلوگیری شود. در این صورت، مانند شهرهای برتر کشورهای توسعهیافته، شاخص کیفیت در زندگی شهر بالا خواهد رفت. البته چون شهر و زندگی پویاست، با وجود رفع مشکلات موجود، مشکلات جدیدتری رخ خواهند داد. ولی جای نگرانی نیست چون متخصصان کار خود را انجام میدهند و با پیشگیری و یا نهایتاً درمان، تا حد بسیار خوب و غیرقابلتصوری نسبت به گذشته، اجازۀ برهمخوردن آرامش را نخواهند داد. آنها همیشه راهحلهای از پیش معلوم و مشخصی
ادارۀ ساماندهی مشاغل بر اساس مادۀ ۵۵ قانون شهرداریها، میتواند به انبار مستقر در ساختمان دارای کاربری غیر انبار اخطار داده و در نهایت آنها را پلمپ کند.
فضاهای مترو در اقصی نقاط دنیا نمونهای از بازنمود فرهنگ جامعه به حساب میآیند. اشکال متفاوت فرهنگی و هنری نمایی از فرهنگ شهری توسط اشیا و مکانها عرضه کرده و میراثی زنده و زیسته را تشکیل میدهند. مدیران فرهنگی به این مکانها معنی داده و ارزشهای شهر را منعکس میکنند: ارزشهای هنری، معماری و حسی فضا و یا ارزشگذاری بر آثار هنری، عکاسی، صنعتی، کتابخوانی،… در این برهه، نکتهای که در متروی تهران قابل بحث است، فضای داخلی و کمبود امکانات آن است. به نظر میرسد که انسجام فضا و واگنهای قطار رکن اصلی دکوراتورها در ساخت فضای متروی تهران بوده است، تا جایی که راهروها توسط روند همانندسازی به واگنها شباهت پیدا کردهاند: خطوط موازی هرچند تشابه رنگی ندارند، اما تداوم بصری ترنها و میلهها هستند. مبحثی که جای تأمل دارد این است که چه چیزهایی به شکل ملموس و ناملموس برای مردم قابل درک هستند. هویتسازی این ایستگاهها مسئلهای است که کمتر به آن توجه شده است. به عنوان مثال، طراحی داخلی ایستگاه مصلی با مکان انسجام دارد و یا آثار هنری دیوارکوب متروی انقلاب اخیراً تخریب و با «میدان انقلاب» هماهنگی بیشتری یافتهاند. سیطرۀ قدرت و اهمیت یکی از مهمترین و قدیمیترین دانشگاههای ایران نیز نتوانسته است
کوچه مروی یکی از کوچههای تاریخی تهران با قدمتی ۲۰۰ساله در نزدیکی بازار تهران است که در دهه ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است. هدف اجرای برنامههای اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بود که بازدیدکننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیادهمداری ، سرزندگی به کوچه مروی هدیه شود. اینکه تا چه حد این برنامه موفقیتآمیز بوده است موضوعی قابل تأمل است. پروژۀ کوچه مروی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد، پیامدهای مختلفی داشت. به طور مثال با ممنوعکردن ترافیک سواره، نفوذپذیری بافت کاسته شده و بسیاری از کسبه از نبود امکان حملونقل اجناسشان در سختی هستند و گاهی با استفاده از موتورسیکلت و چرخهایدستی به حمل بار اقدام میکنند که این موضوع نه تنها زیبندۀ یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل میکند. علاوه بر این برخی از مردم برای جابهجاکردن اجناس خریداریشده با مشکل مواجه هستند. در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذپذیری و در نتیجه کاهش پاسخدهی این فضای شهری شده است. استفاده از گاری برای حملونقل در کوچه مروی از طرف دیگر در بسیاری از خیابانهای پیادهمدار
ترجمه : فرنوش مخلص متخصص تحویل در مکانهای نزدیک، در قلب منطقه 10 پاریس، قرار دارد. در سال 2016، این تعاونی با 18 کارمند راهاندازی شد. مرکز لجستیک آن را با اعطای جوایز اقتصادی، اجتماعی و همبستگی شهر پاریس تأسیس کرده که مرکز تخصصی تحویل «آخرین کیلومتر» (تا مشتری آخر)، به ویژه برای حرفهایها در پاریس و همچنین در پتیت کرون است. این شرکت بلافاصله بر ۱۰۰ درصد ترابری با دوچرخه متمرکز شد که نیمی از آنها الکتریکی هستند. گلها، میوهها، سبزیجات، بشکههای آبجو، تشکها … که نیاز مشتریان را برآورده میکنند. یک روش تحویل، بدون آلودگی این یک روش تحویل بدون آلودگی و آرام است که از رفت و برگشت چندین کامیون بار، جلوگیری میکند، اما همچنین نشاندهنده نگرانی برای کارایی در بخش حرفهای نیز هست: «مشتریان به ویژه برای سرعت و توانایی ما در ارائه بارهای کوچک و بزرگ در یک زمان بسیار کوتاه ما را انتخاب میکنند»: (اصرار Leeroyd Levi ۲۷ ساله بنیانگذار Olvo به همراه Lucili Mercier) . «تحویل توسط دوچرخه ایده آل است : سریع و زیست محیطی» (جاستین که تازه در نزدیکی کانال سنت مارتین یک دسته گل برای تزئین فروشگاه خود دریافت کرده، شادی میکند). مدل تعاونی یکی دیگر از
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.